התנועה לאיכות השלטון בפנייה לרונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים: "להסיר את האיפול המשפטי שהוטל על פרשיית תיאום עמלות הבנקים, ולבחון אפשרות לפתוח בהליכי חקירה פליליים"

התנועה לאיכות השלטון בפנייה לרונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים: "להסיר את האיפול המשפטי שהוטל על פרשיית תיאום עמלות הבנקים, ולבחון אפשרות לפתוח בהליכי חקירה פליליים"
התנועה פנתה היום לממונה על ההגבלים העסקיים, בדרישה לפתוח ללא דיחוי בהליכי חקירה פלילית נגד ראשי הבנקים בחשד לתיאומי עמלות (במידה שהליכים אלו טרם ננקטו). זאת בהתבסס על ממצאי דו"ח שפרסמה הממונה כבר באפריל 2009. התנועה אף דרשה מן הממונה לעשות ככל הניתן כדי למנוע את התמשכות הסחבת בניהול התיק, וכן להבהיר את מהותו של החיסיון המשפטי שהוטל על המשך ההליכים.
במכתבה מציינת התנועה כי כבר באפריל 2009 נקטה הממונה בצעד אמיץ ותקדימי, וקבעה בתום חקירה מאומצת (שתחילתה עוד ב-2004) כי התבצע תיאום אסור של מחירי העמלות בין חמשת הבנקים הגדולים במשק: לאומי, פועלים, דיסקונט, מזרחי ובינלאומי. התנועה מדגישה כי מדובר במהלך חשוב ומשמעותי: לראשונה מזה שנים הביעה רשות ההגבלים העסקיים את אי-שביעות רצונה מהתנהלותם של הבנקים, וקבעה במפורש כי במשך תקופה ממושכת פעלו הבנקים במתואם כדי לעבור על חוק ההגבלים העסקיים ולפגוע בקהל לקוחותיהם.
אולם, לטענת התנועה, לקביעה המפתיעה בחומרתה לא צורפו המלצות אופרטיביות כלשהן. מעיון בדו"ח נראה כי הממונה איננה מתכוונת לעשות כל שימוש בסמכויות שהקנה לה החוק כנגד הבנקים, ובמיוחד לא בסמכותה הפלילית. לצד זאת, התנועה מצביעה על הסחבת הממושכת אליה נקלע ההליך המשפטי: רק לאחרונה (24.3.2010) הגישו הבנקים, לאחר דחיות חוזרות ונשנות, ערעור לבית הדין להגבלים עסקיים נגד הקביעות המופיעות בדו"ח הממונה. יתירה מזאת, גם משהוגשו כתבי הטענות, בסופו של יום – הוטל עליהם חיסיון משפטי.
התנועה סבורה כי הסחבת הנמשכת מקוממת במיוחד, וטומנת בחובה השלכות ממשיות: כנגד חמשת הבנקים המדוברים מתנהלת תובענה ייצוגית על סך 8 מיליארד ₪, אולם הטיפול בה נדחה עד לתום ההכרעה בעניין ערעורם של הבנקים. התנועה מדגישה כי העיכוב הממושך שנגרם בבית הדין להגבלים העסקיים – גורר בעקבותיו עיכוב ממושך ומשמעותי נוסף בטיפול בתובענה הייצוגית.
על רקע זאת פנתה התנועה הבוקר לממונה, בדרישה לפרט את נסיבות החיסיון שהוטל על הפרשה. כן דורשת התנועה מן הממונה לעשות כל שלאל ידה כדי למנוע את התמשכות הסחבת בפרשה זו, לטובת האינטרס הציבורי. בד בבד, דרשה התנועה מן הממונה לפתוח בהליכי חקירה פלילית נגד ראשי הבנקים בגין תיאומי עמלות בתקופה המדוברת, וזאת בהתבסס בין היתר על חומר הראיות שנאסף עד כה.