הכר את אבירי איכות השלטון 2010 ,הרשות המקומית- עו"ד יוסי חביליו היועץ המשפטי של עיריית ירושלים

הכר את אבירי איכות השלטון 2010 ,הרשות המקומית- עו"ד יוסי חביליו היועץ המשפטי של עיריית ירושלים
תכנית שעת חברה – רשת ב מראיינים- מיקי מירו,עו"ד מיכאל פרתם, שוקי לבנון
"אני רואה את החשיבות הגדולה של יועץ משפטי ברשות מקומית שהוא נמצא בקו הראשון בשטח, לעומת אולי בעלי תפקידים אחרים מבקר, משטרה פרקליטות שהרבה פעמים נכנסים אחרי שהמעשה בוצע, היועץ המשפטי נמצא ברשות מקומית נמצא במקום שפעמים רבות הוא יכול למנוע את המעשה, אם הוא אמיץ והוא ערני אז הרבה פעמים הוא יכול לחסוך לאחר מכן חקירות משטרה, דו"חות של מבקר המדינה והליכים פליליים על ידי שהוא מונע את המעשה.
בסופו של יום אתה עומד הרבה פעמים לבד וצריך להפעיל את המצפון שלך ולפעמים להגיד את הלא, ואני מצפה שאנשים יקבלו את זה בהבנה, אבל ככה אני רואה את התפקיד."

שוקי לבנון: זו הפעם ראשונה שהאות בקטגורית השלטון המקומי לא מוענק לראש רשות מקומית או לרשות מקומית, אלא לאדם שמתפקד ברשות בתפקיד מסוים ויוסי חביליו הוא היועץ המשפטי של עיריית ירושלים.
עו"ד חביליו מקבל את האות כפי שהוועדה מציינת בנימוקיה בהוקרה על פעילות אמיצה ועקבית למען חיזוק שלטון החוק בישראל ושיפור איכות השלטון, נכונותו של חביליו להיאבק נגד פוליטיקאים רבי כוח ואפילו לסכן את משרתו כדי למנוע פגיעה במינהל התקין ראויה לשמש דוגמא ומופת לכל משרתי הציבור.
מיכאל מירו: אז מה אתה אומר עו"ד יוסי חביליו? כי אנחנו כירושלמים יודעים שאתה באמת אומר את שלך וגם חוטף בהתאם.
אני מדבר על כל מערך או יחסי הכוחות או המאבקים הללו בין יועץ משפטי שרואה את הדרך או מבין את הדרך כמו שהוא מבין לבין המערכת של מקבלי ההחלטות שאיתם הוא מתעמת כי הוא נותן להם עצות או קובע דברים שלא תמיד מוצאים חן בעיניהם. עו"ד יוסי חביליו: תראה, ליועץ המשפטי בעצם יש שני תפקידים מרכזיים, התפקיד הראשון הוא לשמש באמת יועץ כלומר לשמור לייעץ לראש הרשות להנהלה לעובדים ולעזור להם להגשים את המדיניות שלהם. התפקיד הזה בדרך כלל פחות רגיש פחות בעייתי. התפקיד השני מה שמכונה בלשון העם "שומר סף" זה לשמור על התקינות והחוקיות של פעולות הרשות. עכשיו כמו שאתה באמת מציין, הבעיה נוצרת במצב שיש התנגשות בין שני התפקידים, כאשר אתה בא ואתה בעצם בא ואומר לראש הרשות או לגורם אחר ברשות שאת המעשה שהוא רוצה לבצע הוא לא יכול לעשות, פה בהחלט נוצרת בעיה לפעמים הדבר הזה נתקל בהבנה ובאמת או עובד העירייה או ראש הרשות מבין שאת הפעולה ה זאת הוא לא יכול לבצע, אתה לפעמים גם מציע לו חלופה אחרת. ואכן לפעמים הדבר הזה גורם לעימותים.
זו באמת הנקודה הרגישה, ופה באמת זה הבסיס של התפקיד של היועץ המשפטי, ובעניין הזה אני חייב לציין משפט שבזמנו אמר מני מזוז או כתב במכתב לראש העיר בזמנו אורי לופוליאנסקי הוא כתב לו שהיועץ המשפטי של רשות ציבורית הוא מייצג את החוק והאינטרס לציבור. הלקוח של היועץ המשפטי זה לא ראש הרשות או הנהלת העירייה, אלה החוק ואינטרס הציבור, והרבה פעמים היועץ לא צריך לחפש דרך להכשיר את מעשי הרשות במקרים מסוימים הוא חייב לסרב לעשות כן ולעמוד בפרץ, ובהחלט לפעמים על זה משלמים מחיר.
מיכאל מירו: בוא נחלק את הדברים, על החוק זה ברור, יעוץ משפטי -הכשרתך היא באמת עו"ד והניסיון הרב וייצוג בבתי משפט קריאה אובססיבית של פסקי דין, ושל ספרי חוק אבל האינטרס הציבורי זאת שאלה שאתה יודע היא נופלת על הרבה מקומות היא נופלת על מדעי המדינה, היא נופלת על משפטים היא מתחלקת בסוציולוגיה, אינטרס ציבורי זה לאו דווקא דבר שמוגדר בחוק אז על פי איזה סרגל אתה קובע את האינטרס הציבורי.
