התנועה לאיכות השלטון דורשת מראש הממשלה שר האוצר ואחרים נקיטת צעדים מידיים לצמצום כוחן של פירמידות השליטה וביטול של האחזקות הצולבות בתחום הפיננסי והריאלי במשק – על מנת למנוע אפשרות של קריסת המשק הישראלי

התנועה לאיכות השלטון דורשת מראש הממשלה שר האוצר ואחרים נקיטת צעדים מידיים לצמצום כוחן של פירמידות השליטה וביטול של האחזקות הצולבות בתחום הפיננסי והריאלי במשק – על מנת למנוע אפשרות של קריסת המשק הישראלי

במכתבה קוראת התנועה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ולגופי הרגולציה* להורות בהקדם האפשרי על נקיטת שורת צעדים אפקטיביים, במטרה לפתור את בעיית הריכוזיות הקשה במשק, ועל מנת להגביר את התחרות בשווקים הפיננסיים.
הדרישה בעקבות דבריו של ראש הממשלה שהצהיר השבוע על כוונתו לפעול בנושא. עמדתו של ראש הממשלה זכתה לגיבוי נחרץ בדו"ח התקופתי של בנק ישראל לשנת 2009, אשר פורסם לפני שבועות אחדים. צעדים אלו נדרשים באופן מידי לאור הדוח, ממנו עולה כי אם לא ייעשה כן – נמצאת ישראל בפוטנציאל לקריסתה של המערכת הפיננסית.
ממצאי המחקר, שעליהם מבוסס הדו"ח, מעידים כי תופעת פירמידות השליטה הגיעה לממדים מדאיגים במשק, והיא מאיימת להציב את ישראל בחברתן הלא-מכובדת של מדינות מתפתחות. כך, למשל, נמצא שכעשרים קבוצות עסקיות, רובן משפחתיות, שולטות על כמחצית מנתח השוק. ה"משפחתיוּת" משליכה לרעה על יציבותן הפיננסית של הפירמידות, בשל החשש מפני "גחמות" של בעלי השליטה ומפני העדר כישורים מספקים של "דור ההמשך". לנוכח זאת, המליץ בנק ישראל לגופי הרגולציה לבחון שורת צעדים אפקטיביים, שיסייעו לפתור את בעיית הריכוזיות במשק ולצמצם את כוחן של פירמידות השליטה, וזאת על מנת למנוע מצב שבו השוק נקלע למצוקה פיננסית כלל-מערכתית. מצב זה עלול להתממש בכל עת לנוכח משבר כלכלי עולמי או מקומי.
נקיטת שורת צעדים שיביאו בסיכומו של דבר לביטול התמריצים לקיומן של חברות אחזקה משורשרות תוביל להשגת היעד המבוקש. המפתח להצלחה נעוץ בראש ובראשונה בכך שמקבלי ההחלטות בעניין זה יהיו נטולי פניות ולא קשורים בשום דרך לאותן משפחות המצויות בפירמידות השליטה.
לדברי בנק ישראל: "התעלמות מסוגיית הקבוצות העסקיות עלול להביא לאי הצלחתם של צעדי מדיניות שונים או לעיוות מטרתם ותוצאותיהם, וכתוצאה מכך – גם לפגיעה בתפקודן של המערכות הפיננסיות והריאליות בכללותן".
התנועה מדגישה את הסכנות הממשיות עליהן התריע בנק ישראל, הנובעות מקיומן של קבוצות עסקיות במשק, ואת הצורך במתן מענה משולב, אפקטיבי ומהיר, בבחינת "עוז לתמורה בטרם פורענות".

* שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, המפקח על הביטוח ושוק ההון, פרופ' עודד שריג, מנהל רשות המיסים, מר יהודה נסרדישי, יו"ר הרשות לני"ע, פרופ' זוהר גושן, הממונה על ההגבלים העסקיים, גב' רונית קן, מבקר המדינה, כב' השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, ויו"ר הועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון .