התנועה לאיכות השלטון דורשת משר הביטחון אהוד ברק למלא אחר החלטת וועדת האתיקה של הכנסת ולשלם לקופת המדינה את עלות שדרוג כרטיס הטיסה מניו יורק לישראל.

התנועה לאיכות השלטון דורשת משר הביטחון אהוד ברק למלא אחר החלטת וועדת האתיקה של הכנסת ולשלם לקופת המדינה את עלות שדרוג כרטיס הטיסה מניו יורק לישראל.
מתן תרומה לעמותת "אור ירוק" הינה מבורכת כשלעצמה, כשהיא יוצאת מכיסו הפרטי של איש ציבור, אך לא כתחליף להשבה לה הוא מחויב בדין, מציינת התנועה.
מכתבה של התנועה לשר הביטחון וליו"ר וועדת האתיקה בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת לפיהם, השר ברק תרם לעמותת "אור ירוק" סכום כסף, לכאורה כמעין "תחליף" להעברת עלות שדרוג טיסתו, בניגוד לדין, לקופת המדינה.
התנועה מציינת כי קראה בעיון את החלטת וועדת האתיקה מיום 22/12/09 ולא מצאה בה סימוכין לפעולה בה נקט השר ברק.
על פניו, מצטיירת פעולתו של השר בקרב הציבור כהתרסה כנגד וועדת האתיקה וכלליה. הדבר חמור ופוגע במעמד הכנסת ובמחויבות הציבור להחלטותיה. לא יתכן שנבחר ציבור, חבר בית המחוקקים, יפעל באופן שמקרין מסר של התרסה וזלזול בהחלטות וועדת האתיקה ובכלליה וזלזול בקופת המדינה.
לעצם העניין, כפי שהבהירה התנועה במכתב קודם השר ברק, בשדרוג טיסתו ללא תשלום, זכה במתנה בניגוד לא רק לכללי האתיקה, אלא אף לחוק שירות הציבור (מתנות) התש"מ-1979 האוסר באופן מפורש על נושא משרה מטעם המדינה לקבל מתנות או נכס שלא בתמורה.
לאור זאת במכתבה הקודם ביקשה התנועה כי השר ברק, ימנע בעתיד מכל שדרוג כזה וכן שישלם לקופת המדינה את עלות השדרוג הנוכחי.
מהחלטת וועדת האתיקה למדה התנועה כי עלתה טענה, כי השדרוג נעשה בהתאם להסדר קיים – התנועה מבקשת את עותק ההסדר ופרטיו. התנועה מדגישה כי היום חברת אל על הינה חברה פרטית והסדרים, ככל שנעשו ועוגנו בעבר עם החברה הממשלתית, אינם בהכרח לגיטימיים מול החברה כחברה פרטית ויש לבחון אותם מחדש וודאי שלא ניתן להסתמך עליהם.
יתר על כן, על שר וחבר כנסת מכהן חלות הגבלות הדין במלואן ואין הוא יכול לטעון כי קיבל טובת הנאה בתור ראש ממשלה לשעבר – אשר מנותקת מהיותו שר בהווה ומהרציונלים שנועדו למנוע מנבחר ציבור מכהן מלקבל טובות הנאה.
מתן תרומה לעמותת "אור ירוק" הינה מבורכת כשלעצמה, כשהיא יוצאת מכיסו הפרטי של איש ציבור, אך לא כתחליף להשבה לה הוא מחויב בדין.
ככל שהשר ברק תרם כסף לעמותה במקום להעבירו לקופת המדינה, חטא השר פעמיים כלפי הכנסת והציבור, פעם בעבירה על חוק המתנות ועל כללי האתיקה של חברי הכנסת, שנועדו להגן על מעמדה של הכנסת ועל אמון הציבור בה (כפי שנקבע בהחלטת הוועדה). או אז הוסיף פגיעה נוספת בהבעת זלזול כלפי החלטת וועדת הכנסת, בבחירת גוף, חלופי לקופת המדינה, להעביר לה כספים בהם חויב.
לאור כל זאת חוזרת התנועה על דרישתה ואף קוראת לוועדת האתיקה לאכוף על השר ברק את החלטתה מיום 22/12/09.