התנועה לאיכות השלטון פנתה לרמטכ"ל ולפצ"ר לוודא כי שמות חיילים שפעלו באירוע המשט לעזה ועדויותיהם לא יגיעו/יודלפו לגורמים שלישיים, וכי לא יעשה בהם כל שימוש כך שהבטחת החיסיון שנתנה לחיילים אכן תשמר במלואה.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לרמטכ"ל ולפצ"ר לוודא כי שמות חיילים שפעלו באירוע המשט לעזה ועדויותיהם לא יגיעו/יודלפו לגורמים שלישיים, וכי לא יעשה בהם כל שימוש כך שהבטחת החיסיון שנתנה לחיילים אכן תשמר במלואה.
הפניה לאור הפרסומים כי דו"ח צוות התחקור בראשות אלוף מיל. גיורא איילנד הועבר במלואו לועדת טירקל והודעת מזכ"ל האו"ם כי הוועדה מטעם האו"ם תחקור גם חיילים.

התנועה מדגישה כי על פי הוראות חוק השיפוט הצבאי (סעיף 539 א) חומר של תחקיר צבאי לא יתקבל כראיה והנו חסוי, ובפרט קובע כי "חומר התחקיר לא יימסר לאף חוקר".
להוראות אלה רציונל ברור והוא לאפשר לצבא לקיים תחקירים צבאיים ולהפיק מהם לקחים חיוניים לעתיד, ובכלל כך לתחקר חיילים, מבלי שהם יחששו לעתידם וגורלם האישי ועל כן "יצנזרו" עדויות ומידע שימסרו מטעמם לוועדה.
עוד מוסיף וקובע סעיף 539 (ב)(5) כי "הרמטכ"ל או מי שהוא הסמיך לכך, רשאי לאשר העברת סיכום ממצאי התחקיר או חומר התחקיר, כולו או חלקו, לגוף ציבורי שהמידע דרוש לו, לצורך מילוי תפקידו בלבד, וכן רשאי הוא לאשר העברת סיכום ממצאי התחקיר לאדם הנוגע בדבר; ואולם לא יועבר חומר או סיכום כאמור, אם קיים חשש כי העברתו תפגע בביטחון המדינה".
למרות כל זאת לפני כשבועיים פורסם בכלי התקשורת כי דו"ח ועדת איילנד נמסר במלואו לועדת טירקל וכי "למרות שהוועדה לבדיקת אירועי המשט הייתה אמורה לקבל רק את תקציר דו"ח איילנד, החליט הרמטכ"ל גבי אשכנזי להעביר את הדו"ח במלואו".
התנועה מבקשת לברר האם אכן כך הם פני הדברים והאם דו"ח ועדת אילנד אשר נמסר לועדת טירקל, אכן כלל את שמותיהם ו/או עדויותיהם של החיילים או פרטים המזהים אותם.
התנועה סמוכה ובטוחה כי הגנה על חיילי צה"ל הנה ראש וראשון לשיקולי הרמטכ"ל וכי הרמטכ"ל בחן סוגייה זו לעומקה והחליט לעשות כן על סמך מכלול השיקולים, שחלקם ייתכן נסתרים מעיניה.
עם זאת, וככל שבמסגרת דו"ח אילנד שהועבר לועדת טירקל נכללו גם שמות החיילים ו/או עדויותיהם או פרטים מזהים אחרים לגביהם, עולה החשש כי הם יהפכו ל"חשופים בצריח" לבדיקה גם על ידי גורמים חיצוניים, אשר בדרך זו או אחרת, חומר החקירה או דו"ח איילנד עצמו יגיע אף אליהם.
כי חשש זה קיבל ביטוי מוחשי היום, נוכח הצהרתו של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, כפי שפורסמה למשל בעיתון "ישראל היום", כי בכוונת ועדת החקירה הבינלאומית לבחינת אירועי המשט לחקור גם חיילים, ותגובת לשכת ראש הממשלה כי הוא יתנגד לחקירת חיילים וכי ההתייחסות הישראלית היחידה שתימסר לוועדה הבינלאומית היא דו"ח ועדת טירקל.
אם תרחיש זה יתממש, וחומר חקירת ועדת איילנד, ככל שזה כולל שמות חיילים ועדויותיהם כאמור, יגיע גם לגורמים שלישיים, לא רק כי יהיה בכך פגיעה האמון וההבטחה לסודיות שנתנה לחיילים שהעידו בפני ועדת איילנד, עד כדי הפקרתם ממש, כי אם שינוי "חוקי המשחק" מכאן ולהבא בנוגע לחיסיון תחקירים צבאיים והמשמעות הנגזרת מכך על ביצוע תחקירי אמת.
לאור זאת, קוראת התנועה לרמטכ"ל ולפצ"ר לעשות כל אשר לאל ידם על מנת לוודא כי שמות חיילים ועדויותיהם לא יגיעו/יודלפו לגורמים שלישיים, וכי לא יעשה בהם כל שימוש כך שהבטחת החיסיון שנתנה לחיילים אכן תשמר במלואה. אם וככל שיובא בפניהם חשש לשמירת חיסיונם של שמות החיילים ועדויותיהם, מבקשת התנועה כי יורו על משיכת דו"ח איילנד והעברת סיכום ממצאי התחקיר בלבד, ללא שמות החיילים ועדויותיהם.