פתאום כולם נחשפים לשחיתות- עו"ד אליעד שרגא יו"ר התנועה לאיכות השלטון

פתאום כולם נחשפים לשחיתות- עו"ד אליעד שרגא יו"ר התנועה לאיכות השלטון
לאחרונה נחשפנו כולנו לסחרחורת איומה ונוראה. פתאום נחשפו לפנינו חשדות לפרשיות שוחד שחברו בהם כל המי ומי. החל מראש ממשלה לשעבר המשך במחליפו בראשות עיריית ירושלים ורבים וטובים כמו , מהנדס העירייה אילי הון ומבחר עובדי ציבור בכירים. היד נטויה והתחושה היא שעוד לא שמענו הכל. רב הנסתר על הגלוי.
*המאמר פורסם ב"נענע10"

במהלך השנים עסקנו בתנועה בפרשות הקשורות לפרשת הולילנד, כגון פרשת תשומות המס, פרשת חברת הזרע בפרק איילון, בעניינה הגישה התנועה עם עמותת אדם טבע ודין עתירה לבג"ץ. כן עסקה התנועה בפרשות דומות בהם הליכי תכנון ובניה "שומנו" ו/או פרויקטים אושרו בניגוד לחוק ו/או לאינטרס הציבורי אך בהתאמה לאינטרסים של אנשי ציבור שהיו מעורבים באישורם.
פתאום התגלה לעיני כל כיצד ניתן "להרוויח בגדול בנדל"ן" תוך אכיפת הכללים והתוכניות החלות על אלו הפועלים על פי חוק.
לצערנו לנו בתנועה למען איכות השלטון בישראל – הדברים אינם חדשים. מדי יום ביומו מתמודדים ונאבקים אנו בפרשות שונות של גזל הקופה הציבורית והטיית שיקול הדעת של מקבלי החלטות ממניעים זרים הנוגדים את טובת הציבור.
בין היתר, עסקה התנועה באופן אינטנסיבי בפרשת ימק"א- אולמרט. ואף עתרה לבג"ץ בנושא. באותה פרשה. במסגרת משא ומתן ויתרה העירייה בראשות מר אהוד אולמרט, על היטלי השבחה בניגוד לדין בתמורות – שאינן תמורות כלל.
בפסק דינו של בית המשפט העליון נקבעה הלכה תקדימית הקובעת כי רשויות מקומיות אינן רשאיות לוותר על גביית כספי היטל ההשבחה ותחת זאת לקבל "תועלות כלכליות" כאלו ואחרות, אשר עשויות להיקבע על ידי אינטרס יזמי הנדל"ן ולא אינטרס הציבור. בית המשפט קבע עמדה עקרונית מחייבת, אשר באמצעותו תוקנה "פרצה" זו בדיני הרשויות המקומיות שנכון לאז אפשרה מצב בו יזמים בעלי קשרים זוכים להקלה בעצם היכולת להלעיט את הרשות המקומית במיטב מרכולתם, וזאת תחת תשלום כספי היטל ההשבחה ככל האדם. מדובר בהלכה בעלת חשיבות הן בדיני הרשויות המקומיות, הן בדיני התכנון והבניה והן בדיני המיסים. פרטי הפרשה יכולים גם לשפוך אור על שיטת הטבות מושחתת נוספת ועל דרך ההתנהלות של גורמים בהליכי התכנון.
פרשה באה ופרשה הולכת ומצעד הנחקרים הולך וגדל , ומצטיירת תמונה כאילו הדברים קשורים אחד בשני. בעיצומה של חקירת פרשת הולילנד צצה פתאום על פרשה אחרת "קרקעות המלח" פרשה המוכרת לנו היטב. אנו היינו האצבע שסתמה את החור שבסכר ובלמנו לפחות לפני שעה את העסקה השערוריתית הזאת מלהפוך למיזם נדל"ן. אמנם לכולם עומדת בשלב זה חזקת החפות – אך לא יכולנו שלא לפעול למול הראיות שעמדו לעינינו ובהם הפרוטוקולים של ישיבת מועצת המינהל שאישרה את ההסכם בהם אולמרט, אז שר התמ"ת ויו"ר המינהל, סייע ודחף את אישור ההסכם, למרות התנגדות מבקר המדינה והיועמ"ש דאז. לו דברינו היו נשמעים בזמן אמת היו החקירות נפתחות אז והיינו מצליחים לעצור בעודה באיבה את הפרשה, המעלה חשדות קשים לתעשיית שוחד,, ולא היום יושבים ומורטים שערות ונאבקים על כך שלא נותר לנו לעשות אלא ניתוח שלאחר המוות.
התנועה למען איכות השלטון בישראל מייחסת חשיבות עליונה לחשיפת עבירות אנשי ציבור ולמיצוי הדין עם העבריינים. במטרה להביא לשינוי ולשירוש נורמות מושחתות ולהבטחת התנהלות תקינה המושתתת על טובת הציבור, שוויון והגינות. לשם כך לא די בחשיפת הדברים לאחר מעשה ובמיצוי הדין הפלילי. יש להפוך את מעשה השוחד לבלתי כדאי ולהרתיע אנשי ציבור ויזמים כאחד מלבחור דרך פעולה זה. התנועה תפעל לקידום יעד זה, בכל הכלים האזרחיים והמשפטיים העומדים לרשותה. בואו לקחת חלק במאבק חיוני זה!