דברי יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא בטכס אבירי איכות השלטון 2010

דברי יו"ר התנועה לאיכות השלטון עו"ד אליעד שרגא בטכס אבירי איכות השלטון 2010
אנחנו ואתם נמשיך לעמוד כחומה בצורה, ונגן ביחד, על המשך קיומו הערכי של הבית השלישי.
כי אנחנו, ואתם, והאבירים המשרתים אותנו בקודש, לעולם לא נוותר, על החלום לחיות במדינה דמוקרטית הפועלת לאורו של שלטון החוק.
אנחנו ואתם נשנה את העולם, לא בגלל שאנחנו יכולים, אלא בגלל שאנחנו מוכרחים!!

ערב טוב,
השנה אנחנו בני עשרים, יום הולדת של גדולים!!! עשרים שנה מי היה מאמין? ממש נס רפואי, חיי נצח, במדעי החיים של ארגונים ושל עמותות. מחד התרוממות רוח על כך שאנחנו, ועודנו, ממשיכים לשמור ולהגן, בחירוף נפש, על דמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ששלטון החוק הוא נר לרגליה. התרוממות רוח על כך שצלחנו וגברנו, הן משברים ארגוניים מבית, והן על אויבים מבחוץ, החורשים את רעתנו, והמאיימים עלינו לכלותינו. התרוממות רוח, וגאווה רבה על שלל הישגים:
הן בזרוע הביקורת של התנועה – שבמאות הליכים משפטיים שהגישה במהלך עשרים השנים האחרונות – קבעה נורמות התנהגותיות לממשל בישראל, כמו גם הצליחה לייצר הרתעה אזרחית מאוד אפקטיבית, כנגד מערכות השלטון המקומי והמרכזי, דבר אשר גורם למערכות אלה, לחשוב היום פעמיים, לפני שהן מבצעות עוולה שלטונית.

הן בזרוע המחאה של התנועה, אשר בעזרת עשרות אלפי חברי התנועה, יצאה אין ספור פעמים להפגנות, ולמגה הפגנות, בכדי למחות על ההתנהלות השלטונית.

והן לזרוע החינוכית – אשר באמצעות המכללה לאיכות השלטון – העבירה למאות אלפי תלמידים, בכל רחבי הארץ, תוכניות העשרה, אשר העצימו אצלם, את התשתית הערכית והדמוקרטית. כמו גם, העבירה ברשויות מקומיות רבות, ובמשרדי ממשלה, תוכניות אתיקה, המעצבות נורמות התנהגותיות בארגונים אלה.

ומאידך, עצב על כך שהחוסן הכלכלי של התנועה ושל המכללה עדיין לוקה מאוד בחסר, ועצב על כך שהתנועה, שאכן גדולה היא, חסרה עדיין כמה מאות אלפי חברים נוספים, בכדי לנצח את קרב המאסף הזה.

כי למרות כל העבודה הקשה והממושכת, במשך עשרים שנה. עדיין, ימים קשים עוברים על הציבוריות בישראל, ימים בהם אומנם יש לכאורה, עדנה לשלטון החוק, אבל למעשה המציאות מוכיחה אחרת. המציאות מוכיחה, כי מערכת אכיפת שלטון החוק בישראל, נמצאת בתהליכי קריסה מתקדמים, המציאות גם מוכיחה שהתשתית הערכית שלנו כחברה, נמצאת בתהליכי בלייה מתקדמים. אין ספק, שמציאות שכזו, מחייבת אותנו לבדק בית ולתיקון עמוק ונוקב, של מערכות השלטון במדינה.

סקירה מהירה של הצפוי לנו בימים הקרובים, אך מחזקת את תמונת המצב העגומה: בימים אלה, אמורה להתקבל הכרעת דין במשפטו של הנשיא לשעבר, מר משה קצב, אשר הואשם בעבירות מין חמורות מאוד;
בימים אלה, הגיש, היועץ המשפטי לממשלה, כתב אישום נוסף, חמור ביותר, בפרשת הולילנד, בעבירות של שחיתות, כנגד ראש הממשלה לשעבר מר אהוד אולמרט וכנגד בכירים רבים אחרים.
בימים אלה, מרצים את עונשם בכלא, הן שר האוצר לשעבר מר אברהם הירשזון, לאחר שהורשע בעבירות שחיתות חמורות. והן שר הבריאות, העבודה והרווחה לשעבר, מר שלמה בניזרי – אגב, השביעי מתוך רשימת ש"ס, שמוצא את עצמו מאחורי סורג ובריח.
וחמורה מכל, בימים אלה, התפוצצה פרשת המסמך סביב מינוי הרמטכ"ל. ראשית, הוכח פעם נוספת שאין אף מערכת שהינה חסינה מהמחלה הממארת הזאת שנקראת שחיתות, לרבות לא צה"ל היקר לנו מכל. ושנית, תוצאותיה של פרשה זו, הן גם מטכ"ל מסוכסך, שאין בו איש שמאמין לרעהו, והן פגיעה קשה באמון הציבור בצה"ל.
ולבסוף, בימים אלה, שר המשפטים והשר לביטחון פנים לשעבר, מר צחי הנגבי, ממתין לגזר דינו בעברות של מתן תצהיר ועדות שקר, לכבוד השופט חשין.
ולדאבוני, דווקא בימים אלה, גלריה שלמה של אנשי ציבור ורוח, התייצבה לימין קלונו של צחי הנגבי, וראתה בו את המנהיג שראוי להוביל את העם היושב בציון.

