התנועה למען איכות השלטון קוראת ליישם את החלטת ועדת הכספים ולהקים לאלתר ועדה לבחינת הריכוזיות במשק הישראלי

התנועה למען איכות השלטון קוראת ליישם את החלטת ועדת הכספים ולהקים לאלתר ועדה לבחינת הריכוזיות במשק הישראלי
לטענת התנועה האחריות הציבורית מחייבת את הקמת הוועדה באופן מיידי, זאת על אף שהקמת הועדה נוגדת את האינטרסים של פירמידות השליטה ("קבוצות עסקיות") במשק הישראלי.
התנועה למען איכות השלטון פנתה אל ראש הממשלה, שר האוצר ונגיד בנק ישראל ליישם בדחיפות את החלטת ועדת הכספים ולהקים ועדה ציבורית, מקצועית ובלתי-תלויה, לבחינה וגיבוש המלצות לטיפול בסוגיית הריכוזיות במשק הישראלי.

התנועה פנתה לראשונה אל המכותבים מעלה בעקבות הצהרת ראש הממשלה בתחילת חודש יוני השנה על כוונתו לפעול "בצורה נחרצת, נחושה ומושכלת" לצמצום כוחן של הקבוצות העסקיות במשק הישראלי, אשר מסבות פגיעה קשה לתחרות ולצמיחה במשק וקריאתו לבחינת סוגיית ניגודי העניינים הבעייתיים באחזקות הצולבות בין תאגידים ריאלים לחברות פיננסיות. הצהרה זו זכתה לגיבוי נמרץ בדו"ח התקופתי של בנק ישראל לשנת 2009.

דו"ח בנק ישראל התריע באופן צלול וברור מפני הסכנות המערכתיות הטמונות בקיומן של קבוצות עסקיות, כמו גם מפני הסכנה שבאחזקות הצולבות בתחום הפיננסי והריאלי, וקרא לנקוט בצעדים משמעותיים לטיפול בתופעות אלו. בנק ישראל המליץ לגופי הרגולציה לבחון שורת צעדים אפקטיביים, שיסייעו לפתור את בעיית הריכוזיות במשק ולצמצם את כוחן של פירמידות השליטה, וזאת על מנת למנוע מצב שבו השוק נקלע למצוקה פיננסית כלל-מערכתית.

בעקבות דברים אלו, ולבקשתו של ח"כ חיים אורון, כינסה ועדת הכספים ב-5 ביולי ישיבה מיוחדת, שבסיומה הוחלט לקרוא לממשלה להקים ועדה ציבורית לבחינת הטיפול בריכוזיות במשק.

התנועה ציינה במכתבה כי מטבע הדברים, הקמת ועדה הבוחנת את הריכוזיות נוגדת את האינטרסים העסקיים של הקבוצות העסקיות הבולטות. אך גם אם מופעלים לחצים מצד הקבוצות העסקיות, האחריות הציבורית של ראש הממשלה מחייבת הקמת הוועדה לאלתר.

לנוכח הפרסומים בתקשורת כי החלטה בנוגע להקמת ועדה אמורה להתקבל בימים אלו קראה התנועה לראש הממשלה להחליט להקים לאלתר את הוועדה.

התנועה הדגישה כי על הוועדה לכלול אנשי מקצוע עצמאיים ונטולי פניות, ולפעול באופן שקוף וגלוי, וזאת לנוכח החשש המהותי המתעצם מפני השפעות חיצוניות על דרכי עבודתהּ, מעצם מהות עיסוקה בתחום הנוגע בגורמים בכירים במשק הישראלי בעלי השפעה וממון רבים.

התנועה קראה במכתבה למכותבים: ראש הממשלה, שר האוצר, נגיד בנק ישראל וכן לחברי ועדת הכספים וכל גורמי הרגולציה לגבש בהקדם האפשרי שורת צעדים אפקטיביים לפיתרון בעיית הריכוזיות במשק. זאת בכדי להימנע מהידרדרות לסכנות עליהן הצביעו דו"ח בנק ישראל וראש הממשלה.

התנועה חיזקה במכתבה את ידי מקבלי ההחלטות וקראה להם שלא לסגת מעמדות חשובות אלה שהובעו בדברי ראש הממשלה ובדוח בנק ישראל, גם לנוכח מכבש הלחצים שעתיד להיות מופעל עליהם הנובע מההשלכות הצפויות של החלטה כזו על גורמים חזקים במשק.

לסיום, שבה והדגישה התנועה במכתבה את הסכנות הממשיות עליהן התריע בנק ישראל, הנובעות מקיומן של קבוצות עסקיות במשק, ואת הצורך במתן מענה משולב, אפקטיבי ומהיר – בין היתר, באמצעות הקמת ועדה ציבורית כאמור.