התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים בבקשה להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את התנהלות הפרקליטות בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים בבקשה להקים ועדת בדיקה ממשלתית שתחקור את התנהלות הפרקליטות בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים כי ישתמש בסמכותו וימנה ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן את התנהלות הפרקליטות בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים. הפניה לשר המשפטים בעקבות פסק הדין בו בוטל כתב האישום נגד מנהלי בנק הפועלים בפרשת הלבנת ההון בסניף הירקון . בפסק הדין התבטא השופט דוד רוזן בחריפות נגד התנהלות הפרקליטות.
בין הכשלים הרבים של הפרקליטות מנה השופט רוזן: המדינה לא העבירה חומר חקירה בכמויות בלתי נתפסות, אלפים רבים של מסמכים לעיון ההגנה, לאחר הגשת כתב האישום ובמשך חודשים רבים לאחריו.
המדינה הצהירה הצהרות לא נכונות בביהמ"ש המחוזי ובביהמ"ש העליון, בפרשת צילומי הסתר, כמו גם בפרשת "סיפורו" של מי שהיה עד תביעה – לאון בויקו.
בנוסף לביטול כתב האישום, מצא השופט רוזן כי, גם מבחינה מהותית, זכאים הנאשמים בעבירה שבה הואשמו. על כן, אי אפשר שלא לתהות על מאמציה של הפרקליטות להביא להרשעה במקרה לעיל, ועל האפשרות שהתנהלות דומה, מצד הפרקליטות, בעתיד עשויה אף להביא לכך שחפים מפשע יישאו בעונש עבור עבירה שלא ביצעו. לא בכדי היקף סמכותה של פרקליטות המדינה הוא רחב, שהרי אחרת לא תוכל לאכוף את שלטון החוק כנדרש מגוף האמון על כך. בדיוק משום כך, יש לוודא שאותו גוף שקיבל מנדט מהעם לשמור על הציבור, מתנהל באופן ראוי, ובאופן שמכבד את אותו מנדט שניתן לו. התנהלות מצד הפרקליטות, כפי שהיה בפרשה הנ"ל, חורגת מכל אמת מידה ראויה, ויש לוודא שהתנהלות דומה לא תישנה.
אי לכך, מבקשת התנועה שהשר ישתמש בסמכות המוקנית לו וימנה ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן לעומק את כל רבדי התנהלות הפרקליטות במקרה זה , וזאת הן על מנת לטפל בגורמים להתנהלות בפרשה הנ"ל, אך בעיקר כדי לבחון האם מדובר בכשל נקודתי או שמא מדובר בכשל מערכתי, המחייב ביצוע "בדק בית" בפרקליטות המדינה.
בחינה מדוקדקת של גוף חיצוני, בדמות ועדת בדיקה ממשלתית, יכולה לרדת לשורש הבעיה, לאפיין את הגורם להתנהלות "הנפסדת", כדברי השופט רוזן, ולאפשר את ביצוע השינויים הנחוצים על מנת שמקרים, כדוגמת הפרשה הנ"ל, לא יישנו.
כמו כן, מינוי ועדת בדיקה ואימוץ מסקנותיה יתרמו לאמון הציבור בפרקליטות, יחזקו באופן ניכר את מעמדה ואת הלגיטימיות הציבורית בפועלה, ויסייעו בריסון הביקורת המשתלחת וההרסנית המושמעת חדשות לבקרים כנגד הפרקליטות.