ארבעה ימים, שבע עתירות – עו"ד אליעד שרגא יו"ר התנועה, אלי סולם מנכ"ל התנועה

ארבעה ימים, שבע עתירות – עו"ד אליעד שרגא יו"ר התנועה, אלי סולם מנכ"ל התנועה
חברים ותומכים יקרים,

שבוע העבודה בין ה 08/08/2010 – 12/08/2010 היה פורה ביותר מבחינת הפעילות של המחלקה המשפטית שלנו – תוך ארבעה ימים הגישה התנועה שבע עתירות, המהוות חתך מייצג לעומק ולהיקף המגוון של פעילות המחלקה המשפטית השנה.

זו הזדמנות מצוינת להציג בפניכם קהל החברים והתומכים בתנועה ומגבים אותנו במאבק בשחיתות הציבורית, את אופי הפעילות שכבר הספיקה להניב הישגים ראשונים – בין נושאי הפעילות בשבוע זה עמדו המאבק בחוסר שוויון והפליה בין אלה שנרשים לשאת בנטל השירות הצבאי ובין מי ש"תורתם אומנותם" , מינוי פסול וניגוד עניינים בהתאחדות לכדורגל, נוהל חיוב אישי של נבחרי ציבור בגין בזבוז כספי ציבור, שקיפות מידע ברשויות המקומיות, מינהל תקין ברשויות המקומיות הערביות ועוד.

זהו שבוע יוצא דופן של עשייה בצוות המצומצם והמובחר של עורכי הדין בתנועה ומהווה עדות לעבודה ולעשייה המאומצת. כן ראוי להוסיף ולציין כי חלק מהעתירות הוכנו וקודמו על ידי סטודנטים בקליניקות המשפטיות של התנועה.

יום ראשון, ה 08/08/2010 – עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים למניעת מינויו גיא לוזון כמאמן הנבחרת האולימפית בשל ניגוד העניינים שנוצר מכך שדודו מכהן כיו"ר ההתאחדות לכדורגל.

טענת התנועה כי המינוי והליך המינוי פסולים ופגומים, עומדים בניגוד לכללי המשפט הציבורי וכללי המנהל התקין, מהווים הפרה של חוק העמותות, פוגעים בטובתה של ההתאחדות ובאמון הציבור ועומדים בניגוד לכללים החלים על עמותה המתוקצבת מכספי ציבור. להתאחדות הכדורגל יש אחריות כגוף ציבורי, ולכן חלים עליו הן כללי המשפט הפרטי והן הנורמות של המשפט הציבורי.

יום שני, ה 09/08/2010 – עתירה לבג"צ לביטול החלטת הממשלה, אשר מפקיעה מידי שר הביטחון שיקול דעת באם לשחרר מיועד לשירות מחובת השירות לטובת שירות אזרחי מקוצר – אם לאו – טענת התנועה כי החלטה זו מעצימה את חוסר השוויון ואת הפגיעה בערכים מוגנים.
עמדת התנועה היא כי החלטת הממשלה – איננה מעוגנת בחוק, בלתי חוקתית, בלתי מידתית ובלתי סבירה באופן קיצוני. החלטה זו מקצינה ומעצימה את ההפליה, חוסר השוויון, כמו גם הפגיעה בזכויות היסוד של אלה הנדרשים לשאת בעול השירות הצבאי.

עתירה זו מהווה נדבך נוסף בשרשרת עתירות של התנועה המבקשות להביא לסיום האפליה וחוסר השוויון, הבא לידי ביטוי בהחלטות ממשלה ובמדיניותה ואף בחוקי הכנסת, בין בחורים ש"תורתם אומנותם" לבין בחורים שמדינת ישראל מטילה עליהם את עול ההגנה על העם והמולדת.

יום שלישי, ה 10/08/2010 – עתירה לבג"צ לחייב אישית את השר ישראל כץ ובכירים במשרד החקלאות להשבת כספי ציבור שהוצאו שלא כדין למימון מנויים פוליטיים במשרד.

מטרת העתירה להורות ליועץ המשפטי לממשלה לחייב אישית את השר ישראל כץ ועוזריו בגין מינויים פולטים שביצעו במשרד החקלאות, שגרמו להוצאות גבוהות מהקופה הציבורית, בין השנים 2003-2004.

הפרשה מעלה תמונה קודרת וחריגה של עשרות מינויים פסולים, לתפקידים זוטרים ובכירים, שבוצעו במעורבות ישירה ועקיפה של המשיבים עד כי נדמה שתופעה חמורה זו הייתה חלק אינטגרלי מהתנהלות משרד החקלאות. כלי החיוב האישי הוא כלי חשוב ביותר ליצירת 'אחריותיות' והרתעה ולמניעת אווירה של זילות החוק ושל הפקרות ומאפשר מצב בו חוטא יוצא נשכר.

**התיק מטופל בסיוע סטודנטים מהקליניקה לקידום איכות השלטון באוניברסיטה העברית.

יום רביעי, ה 11/08/2010 – פניית התנועה לבית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים בבקשה למתן צו שיורה לראש המועצה המקומית עראבה לפעול לאלתר להפסקת כהונתו של עאדל בדארנה סגן ראש המועצה כחבר המועצה המקומית וסגן מ"מ ראש המועצה, בשל העובדה כי כהונתו נולדה בחטא לאחר שהורשע בפלילים והגיש תצהיר שקרי למנהל הבחירות במועצה.

