התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה להקמת ועדות איתור ל3 משרות בכירות במשרד המשפטים, לצורך בחירת מועמד הקבע לתפקידים.
וועדות האיתור לתפקידים: מנהל בתי הדין השרעיים, האפוטרופוס הכללי וראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, טרם הוקמו למרות שהמכהנים בהם סיימו לפני חדשים רבים את מינוי הקבע ועוד בחודש דצמבר 2009 החליטה הממשלה על הרכב וועדות האיתור לכל אחד מהתפקידים.
כפועל יוצא, המכהנים בתפקידים אלה כיום, למעשה מכהנים במינוי זמני, חלקם חודשים ארוכים, תוך שכהונתם מוארכת פעם אחר פעם. זאת, למרות שסיום הקדנציה של מינוי הקבע היה ידוע וברור זמן רב מראש, והצורך בהקמת ועדת איתור אינו בגדר "הפתעה", ולכן ניתן היה להיערך למציאת מועמד חלופי על ידי הקמת ועדת איתור ואף סיום הליכי האיתור, או לכל הפחות מרביתם, עוד בטרם מסיים מינוי הקבע את כהונתו.
מנהל בתי הדין השרעיים – למיטב ידיעת התנועה ביום 15.10.2009, מונה מר אדם אבזך, על ידי שר המשפטים, למינוי בפועל של שלושה חודשים לתפקיד זה, או עד מינוי מנהל לבתי הדין השרעיים במינוי של קבע, לפי המוקדם. מינוי זה הוארך, וביום 4.5.2010 הכריז שר המשפטים שהמינוי מוארך עד למינוי מנהל בתי הדין השרעיים במינוי של קבע. כלומר, ללא הגבלת זמן.
ראש הרשות לאיסור הלבנת הון – בראשית חודש דצמבר 2009 סיים עו"ד יהודה שפר את תפקידו כראש הרשות להלבנת הון, כאשר למיטב ידיעת התנועה ההחלטה בדבר סיום כהונתו ומינויו לתפקיד אחר הייתה ידועה כבר באמצע חודש ספטמבר 2009. בסמוך לכך, מונה עו"ד פול לנדס לתפקיד ראש הרשות בפועל, וזאת למשך 3 חודשים שהסתיימו ביום 28.2.2010. ביום 18.4.2010 אישרה הממשלה את הארכת מינוי בפועל של עו"ד לנדס ל- 6 חודשים נוספים או עד למינוי ראש רשות קבוע, לפי המוקדם.
האפוטרופוס הכללי – האפוטרופוס הכללי הנוכחי הינו מר שלמה שחר אשר מונה למיטב ידיעתנו, בראשית 2002, ומאז סיום כהונתו לה מונה כמינוי קבע, ולכל הפחות מיום 1.2.2007, כהונתו מוארכת על ידי שר המשפטים. הארכת כהונתו האחרונה נעשתה ביום 18.2.2010, וזאת עד ליום 31.12.2010.
למיטב ידיעת התנועה, מאז ועד היום טרם הוקמו ועדות האיתור לתפקידים, וממילא טרם מונו מינוי הקבע. ככל שכך הם פני הדברים, עולה החשש כי השימוש בהארכות של המינויים הזמניים, חלף הליך איתור למינוי הקבע בסמוך לסיום הקדנציה, יצור "עובדות בשטח" אשר יקנה יתרון ברור למועמד המכהן בהליך האיתור למינוי הקבע. יתרון שכזה, עומד בניגוד לעקרונות המנחים במינויים בשירות הציבורי, ובכלל כך שקיפות, שוויון ואחידות. במיוחד כאשר מדובר בשלוש משרות ניהוליות בכירות, אשר התקינות המנהלית ובכלל כך אופן המינוי צריך שיהווה כנר לרגליהן.
לאור כל זאת, מבקשת התנועה התייחסות דחופה ביחס לכל אחד מהתפקידים המפורטים לעיל ובכלל כך האם ומתי תוקם ועדת האיתור למינוי הקבע? מדוע לא הוקמה ועדת האיתור עוד בטרם סיום הקדנציה או בסמוך לכך? וכמה זמן להערכתם יידרש עד לביצוע המינוי הקבוע לכל אחד מהתפקידים.