עו"ד יוסי חביליו: תראה, אני ארחיב מעט את השאלה, אתה בהחלט נגעת בסוגיה שהיא סוגיה מאוד בעייתית איפה נגמר הנושא המשפטי ומתחיל נושא המדיניות. והתחום הזה הוא תחום אפור וזה גם לפעמים נקודה לעימות, כי נבחר הציבור אומר זאת לא סוגיה משפטית זאת סוגיית מדיניות. אז בהחלט והתפקיד של יועץ משפטי הוא לתת ייעוץ משפטי או אפילו לתת הכרעות משפטיות ולא להתערב בסוגיות מדיניות.
עכשיו כשאני בא לבחון שאלה כמו שאתה אומר אני מתחיל מהחוק, לאחר מכן אני עובר לפסיקת בתי המשפט לאחר מכן אני עובר להנחיות היועץ המשפטי או כל כלי כתוב שיש, ולבסוף אתה נשאר עם שני הדברים עם המצפון שלך ועם שיקול הדעת. היום משפט המפתח הוא לערוך את האיזונים הראויים, בסופו של דבר במקרים שאין לך תשובה ושהחוק נותן תשובה ברורה ובדרך כלל אף אחד לא יתווכח אתך. אבל פעמים רבות החוק לא נותן תשובה אבל או הפסיקה או המצפון אז אני מנסה לעשות את האיזון בין הערכים השונים אם זה שוויון אם זה חופש כל הערכים המוגנים ולהפעיל שיקול דעת סביר ואת המצפון שלי.
מיכאל מירו: וזה מסביר את השורש לעימותים הבלתי פוסקים בין מבקר פנים בין היועץ המשפטי לבין הארגון, כי בדיוק על התחומים האלה האפורים שאנחנו כחברה לא השכלנו לעשות את החלוקה הברורה ולהגיד ליועץ המשפטי או למבקר תפעל על פי הסרגל שלך, שהם לא בהכרח אותם סרגלים כי הסרגל שלך הוא סרגל החוק ושמה זה סרגלי אתיקה, סרגלי מוסר, ואלה דברים נפרדים הרבה דברים שיכולים להיות חוקיים הם לא מוסריים ראה את היכולת של חייל להרוג מישהו, אז להרוג מישהו זה לא מוסרי אבל זה חוקי. אז יש הרבה סתירות ובאיזה שהוא מקום מעמידים אתכם קצת בחזית לחטוף כמו שאומרים את היריקות ואת האבנים על לא עוול בכפכם.
עו"ד יוסי חביליו: אני חושב שאין מנוס, אני בהחלט מקבל סיוע וחיזוקים גם בתוך העירייה אבל הרבה ממשרד המשפטים והרבה פעמים מעמותות וגופים חיצוניים אבל אני חושב שזה מהות התפקיד, כלומר, אני חושב אני רואה את החשיבות הגדולה של יועץ משפטי ברשות מקומית שהוא נמצא בקו הראשון בשטח, לעומת אולי בעלי תפקידים אחרים מבקר, משטרה פרקליטות שהרבה פעמים נכנסים אחרי שהמעשה בוצע, היועץ המשפטי נמצא ברשות מקומית נמצא במקום שפעמים רבות הוא יכול למנוע את המעשה, אם הוא אמיץ והוא ערני אז הרבה פעמים הוא יכול לחסוך לאחר מכן חקירות משטרה, דו"חות של מבקר המדינה והליכים פליליים על ידי שהוא מונע את המעשה.
אז קודם כל זה מראה את החשיבות, שמישהו מדבר איתי על תפקיד היועץ המשפטי אם הוא רוצה להתמנות או שהוא כבר מכהן בתפקיד אני אומר לו, אתה צריך לקחת את זה שהתפקיד שלך פר הגדרה הוא תפקיד לאומתי כמובן, השאיפה היא לצמצם את זה אבל צריך להבין את התפקיד.
ומה שחשוב אולי וזה אולי ניתן יהיה לשפר, זה שגם הגופים שעובדים מולך יבינו שזה התפקיד שלך הרי פעמים רבות אתה נמצא כדי להגן על עובד העירייה, כדי להגן על נבחר הציבור מפני שגיאה ומפני מעשה לא חוקי שפעמים רבות בעתיד עלול לעלות לו במחיר יקר, אבל לפעמים ברגע האמת הוא לא מבין את זה . אולי בדיעבד הוא יבין את זה לאחר מכן, ופה אני חושב שזו נקודה שאולי היא טעונה שיפור או חינוך להבין שזה מהות התפקיד, אני לא רואה אלטרנטיבה אחרת בסופו של יום אתה עומד הרבה פעמים לבד וצריך להפעיל את המצפון שלך ולפעמים להגיד את הלא, ואני מצפה שאנשים יקבלו את זה בהבנה, אבל ככה אני רואה את התפקיד.