התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר ולמנכ"ל הכנסת לחקור את הטענות לגבי השימוש בלשכות החוץ פרלמנטריות של חברי הכנסת באופן המעלה חשש של שימוש שלא על פי הנהלים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליו"ר ולמנכ"ל הכנסת לחקור את הטענות לגבי השימוש בלשכות החוץ פרלמנטריות של חברי הכנסת באופן המעלה חשש של שימוש שלא על פי הנהלים.
במידה והטענות נכונות יש לדאוג לגבות בחזרה מחברי הכנסת את הכספים שהוצאו תוך שימוש שלא על פי הנהלים או באופן שאינו מגשים את מטרת התקציב או מהווה שימוש לא ראוי בו.
מכתבה של התנועה ליו"ר הכנסת ולמנכ"ל הכנסת בעקבות סדרת כתבות תחקיר אשר התפרסמה בין התאריכים 23-26.08.10 בעיתון "כלכליסט" מפרי עטו של הכתב תומר אביטל, מהכתבות מצטיירת תמונה עגומה בעניין הלשכות החוץ פרלמנטריות של חברי הכנסת.
מהתחקיר עולה, כי בשנים האחרונות חברי כנסת רבים מממשים את זכותם לעשות שימוש בתקציב הוצאות קשר עם הציבור על מנת לשכור לשכות חיצוניות הפזורות ברחבי הארץ אך זאת באופן המעלה חשש לשימוש שלא על פי הנהלים.
בסדרת הכתבות מתועדים בין היתר הליקויים הבאים:
• לשכות מוזנחות לכאורה
• לשכות שאינן מתפקדות לכאורה או שמשמשות את חבר הכנסת לעיתים רחוקות
• לשכות המשמשות אדם נוסף מלבד חבר הכנסת
• לשכות המושכרות בתוך משרדי המפלגה
• לשכות אשר דמי השכירות בהן גבוהים לכאורה מנכסים דומים
עוד עולה בכתבה כי רשימת הכתובות של הלשכות אינה מפורסמת לידיעת הציבור וכן קיים קושי משמעותי באיתור הלשכות בשל היעדר שילוט, דבר המסכל את המטרה המוצהרת של השימוש בתקציב הוצאות הקשר עם הציבור.
מטרתן של הלשכות החוץ פרלמנטריות היא חיזוק הקשר עם הציבור והגברת נגישות חברי הכנסת לקהל הבוחרים. מטרה זו ראויה וחשובה ככל שהיא מוגשמת באמצעים המתאימים לכך.
ככל שהדוגמאות המועלות בסדרת הכתבות נכונות, הרי בפועל האפקט שנוצר בקרב הציבור בשל השימוש הלקוי לכאורה הוא של פגיעה קשה באמון הציבור, וזאת למרות שלשכות אלו קיימות מתוך שאיפה לחזק את אמון זה. הפגיעה הנוצרת אינה בכספי הציבור ובאמונו בלבד אלא גם בתדמיתה של כנסת ישראל ושל כלל נבחרי הציבור.
מן הראוי שהשימוש שנעשה בקופת הציבור יעשה תוך פיקוח ראוי, ביעילות ותוך הקפדה על הנהלים.
התנועה מבקשת לקבל את החלטת הועדה לבדיקת חוזי השכירות ללשכה פרלמנטרית מחודש מאי 2009 וכן את רשימת הכתובות של הלשכות החוץ פרלמנטריות של כלל חברי הכנסת.
התנועה מבקשת לבדוק ולחקור את הטענות המועלות בסדרת הכתבות, ובמידה וכך הם פני הדברים, לדאוג לגבות בחזרה מחברי הכנסת את הכספים שהוצאו תוך שימוש שלא על פי הנהלים או באופן שאינו מגשים את מטרת התקציב או מהווה שימוש לא ראוי בו.