התנועה לאיכות השלטון קוראת לשר המשפטים לפעול בהקדם להקמת גוף מפקח על פרקליטות המדינה

התנועה לאיכות השלטון קוראת לשר המשפטים לפעול בהקדם להקמת גוף מפקח על פרקליטות המדינה
וזאת לאור התבטאויות בית המשפט ומבקר המדינה על התנהלות הפרקליטות בפרשת הלבנת ההון בסניף הירקון של בנק הפועלים ובפרשת האזנות הסתר.
במכתבה לשר המשפטים, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה מציינת התנועה כי אמש פורסם פסק הדין בו בוטל כתב האישום נגד מנהלי בנק הפועלים בפרשת הלבנת ההון בסניף הירקון בתל אביב.
בפסק הדין התבטא השופט דוד רוזן בחריפות נגד התנהלות הפרקליטות, ואמר: "במקרה דנן, התנהגות המדינה הינה התנהגות נפסדת. התנהגות הפוגעת באופן ממשי בתחושת הצדק וההגינות. התנהלות המדינה גובלת בהתנהגות שערורייתית", ובנוסף: "ביהמ"ש הגיע למסקנה, כי יש בקיום ההליך הפלילי שנתקיים משום פגיעה חריפה בתחושת ההגינות".
באותו עניין מציינת התנועה את דו"ח מבקר המדינה בעניין האזנות סתר בחקירות פליליות גם אז העלה דו"ח המבקר תמונה עגומה של התנהלות ברשלנות של המשטרה והפרקליטות בכל הנוגע להאזנות סתר בחקירות פליליות ובייחוד ב"פרשת רמון". בדו"ח המבקר נכתב "לית מאן דפליג שהיו בפעולות המעורבים בפרשה ליקויים משמעותיים ולכן קרתה התקלה החמורה. כל המעורבים פעלו בניגוד לכללים המחייבים… תקלות אלה מצביעות על כשלים אישיים של ארבעת המעורבים העולים כדי רשלנות ממשית…".
בהתייחס לדו"ח המבקר פנתה התנועה ליועץ המשפטי לממשלה וקראה לפעול למינוי גוף מבקר חיצוני לפרקליטות המדינה, גוף אשר יבקר באופן אובייקטיבי ונטול פניות את עבודת הפרקליטות.
לדעת התנועה יש בהתנהלות המדינה, בשתי הפרשות הנ"ל, כדי להצביע על הצורך בעריכת "בדק בית" חיצוני על מנת לבדוק האם מדובר בכשל נקודתי או שמא בכשל מערכתי. מינוי גוף מבקר חיצוני לפרקליטות, שיבצע את "בדק הבית", הן ימנע הישנות התנהלות שאינה ראויה, והן יתרום לאמון הציבור בפרקליטות ויחזק באופן ניכר את מעמדה ואת הלגיטימיות הציבורית בפועלה.
לאור פרשות אלו ולאור ההכרה של שר המשפטים בחשיבות הקמתו של גוף מפקח, והימצאות הנושא, כדבריו "בטיפול מעשי" (מתוך כנס לשכת עורכי הדין בתאריך 27.5.2010, סטלה קורין ליבר "גוף פיקוח על הפרקליטות- עכשיו!" גלובס, 23.8.2010) מבקשת התנועה לקבל מידע על התקדמות תהליך הקמת גוף מפקח על הפרקליטות, ובכלל זאת:
a. מהו לוח הזמנים שנקבע להקמת הגוף המפקח?
b. מהו מועד הכינוס של ועדת איתור המועמדים שיאיישו את הגוף המפקח?
c. האם נקבעה מסגרת הסמכות בה יפעל הגוף המפקח? ובכלל זאת, האם יינתנו לו כלים ואמצעים לאכוף את קיום המלצותיו?