משולחנה של וועדת האתיקה של התנועה- מכתב גלוי לשופטת בדימוס דליה דורנר

משולחנה של וועדת האתיקה של התנועה- מכתב גלוי לשופטת בדימוס דליה דורנר
כבוד הנשיאה,
הנדון: חוות דעת עקרונית על "הבהרה" או "הטעייה" המפורסמות בעיתונות
הננו מבקשים להסב תשומת לבך לתופעה בעיתונות הישראלית, שבה העיתונים נמנעים מלהודות בטעות שהתפרסמה, ולתקנה בהתאם לתקנון מועצת העיתונות. אין בדעתנו להיכנס ולהתייחס למקרה זה או אחר, אלא להתייחס לתופעה באופן כללי.

התופעה: במקרים רבים מופיעה מסגרת קטנה, לרוב בשולי עמוד פנימי, תחת הכותרת "הבהרה", ומתחתיה טכסט שתוכנו תיקון טעות שפורסמה יום או מספר ימים קודם לכן. נוסח הטכסט לרוב:"העיתון מבקש להבהיר כי בכתבה/ידיעה שפורסמה בתאריך XXXצריך להיות YYY ולא כפי שפורסם".
למרבה הצער, לא פעם הדבר נכתב ללא שום התנצלות או בקשת סליחתו של הגורם/האדם אודותיו נמסרו פרטים שגויים, למרות שכך מתבקש לפי תוכן הדברים. חמור מכך, לעתים מדובר בטעות שהופיעה בכותרת הידיעה ולא בתוכנה. כידוע, חלק ניכר מקוראי העיתונים מסתפקים בקריאת כותרות, על כל המשתמע מכך.
לדעתנו, מדובר בניסיון מכוון להתחמק מאחריות העיתון, לגבי מהות המקרה. כי הרי אין מדובר במידע/נתון שפורסם ולא היה ברור, ולכן דרושה הבהרה, אלא בטעות של הכותב/המערכת, גם אם הדבר נעשה בתום לב ושלא במתכוון.
בעמוד הבא צרפנו מספר דוגמאות אקראיות המתעדות את התופעה, כפי שהיא מופיעה בתקשורת.
תופעה זו אינה מתיישבת עם סעיפים 6-7 מתקנון האתיקה של מועצת העיתונות, המובאים להלן:
אוביקטיביות
6. א. עיתון ועיתונאי יבחינו בפרסום בין ידיעות לבין דעות.
ב. ידיעה המתפרסמת במסגרת של הבעת דעה יחולו עליה כללי האתיקה הנוגעים לידיעות.
ג. פרסום ידיעות יהיה הוגן וללא הטיה.
ד. הכותרת לא תהיה מטעה.
ה. עיתון ועיתונאי יבחינו בפרסום בין פרסומת לחומר מערכתי, באופן שלא תפורסם פרסומת הנחזית כחומר מערכתי.
תיקון טעויות, התנצלות ותגובה
7. טעויות, השמטות או אי דיוקים שהם מהותיים בפרסום עובדות, יש לתקן במהירות, בהגינות ובהבלטה הראויה ביחס לפרסום המקורי. בנוסף לכך תפורסם במקרים המתאימים גם התנצלות. במקרים המתאימים תינתן לאדם שנפגע אפשרות הוגנת להגיב על טעות, השמטה או אי דיוק מהותיים במהירות ובהבלטה הראויה ביחס לפרסום המקורי.

נודה לך על בחינת הנושא המובא לפניך. אנו – בועדת האתיקה של התנועה לאיכות השלטון בישראל, רואים בתופעה זו טעם לפגם, שיש לתת עליו את הדעת ולתקנו.
בברכה ובכבוד רב
עופר נחשון – יו"ר ועדת אתיקה הציבורית של התנועה לאיכות השלטון