התנועה לאיכות השלטון והקליניקה "קו הטוהר" של בית ספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה עתרו לבית המשפט המחוזי בחיפה לחייב 24 רשויות מקומיות להקים אתר אינטרנט או לעדכן את אתר האינטרנט של הרשות בהתאם לחוק

התנועה לאיכות השלטון והקליניקה "קו הטוהר" של בית ספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה עתרו לבית המשפט המחוזי בחיפה לחייב 24 רשויות מקומיות להקים אתר אינטרנט או לעדכן את אתר האינטרנט של הרשות בהתאם לחוק
*התיק מנוהל ע"י סטודנטים מבית ספר רדזינר למשפטים המתנדבים בקליניקה "קו הטוהר" של המרכז הבינתחומי בהרצליה.

התנועה והקליניקה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, צרויה מידד-לוזון ונידאל חאיק. עתרו נגד 24 הרשויות האמורות, כולן ממחוז חיפה, כדי להביא ליישום פקודת העיריות המחייב את הרשויות המקומיות להקים אתר אינטרנט ולפרסם בו מידע חשוב ומגוון המאפשר לציבור לעמוד על פעילות הרשות ולבקרה. המדובר הוא בשתי קטגוריות של רשויות שפועלות בניגוד לחוק: מצד אחד, 8 רשויות מקומיות ללא אתר כלל, ומצד שני, 16 רשויות מקומיות עם אתר לקוי וחלקי.
התנועה פנתה לרשויות אלו קודם להגשת העתירה בבקשה לפעול לאלתר להקמת אתר אינטרנט כדין או לחילופין לשפר את האתר הקיים ולעדכן בו את המתכונת הנדרשת על-פי חוק. ומשלא ענו הרשויות האחרונות, במחוז חיפה, לפניות התנועה והקליניקה החוזרות לפעול בנושא, לא נותר לעותרות אלא לפנות לבית המשפט לקבלת הסעד האמור.
אי פרסום נתוני הרשות המקומית באתר משלה הינה הפרה של החוק ע"י הרשויות המקומיות, ומשמעותה חוסר שקיפות לציבור ופגיעה בזכות לחופש המידע.
התנועה והקליניקה צטטו בעתירתן קביעות של בג"ץ בנוגע לחשיבות המידע ובין היתר: "הזכות לקבלת מידע על פעילותן של רשויות ציבוריות היא מאבני היסוד של חברה חופשית. היא נוגעת לעצם קיומו של המשטר הדמוקרטי"(השופטת א' חיות).

קיימת חשיבות עצומה להגברת השקיפות לצורך קיום תקין ויעיל של הרשויות המקומיות ופועלת במסגרת הקליניקות המשפטיות למעקב שוטף אחר הרשויות המקומיות, תפקודן והגשמתם את ערכי חופש המידע.

* רשימת הרשויות שלא הקימה אתר אינטרנט: עיריית אום אל-פחם, מועצה אזורית אלבטוף، מועצה אזורית אלונה، מועצה מקומית בסמ"ה، מועצה מקומית דיר אלאסד، מועצה מקומית כפר קרע، מועצה מקומית מג'ד אלכרום, מועצה מקומית פרידיס.
* רשימת הרשויות עם אתר לקוי: מועצה מקומית אעבלין، עיריית באקה ג'ת، מועצה מקומית בנימינה גבעת עדה، מועצה מקומית ג'סר אלזרקא، מועצה מקומית זכרון יעקב، עיריית טירת הכרמל، מועצה מקומית כאוכב אבו אלהיג'א، מועצה מקומית כסרא סמיע، מועצה מקומית מעיליא، עיריית נהריה، מועצה מקומית נחף, עיריית נשר، עיריית עכו، מועצה מקומית פרדיס-חנה-כרכור، עיריית קריית אתא، עיריית קריית מוצקין.