התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בקשר לקיום אירוע פרטי במנהרות הכותל ע"י השר אטיאס

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה בקשר לקיום אירוע פרטי במנהרות הכותל ע"י השר אטיאס

מכתבה של התנועה לראש הממשלה , היועץ המשפטי לממשלה השר לענייני דת והקרן למורשת הכותל המערבי. בעקבות הפרסום כי השר אריאל אטיאס קיים אירוע סגור לכבוד יום הולדתו הארבעים במתחם מנהרות הכותל המערבי .על פי הפרסומים, השתתפו באירוע זה כמה מן הדמויות הבולטות בתחום הציבורי והעסקי בישראל (מלבד כמובן השר אטיאס עצמו), ובהם כבוד נשיא המדינה שמעון פרס, השרים אלי ישי ובנימין בן אליעזר ואנשי העסקים יצחק תשובה ונוחי דנקנר.
כידוע, את אתר מנהרות הכותל מנהלת ”הקרן למורשת הכותל המערבי" עמותה ממשלתית שהוקמה בשנת 1988, ואשר מטרתה, על פי אתר האינטרנט הרשמי של אתר הכותל, הינה בין היתר "לטפח לפתח ולשמר את הכותל המערבי ומנהרותיו".
לעניין האפשרות הקיימת לכל אזרח ואזרח לבקר במנהרות הכותל, נמסר בעניין זה באתר האינטרנט של אתר הכותל כי: "הביקורים באתר מתקיימים רק במסגרת של סיורים מודרכים ובהזמנה מראש בלבד." על פניו נראה, כי אכן ויסות ופיקוח באופן זה מתיישבים עם המטרה של הקרן המצוינת לעיל – "לטפח לפתח ולשמר את הכותל המערבי ומנהרותיו". עוד יצוין, כי מהעולה מאתר האינטרנט אין כלל אפשרות של קיום אירוע פרטי באתר מנהרות הכותל (להבדיל מרחבת הכותל עצמה אשר בה אפשרי לערוך אירוע פרטי).
כלומר, על פניו אתר מנהרות הכותל לא משמש לקיים בו אירועים פרטיים של אזרחי העם לא כל שכן של נבחרי העם.
ככל שכך הם פני הדברים, מצטיירת תמונה כי לשר אטיאס ניתנה האפשרות לקיים אירוע סגור באתר מנהרות הכותל על אף שאפשרות זו אינה קיימת לשאר האזרחים. תמונה זו חורה לעין במיוחד לנוכח רשימת המוזמנים המצוינת ותחושת האיפה ואיפה העולה ממנה.
בהמשך לכל האמור, מבקשת התנועה התייחסות לסוגיות הבאות:
האם ניתן לערוך אירועים פרטיים (מלבד סיורים כפי שמצוין באתר האינטרנט כאמור) באתר מנהרות הכותל? האם לצורך האירוע נסגר האתר למבקרים אחרים?
באם התשובה לשאלה לעיל חיובית, האם קיימים קריטריונים ו/או נהלים המסדירים שימושים פרטיים באתר מנהרות הכותל?
ככל שהתשובה לשאלה שלעיל חיובית, האם נדרשת תמורה עבור שימוש פרטי באתר מנהרות הכותל? אם כן, מה היא אותה תמורה? האם תמורה נדרשה ושולמה גם על ידי השר אטיאס במקרה זה?