בבסיס העתירה מקרה, אשר מערער את אמות הסיפים בשלטון המקומי בישראל- היבחרותו של חבר מועצה, אשר הורשע בעבירות חמורות ונידון לתקופת מאסר ממושכת, בניגוד בוטה להוראות הדין. זכויות היסוד של המשטר הדמוקרטי תלויות באמון הציבור בבוחריו, על כן, נדרשים חברי המועצה להיות בעלי רמה מוסרית נאותה, כהונתו של אדם אשר כתם מוסרי דבק במעשיו הן עקב עברו הפלילי והן בעצם ההתמודדות והבחירה בניגוד לדין.

השופטת יעל וילנר הוציאה צו מניעה בעקבות הסכמת הצדדים, כי בדארנה יפנה לאלתר בהליך מתאים ליו"ר וועדת הבחירות המרכזית על מנת שידון בכשירותו לכהן כחבר מועצה. עד החלטת יו"ר הוועדה בדארנה אינו רשאי להשתתף בהצבעות כחבר מועצה הן במליאה והן בוועדות. ולא יואצלו לו סמכויות נוספות.

יום רביעי, ה 11/08/2010 – מדובר במכרז שפרסמה עיריית באקה ג'ת ביום 22.7.10 בעיתון "אל-איתחאד" לקבלת שמונה עובדים חדשים במשרות שונות לעירייה. העירייה לא ציינה בפרסום המודעה על המכרז את דרישות התפקיד למשרות המוצעות כמתבקש בסעיף 3 לתקנות העיריות והסתפקה בהפניית המועמדים לפרטים מלאים למנכ"ל העירייה: "פרטים מלאים אודות המכרזים ניתן למצוא במשרד המנכ"ל בימים: ראשון עד חמישי, בין השעות שמונה ועד שתיים וחצי"

לאור תביעת התנועה, מספר ימים לאחר הגשת העתירה פסק בית הדין האזורי לעבודה בחיפה כי על עירית באקה ג'ת לבטל את המכרז ולפרסם תחתיו מכרז חדש בהיותו בלתי חוקי ופוגע בעקרון השוויון.

יום רביעי, ה 11/08/2010 – עתירה על פי חוק חופש המידע לגילוי פרטים אודות מכרז, וליתר דיוק אי-ביצוע מכרז להקמת אתר אינטרנט בקריית שמונה.

חשיבותה של העתירה היא בשמירה על חוק חופש המידע, שקיפות ומניעת שחיתות ברשויות המקומיות, שמלאכת הפיקוח עליהן קשה יותר. כאמור, עניינה של העתירה להורות לעיריית שמונה לנהוג בשקיפות ולפי נהלי הרשויות המקומיות. אמנם, העירייה אכן מפעילה אתר אינטרנט ולכן מקיימת שקיפות שלטונית, אולם החברה שנבחרה להקים את האתר המדובר – נבחרה ללא מכרז (ובניגוד לחוק). ברי כי עניין זה לא פורסם באתר האינטרנט המשקף את פעילות העירייה. לפיכך, העתירה מבקשת לחייב את המשיבים לפעול בהתאם לחוק חופש המידע, העומד ביסוד דמוקרטיה תקינה.

** התיק מטופל בסיוע סטודנטים מהקליניקות של התנועה באוניברסיטה העברית בירושלים ובמרכז הבינתחומי בהרצליה.

יום רביעי, ה 11/08/2010 – בפסק דין תקדימי במרץ, 2010 לעתירת התנועה הורה בית-המשפט המחוזי בנצרת, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, ל- 30 רשויות מקומיות במחוז צפון להקים אתרי אינטרנט לפרסום מידע לתושביהם וזאת תוך 120 ימים.

התנועה והקליניקות המשפטיות באוניברסיטאות עתרו לפני מספר חדשים נגד 30 הרשויות כדי להביא ליישום פקודת העיריות המחייב את הרשויות המקומיות להקים אתר אינטרנט ולפרסם בו מידע חשוב ומגוון המעניק שירות לציבור ומאפשר לציבור לעמוד על פעולות הרשות ולבקרם.ראוי לציין כי הפרת החוק ע"י רשויות מקומיות במחוז הצפון היא הגבוהה במדינת ישראל. אי פרסום נתוני הרשות המקומית באתר אינטרנט משלה, הינה הפרה של החוק ע"י הרשויות המקומיות, ומשמעותה חוסר שקיפות לציבור ופגיעה בזכות לחופש המידע.

בתאריך ה 11/08/2010 הגישה התנועה בקשה על פי בזיון בית משפט כנגד הרשויות המקומיות שלא הקימו אתר על אף פסק הדין בעתירת התנועה.

ברצוננו להודות לכם על התמיכה בתנועה המחזקת אותנו בפעולותינו לשיפורה של תרבות שלטון נקייה ואיכותית יותר בישראל ומחזקת אותנו בהמשך מיקוד המאמצים באפיק המשפטי והאזרחי למאבק בשחיתות הציבורית ולהנהגת נורמות שלטון תקינות.

בברכת שנה טובה ואיכותית,
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה
אלי סולם מנכ"ל התנועה