התנועה לאיכות השלטון מבקשת לשקול בשנית את ההחלטה לקצוב את משך כהונת הרמטכ"ל ל – 3 שנים .

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לשקול בשנית את ההחלטה לקצוב את משך כהונת הרמטכ"ל ל – 3 שנים .
וזאת לאור הקדנציות הקבועות למשרות הבכירות בשירות הציבורי, ובפרט הבכירות ביותר המקבילות לתפקיד הרמטכ"ל ואשר אף אחת מהן אינה קבועה לפחות מ – 4 שנים, כמו גם הצרכים העניינים הנובעים מתפקיד בכיר וחשוב מעין זה.
מכתבה של התנועה לראש הממשלה , שר הבטחון והיועץ המשפטי לממשלה בעקבות הפרסומים כי הממשלה אישרה את הצעת שר הביטחון לקצר את תקופת הכהונה של הרמטכ"ל המיועד מ – 4 שנים ל- 3 שנים בלבד, תוך אפשרות להארכת כהונה בשנה נוספת במצבי חירום בלבד. במסגרת הנימוקים להחלטה צוטט בעיתונות שר הביטחון כאומר ש"אם הקביעה תהיה כהונה בת ארבע שנים, המציאות תגרום לכך שהכהונה תימשך במקרים רבים לשנה חמישית. זה לא כיוון טוב לצה"ל. אני מכיר את המערכת הצבאית היטב, והדבר הנכון הוא למנות רמטכ"ל לשלוש שנים ולהאריך את כהונתו בשנה נוספת בנסיבות מיוחדות". התנועה מבקשת לשקול בשנית את ההחלטה לקצוב את משך כהונת הרמטכ"ל ל – 3 שנים בלבד, זאת בראי הקדנציות הקבועות למשרות הבכירות בשירות הציבורי, ובפרט הבכירות ביותר המקבילות לתפקיד הרמטכ"ל ואשר אף אחת מהן אינה קבועה לפחות מ – 4 שנים, כמו גם הצרכים העניינים הנובעים מתפקיד בכיר וחשוב מעין זה. בנוגע למשך הכהונה הקצובה, מבט השוואתי על המשרות הבכירות בשירות הציבורי, וודאי משרות הדומות בבכירותן וממעדן לתפקיד הרמטכ"ל, כולן נקצבו לתקופות העולות על 3 שנים וכך למשל: כהונת ראש שירות הביטחון הכללי קצובה ל – 5 שנים וכהונתם של מפכ"ל המשטרה ונציב בתי הסוהר קצובה ל – 4 שנים עם אופציית הארכה כהונת ראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים קצובה ל – 5 שנים עם אופציית הארכה לשנה נוספת .כך בדומה רובן, אם לא כולן, של המשרות הבכירות בשירות הציבורי נקצבו בממוצע לתקופה של בין 4 – 6 שנים. קציבת הכהונות למינימום של 4 שנים אינה מקרית, ונשענת, בין היתר, על משך הזמן הנדרש לקליטה בתפקידים בכירים, למידתו, גיבוש תוכנית הפעולה והיעדים והיכולת המעשית להוציא אותם מהכוח אל הפועל. על רקע זה, קציבת כהונתו של הרמטכ"ל ל – 3 שנים בלבד, הנה חריגה בנוף המשרות הציבוריות הבכירות – בכלל ובהתייחס למשרות הבכירות הדומות למשרת הרמטכ"ל – בפרט. למעשה, לא ברור מדוע דווקא את משרת הרמטכ"ל בוחרת הממשלה להעמיד על 3 שנים בלבד, שהנה קדנציה קצרה לכל הדעות וספק אם מספיקה להתאקלמות ראויה ולהובלת מהלכים מקצועיים כפי שנדרש ומצופה מרמטכ"ל. והרי, רוב רובם של הרמטכ"לים כיהנו בפועל 4 שנים, כאומר שפרק זמן זה הנו פרק הזמן המינימאלי הרצוי והדרוש לכהונה. דווקא נוכח הטלטלות הרבות שעבר צה"ל בשנים האחרונות, ובפרט בשבועות האחרונים, יציבות מנהיגותית ופיקודית הנה ראש וראשון לבנייה וחיזוק המערכת הצבאית כמו גם אמון הציבור בה. התנועה סבורה כי החלטת הממשלה המקצרת את קדנצית הרמטכ"ל ל – 3 שנים בלבד, פוגעת במעמדו של הרמטכ"ל, בכוחו, ובניתוק הכול כך חיוני בין צה"ל למערכת הפוליטית על שיקוליה השונים.
לאור כל זאת מבקשת התנועה לאיכות השלטון לשקול בשנית את משך כהונת הרמטכ"ל ולהעמידה על 4 שנים כנהוג וכמקובל ביתר המגזר הציבורי.