אלימות, גזענות, שחיתות, הסתה ורצח פוליטי- סכנות לדמוקרטיה – זהבה חן מנהלת מרכז אזרחות, המכללה לאיכות השלטון בישראל

אלימות, גזענות, שחיתות, הסתה ורצח פוליטי- סכנות לדמוקרטיה – זהבה חן מנהלת מרכז אזרחות, המכללה לאיכות השלטון בישראל
בראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בוצע רצח פוליטי. רצח פוליטי, הוא רצח של מנהיג מדיני, המשמש ככלי מקובל לביצוע הפיכה שלטונית. הרצח ביהדות נחשב לפשע המוסרי הגדול ביותר- האיסור "לא תרצח" מופיע בעשרת הדברות והוא נחשב כדיבר משלוש מצוות שנאמר עליהן "ייהרג ובל יעבור!"

ב- 4 בנובמבר 1995 עמד ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל על במת הנואמים בכיכר מלכי ישראל. האירוע רב המשתתפים היה בסימן : לא לאלימות, כן לשלום!

מדינה שלמה שלא יכלה להגיע לכיכר צפתה בשידור הישיר בטלוויזיה: ראינו את המוני האדם שהצטופפו בכיכר לשמוע את ראש הממשלה אומר את הפסקה החשובה ביותר בנאומו:"אלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה, להוקיע אותה, לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל. יש דמוקרטיה, יכולות להיות מחלוקות, אך הכרעה תהיה בבחירות דמוקרטיות, כפי שהיו ב( בחירות) ב-29' ונתנו לנו את המנדט לעשות את מה שאנו עושים ולהמשיך בכך…"

לא כל המשתתפים והצופים בעצרת היו בדעתו של ראש הממשלה רבין, ולפחות אחד מהם החליט שדווקא דרך האלימות מתאימה לו כדי לנטרל מנהיג שאינו מתאים לדעותיו. אותו אדם , יגאל עמיר, ירה בראש הממשלה ורצח אותו בדם קר בסוף העצרת בקצה גרם המדרגות סמוך לחנייה.

יגאל עמיר רצח ראש ממשלה מכהן במדינת ישראל, קדמו לרצח הסתות פרועות של חוגי הימין הקיצוני, שדרכו המדינית של ראש הממשלה רבין לא הייתה מקובלת עליהם. הם פרסמו בכיכרות כרזות עם דמותו רעולה בכפייה, ציירו על בגדיו צלבי קרס, קראו לו בוגד ועוד.

בראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בוצע רצח פוליטי. רצח פוליטי, הוא רצח של מנהיג מדיני, המשמש ככלי מקובל לביצוע הפיכה שלטונית. הרצח ביהדות נחשב לפשע המוסרי הגדול ביותר- האיסור "לא תרצח" מופיע בעשרת הדברות והוא נחשב כדיבר משלוש מצוות שנאמר עליהן "ייהרג ובל יעבור!"

הרצח הפוליטי הראשון, הידוע בהיסטוריה היהודית, מופיע במקרא: רצח גדליה בן אחיקם ( לזכרו צמים "צום גדליהו"), שהיה שר חשוב בממשלת צדקיהו מלך יהודה. גדליה לא תמך בקו של צדקיהו נגד הבבלים וכשאלה כבשו את ירושלים, החריבו את בית המקדש והגלו את השרים הוא מונה על ידי הבבלים למושל שתפקידו לדאוג לענייני היהודים שנשארו בממלכה. ישמעאל בן נתניה, שהדעות אומרות עליו שהוא היה נצר לבית דוד, כנראה בקש לממש את זכותו לשלוט וכנראה שפעל בתמיכת העמונים כנגד הבבלים ורצח את גדליה.

