התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים בבקשה כי יביע את עמדתו בבקשת החנינה שהגיש השר לשעבר שלמה בניזרי

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים בבקשה כי יביע את עמדתו בבקשת החנינה שהגיש השר לשעבר שלמה בניזרי
קבלת בקשת החנינה במקרה זה תהווה פגיעה חמורה בשלטון החוק ובמעמדו של בית המשפט העליון
מכתבה של התנועה לשר המשפטים בעקבות הפרסומים אודות בקשת החנינה שהגיש השר לשעבר שלמה בניזרי, כשנה לאחר כניסתו לכלא.
כזכור, השר בניזרי הורשע לפני כשנתיים (יולי 2008) בקבלת שוחד, בהפרת אמונים, בקשירת קשר לביצוע פשע ובשיבוש הליכי משפט. במסגרת הערעורים שהוגשו בנושא, החמיר בית המשפט העליון ביוני 2009 בעונשו של השר בניזרי וגזר עליו 4 שנות מאסר .
לפי הפרסומים, עולה לכאורה כי עמדת מחלקת החנינות הינה חד משמעית בנושא ולפיה אין לקבל את בקשתו של השר בניזרי, הן בשל חומרת המעשים בהם הורשע, הן בשל הצורך להרתיע אחרים והן נוכח היעדר כל שינוי נסיבות המצדיק זאת. עוד צוין בפרסומים כי לכאורה שר המשפטים נמנע מחתימה על המלצת המחלקה לחנינות וזו הועברה לנשיא המדינה ללא חתימתך.
ככל שכך הם פני הדברים, התנועה למען איכות השלטון מצטרפת לעמדה העקרונית של מחלקת החנינות, ואף מוסיפה כי בנסיבות העניין, בהן מדובר בעבירות מן החמורות שבספר החוקים, עליהן עובר נבחר ציבור, שר במדינת ישראל, ובראי העובדה כי שתי ערכאות, בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון, בחנו את המקרה לעומקו והחליטו להרשיע את השר לשעבר, ורק לפני כשנה החמיר בית המשפט העליון בעונשו של השר לשעבר בניזרי, ברי שאין מקום לקבל בקשה זו וראוי היה שזו זו לא תוגש מלכתחילה.
לטענת התנועה כשהוגשה בקשה זו, בנסיבות העניין, יש לדחותה. המדובר הוא בבקשת חנינה שמוגשת כשנה לאחר פסק דינו של בית המשפט העליון שהחמיר בעונשו של השר לשעבר וגזר עליו ארבע שנות מאסר. משמעות קבלתה של בקשת החנינה, בנסיבות המיוחדות והמוחמרות של מקרה זה, היא אחת: זילות מוסד החנינה והפיכתו לערכאת ערעור על מערכת בתי המשפט ופגיעה בוטה בסמכותו של בית המשפט העליון ובעקרון הפרדת הרשויות.
בנסיבות העניין, קבלת הבקשה תהווה ריקון מתוכן של עיקרון שלטון החוק ושל עיקרון השוויון. מה יש בנסיבות המקרה של השר בניזרי כדי להצדיק מתן חנינה, שאין באלפי מקרים דומים לו? נהפוכו, במקרה כה חמור של עבירות המערערות את יסודות המשטר הדמוקרטי אותן עובר שר במדינת ישראל, על משרד המשפטים, ובוודאי ובוודאי העומד בראשו, להיות חוד החנית בדחיית בקשת החנינה.

התנועה כותבת לשר המשפטים "אם וככל שאכן טרם הבעת עמדתך בנושא, נבקשך לשקול פרסום עמדתך בדבר המלצת מחלקת החנינות בנוגע לבקשת החנינה שהגיש השר לשעבר בניזרי. גם אם עמדתך שונה, מן הראוי שזו תוצג בפני נשיא המדינה, לרבות נימוקיה, וכן בפני הציבור הרחב. המצב הקיים בו שר המשפטים אינו נוקט במקרה כה רגיש, שהשלכותיו על שלטון החוק ואמון הציבור הינן משמעותיות ביותר, הינו בלתי סביר."