התנועה לאיכות השלטון:יש להקים ועדת איתור לבחירת שופטים למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב

התנועה לאיכות השלטון:יש להקים ועדת איתור לבחירת שופטים למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב
התנועה לאיכות השלטון מבקשת כי הליך האיתור והמינוי של השופטים למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב יכלול הקמת ועדה מייעצת וקביעת אמות מידה. ויעמוד בקנה אחד עם עקרונות המינוי והאיתור הנהוגים בשירות הציבורי בכלל ובמערכת המשפטית ביחס לתפקידי שיפוט בכירים בפרט.

עניינה של הפנייה לנשיאת בית המשפט העליון, שר המשפטים, נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב ומנהל בתי המשפט היא אופן הליך האיתור והמינוי של השופטים שעתידים לכהן במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב המוקמת לאור החוק שהתקבל ב 21.7.10 . להקמת גוף שיפוטי שמרכז את העיסוק בנושאים כלכליים, יש השלכות כבדות ומשמעותיות על המשק הישראלי, ועל עיצוב המדיניות המשפטית הכלכלית הנהוגה בישראל.לאור כך, סבורה התנועה, כי הליך האיתור והמינוי של השופטים למחלקה זו, צריכים לעמוד בקנה אחד עם עקרונות המינוי הנהוגים בשירות הציבורי – בכלל, וכללי המינוי והאיתור הנהוגים במערכת המשפטית ביחס לתפקידי שיפוט בכירים – בפרט, וכי הליך האיתור והמינוי יכלול הקמת ועדה מייעצת וקביעת אמות מידה. תכלית הצעת החוק היא הקמת גוף שיפוטי, שיתמחה ויעסוק בעניינים כלכליים מובהקים. זאת משום שיש צורך בגורם משפטי בקיא שיעסוק בנושאים אלה, תוך הגברת היעילות הכלכלית וקיצור קבועי הזמן בהם מתקבלות החלטות בעניינים כלכליים. הרעיון מתבסס על מודל הקיים במדינת דלאוור בארה"ב, שאימצה חוק חברות מתקדם וכוננה בית משפט מקצועי הדן בתחום הכלכלי. היעילות וההתמחות של ביהמ"ש בדלאוור הפכה אותו לפורום המועדף על הציבור בארצות הברית ובעולם כולו להתדיינות בעניינים כלכליים.יש לראות בחיוב את הקמתו של גורם שיפוטי מומחה ויעיל יותר בתחום הכלכלי. אולם כעת, לאחר קבלת החוק, יש לוודא שהמהלך מבוצע באופן שיבטיח את הצלחת בית המשפט הכלכלי להתמודד עם הסוגיות שלשמן הוא מוקם.המחלקה הכלכלית, לכשתקום, תרכז את כל העניינים הכלכליים הנדונים בבתי המשפט במדינת ישראל, ובכך מורם מעמדה, ולו במעט, ממעמד מחלקה משפטית "רגילה" בתוך בית משפט. זאת בפרט נוכח החדשנות שבמהלך ותכליתו לקדם ולייעל את הנושאים הכלכליים דווקא. קרוב לוודאי שלמהלך זה יהיו השלכות רבות ומשמעותיות על הכלכלה הישראלית, ועל כלל הגופים העסקיים במדינת ישראל. אי לכך, על מנת שהמחלקה הכלכלית אכן תגשים את המטרות לשמן היא הוקמה, מן הראוי למנות את השופטים המתאימים ביותר לתפקיד.לאור זאת, סבורה התנועה כי הליך האיתור והמינוי של שופטי המחלקה הכלכלית צריך להיות מותאם לעקרונות המנחים במינוים בשירות הציבורי ובכלל כך הקמת ועדה מייעצת וקביעת אמות מידה. נוכח התפקיד השיפוטי הבכיר והחשוב שעשויה המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי תל אביב למלא, שחשיבותו ומשמעויותיו הינן כלל-ארציות, סבורה התנועה כי מן הראוי, שהליך מינוי השופטים למחלקה זו, יתבצע על דרך נוהל ועדת האיתור, בשינויים המחויבים. התנועה סבורה כי ראוי לקבוע אמות מידה ו/או להחיל אמות מידה הקבועות בנהלים קיימים לתפקידים שיפוטיים בכירים (כגון אמות מידה למינוי סגן נשיא; אמות מידה למינוי שופט בכיר). זאת, נוכח תפקידם הבכיר של שופטי המחלקה הכלכלית; הצורך לבחון את כישוריהם הכלכלים כפונקציה של התאמתם לתפקיד; והחשיבות בשקילת קריטריונים אחידים, עד כמה שניתן, במינויים בתוך מערכת המשפט.על כן, במסגרת הליך האיתור והמינוי, יש לבחון, בין היתר, מומחיות ו/או השכלה כלכלית, שיאפשרו את ההתמקצעות והיעילות המתבקשות מהמחלקה הכלכלית לכשתוקם. נוסף על כך, התנועה סבורה כי יש לקחת בחשבון אף את הפרמטרים הבאים:
(א) אופן בחינת המומחיות הכלכלית של השופטים שימונו למחלקה הכלכלית.
(ב) קביעת הליך הכשרה מקדים למינוי לתפקיד, שמטרתו העשרת השופטים בידע הכלכלי הנדרש לתפקיד, וזאת כדי למקסם את היעילות השיפוטית של השופט מרגע כניסתו לתפקיד.
(ג) כמו כן, ניתן לשקול קיום השתלמויות שנתיות בנושאים כלכליים לאותם שופטים שיאיישו את המחלקה הכלכלית.