רציחות פוליטיות נוספות, התבצעו על ידי קנאים יהודים בימי בית שני בזמן "המרד הגדול". אותם קנאים נקראו "סיקרקים" על שם הפגיון הקצר והמעוקל שהסתירו בבגדיהם, ובעזרת אותו פגיון היו דוקרים למוות יהודים, מהאליטה שתמכה ברומאים, כולל הכהן הגדול חנניה, וברומאים עצמם. מנהיגיהם היו: אבא סיקרא, מנחם בן יאיר, אליעזר בן יאיר ( לימים מנהיג המרד במצדה) ושמעון בר גיורא. הסיקרקים כונו במשנה ובגמרא "בריונים", דבר שהעיד על חוסר האהדה כלפיהם מצד חכמי חז"ל.

רציחות פוליטיות, לחילול מהפכה שלטונית, המשיכו להתבצע במהלך ההיסטוריה: מרטין לותר קינג, נרצח במהלך מצעד לשוויון השחורים וקידום זכויות אדם בארצות הברית, אנואר סאדאת נשיא מצרים נרצח בעקבות פעילותו למען השלום עם ישראל, אינדיארה גנדי ראש ממשלת הודו נרצחה על ידי מתנגדיה הסיקים שדרשו אוטונומיה פוליטית רחבה, יצחק רבין ראש ממשלת ישראל נרצח על ידי מתנגד לתהליך השלום והסכם אוסלו, ג'ון קנדי נשיא ארה"ב נרצח על ידי מתנקש ויש הטוענים שעמדו מאחורי ההתנקשות גורמים שונים שהתנגדו לדרכו של קנדי ולמדיניותו.

עיקרון חשוב במשטר דמוקרטי הוא עיקרון הפלורליזם, המאפשר מגוון דעות השקפות ואמונות בחברה, תוך הכרה בצרכי המיעוטים. על מנת לאפשר פלורליזם מרבי, חשוב לחנך לסובלנות בין בני האדם לבין עצמם. כדי להבטיח שחברה תהיה פלורליסטית, יש להקפיד על מימוש ההסכמיות בין חברי אותה חברה: כינון מערכת כללים מוסכמים בין חבריה שיאפשר חיים בצוותא למרות השונות בתפיסות העולם של כל אחד מחבריה. במשטר המדיני יש לכונן חוקים שרוב אזרחי המדינה מסכימים עליהם ומתחייבים לכבדם תוך כיבוד זכויות המיעוטים.

כולנו זקוקים לאידיאולוגיות, הסכנה היא שהאידיאולוגיה יכולה להשתלט על האדם, במקרה של אותם רוצחים פוליטיים, האידיאולוגיה שלהם השתלטה עליהם, בעיניהם האמת שלהם היא האמת האחת והיחידה, וכל האמצעים כשרים להשיגה. מבחינתם אין דעות אחרות, דרכים אחרות, תפיסות אחרות- על האידיאולוגיה שלהם להתממש בכל מחיר, גם אם מדובר באובדן חיי אדם ומחיר אישי כבד שעליהם לשלם.רבים מהרוצחים הפוליטיים מנצלים את הדמוקרטיה ואת חופש הביטוי כדי לערער את יסודות הדמוקרטיה. במקום להחליף מנהיג בבחירות, הם בוחרים לרצוח.

ראש הממשלה יצחק רבין, נרצח לפני חמש עשרה שנים. רוב התלמידים במערכת החינוך בישראל לא זוכרים את רבין ולא מכירים את פועלו ותרומתו למדינת ישראל. יום הזיכרון ליצחק רבין אינו רק יום זיכרון לאיש ומעשיו אלא גם ציון מעשה נוראי ואלים שבא לפגוע במנהיג, באדם, ביצור חי,ובכל אלה שמאמינים בחשיבות החיים בחברה ובמשטר דמוקרטי. על החברה כולה להתנער מאדישות לנוכח התנהגות אלימה, מושחתת או גזענית ולהירתם יחדיו לפעול כנגדה במסר חד וברור "די!".