הדברים מקבלים משנה תוקף של אובדן בושה ואובדן דרך, דווקא בשנה בה איבדנו שני מנהיגי ענק, דווקא בשנה בה התייתמנו משני אבירי איכות שלטון, מלובה אליאב ז"ל ומישראל טל (טליק) ז"ל. מנהיגים, שיותר מכל סימנו והראו לנו, מהי מנהיגות ראויה, מהי מצביאות, מהי מדינאות, מהי אהבת הארץ וציונות, מה הן יושרה וצניעות, ומהי טובת המדינה והעם. יהי זכרם ברוך.
למנהיגים שכמותם ראויים אנו, למנהיגים שכמותם אנו מייחלים. ואם כל הכבוד לרשימת הממליצים הארוכה – צחי הנגבי הביא עצמו למצב, בו אין הוא ראוי להימנות עם שורת מנהיגים אלה.

אבל לא רק השחיתות לצערי, עולה כפורחת. בנוסף לה, התרסק הביטחון האישי במדינת ישראל, האלימות גואה ונוסקת, חיי האזרח הפכו להפקר, אנשים נרצחים ונקטלים מדי יום, ברחובות, בכבישים. אלימות במשפחה, אלימות בין בני נוער, אלימות כלפי קשישים, אלימות שנאה לשונה ולאחר, כל אלה הפכו נחלתנו על בסיס יום יומי.
גם הפשע המאורגן משתולל ברחובות, בקרבות רחוב של ממש. טילים נורים למבני מגורים, חיסולים ופיצוצים לאור יום, על חוף הים, במועדונים, במסעדות ואיפה לא. פרוטקשיין בכל עסק שני, חדירה של כנופיות הפשע המאורגן לעסקים לגיטימיים, ולפוליטיקה. מי אמר שאין רציו בפרשת "רציו"? כולם עכשיו מופתעים… אבל התנועה זועקת מזה זמן רב כי, העולם התחתון יושב חזק בעסקים, לרבות בחברות בורסאיות, ולצערי הרב, כמו ביחס לנושא השחיתות, אנשים מסרבים להאמין.

ובמקום לשנס מותניים ולמגר את התופעות הללו, אנו רואים שוטרים שלא מסוגלים לגמור את החודש, אנחנו רואים איך פוליטיקאים עושים את הכול, בכדי להמשיך ולהחליש את מערכת אכיפת שלטון החוק, לתקוף את בית המשפט העליון ואת הפרקליטות.

ולמרות כל הקדרות שדברים אלה נוסכים בנו, ניתן לראות את התקווה, כדברי המשורר: "ניתן לראות את האור הגנוז באושר שנגוז, ניתן לראות את הדממה בתוך הסערה".
על הבמה רבותי, ניצבת כעת, קבוצת אנשים מופלאה, חבורת אנשים שכל כולם דורשי טוב, המכהנים בממשל וברשויות השלטון. עושים עבודתם נאמנה, ביושר, במסירות, בהגינות, תוך שמירה והקפדה על ערכי הדמוקרטיה והאתיקה. אנשים ונשים אלה, הם מקור התקווה הגדול שלנו, הם הכימותרפיה של השירות הציבורי למיגור התופעות ההרסניות שמנינו, והם ההוכחה שאפשר גם אחרת. הריעו להם!!

אין ספק שלשרוד עשרים שנה, רבותי, זה נס בממשל התאגידי של המגזר השלישי. אין לי ספק שהנס הזה, ימשיך להתרחש עוד רבות בשנים, תודות לכם חברים יקרים, תודות לצוות הנפלא שלנו שעובד ימים כלילות, על הגשמת חזון התנועה והמכללה, ותודות לעם הנפלא הזה, שחפץ חיים בציון.

התנועה והמכללה, רבותי, לעולם ימשיכו לגדול להתפתח, וללכת קדימה. הם גם לעולם לא יצעדו לבד, כי עשרות אלפי חבריהן יצעידו אותן לעולמי עד בציבוריות בישראל.

אנחנו ואתם נמשיך לעמוד כחומה בצורה, ונגן ביחד, על המשך קיומו הערכי של הבית השלישי.
כי אנחנו, ואתם, והאבירים המשרתים אותנו בקודש, לעולם לא נוותר, על החלום לחיות במדינה דמוקרטית הפועלת לאורו של שלטון החוק.
אנחנו ואתם נשנה את העולם, לא בגלל שאנחנו יכולים, אלא בגלל שאנחנו מוכרחים!!