אל תוותרו-תתעוררו, עלו עלינו …. -סתיו בסר

אל תוותרו-תתעוררו, עלו עלינו …. -סתיו בסר
חודשים אני קוראת דפי בלוגים של תלמידים בגילאים השונים ברשתות החברתיות.

גיליתי שבפייסבוק נמצאים עשרות אלפי ילדים ונוער החברים בקבוצות "תמיכה" של רעיונות ופעולות שהחינוך שלנו אינו עומד במבחן הזמן הערכי שלהם ושלנו .

תמונת החיים המתוארת מעיניהם מעוררת חמלה עצורה, נראים שם מצבי חיים עגומים של ילדי ישראל . בצעקות בדוממות בבלוגים לא מעירים אף מורה,אף מנהלת !

הנושאים הרווחים בפייסבוק מצביעים על מצוקה אמיתית של הילדים של כולנו שחברת המבוגרים בזה לה, לא מתייחסת ומתנערת מאחריות בסיסית, יש לתלמידים שלנו טענות קשות ומורכבות נגד חברת המבוגרים, ביניהם הורים,מורות,מנהלות ומנהלי בתי ספר .

אחד מבסיסי החינוך המחייבים כל מורה בישראל- לתת אמון בתלמידים שהם באמת רוצים להיות שם ולהתפתח , לא כל שיעור מעניין באותה מידה,אבל כל שיעור תורם למידת הידע המתפתח והנצבר אצלם .

המורות שלנו עדיין לא הפנימו שהן המובילות החברתיות המשמעותיות ביותר בחיי התלמידים,

הן המהוות את הגשר לקשר עם עולם המבוגרים,מהוות מודל לחיקויי ,הן ראי החברה בהתנהגות הילדים והנוער היום . תלמידים אוצרים מוצא פיהן, מחבבים או שונאים חברים ע"פ מידת ההתייחסות של המורות אליהם, מחקים את התנהגותם לחסד או לשבט , מעטים מהתלמידים מעיזים לצאת נגד מורותיהן באופן גלוי בכיתה ובבית הספר מחשש אמיתי שיסולקו לאלתר בגלל הבעת דיעותיהם על המתרחש שם.

העיקרון המוביל מתחיל בבחירת דרכי ההתנהגות היום יומיים של המורות והמורים שלנו בכיתה, בהפסקה, בקהילה. מורות בוחרות לומר דברים שהשתיקה יפה להם, מעוררות ניכור באמירות כלליות ובמיוחד בשפת הגוף המעוררת ביטוי לא ראוי של תלמידים בגילאים השונים.

תלמידים מצביעים בהמוניהם על החרפת התייחסותן הבוטה של המורות.. והתלמידים בעקבותיהן, הם בחרו אמרות שפר של המורות ועשו מהן כותרות בפייסבוק כרשת תמיכה ארצית, מאות רבות של תלמידים מרחבי הארץ ציינו אותם ביטויים ציניים חסרי כבוד בסיסי הרווחים בקרב מורות מרחבי הארץ , כך גם לגבי דרכי ענישה, היעדר יחס אמפתי ומתחשב, זלזול בדעתו של תלמיד/ה , ולגלוג על הוריהם של התלמידים בפרהסיה.

אלפי תלמידים קובלים על שהמורות "מחפשות" במבחנים ובשיעורי הבית את מה שאמרו או כתבו על הלוח בכיתה , אין הן מתירות לתלמידיהם צל של ביקורת על טקסטים,בוודאי לא התייחסות אישית לאור הלמידה בכיתה .

"שאלתי אותך ? לא אז שתוק" –כך הן מקדמות את שתיקת התלמידים, היעדר חשיבה חופשית אקדמית, סותמות כל אפשרות לפיתוח שיח עמיתים ראוי או לכתיבה חופשית המפתחת את השפה העברית מחד ואת התקשורת הכתובה המחייבת פיתוח וסיגול כל העת.

פיתוח הענשה ע"י ציונים גרועים לתלמידים מעידה על הדרך המורכבת חסרת הביטחון של מורות מחפשות דרכי שליטה לא ראויות . גם המורות יודעות שציונים גרועים מביעים היעדר התאמת דרכי ההוראה לתלמידים ,ובכל זאת הן בוחרות ללא ללמד בהתאמה ובנגישות לחומרי הלמידה.

קשה להבין את סיבת הבחירה המיוחדת הזו של המורה…ניתן להבין שגם המורות שלנו במצוקה מקצועית וחסרים להם הכלים הנדרשים להיות יצירתיות,לפרש את הנלמד בדרך הרלוונטית ללומדים שונים.

מצאתי בכמה מקומות ברשתות החברתיות שתלמידים מוצאים דרך מיוחדת לנתב את הכעסים שלהם על עוגמות הנפש שהמורות /מנהלות גורמות להם . ניתוב כעסים של התלמידים ברשתות מהווה לכאורה מענה לגיטימי לכעסים ולשאלות שאין להם תשובות בתוך המערכת הבית ספרית, כי אף אחד לא מאפשר להם להתבטא באמת ,ומי מקשיב?..מי בעל הסמכות בבית הספר להקשיב מתוך רצון אמיתי לסייע,לתמוך, לכוון,לעודד תלמידים ברמות מצוקה משתנות.

מי בבית או בבית הספר מאמין לקושי של הפרט או הקבוצה או מי מעניק להם עזרה בזמן אמת?!

קשה להבין את המורות המשתלחות בלשונם לכאורה מול כלל התלמידים בכיתה, ירעיפו שבחים על אחת ויגדפו בציניות אחרים, דבר המעיד על הרוח הנכשלת וחסרת המעצורים של מורותינו.

התנהגות בוטה כזו הבאה תדיר במקומותינו מביאה באופן ישיר לניכור בכיתה ולדחיית ילדים שאינם מקובלים ע"י המורה. הילדים המנוכרים והדחויים נהפכים מטרה קלה של תלמידים להתנגח בחולשתם מעל דפי הרשת החברתית מחד ובבית הספר בפרט . תלמידים נהפכים "בל כורחם" לליצני הכיתה בעטיין של הערות חוזרות של המורות אליהם , תלמידים שונאים את מוצאי שבת כי למחרת עליהם להגיע למקום בו אין חינוך,אין אהבה,אין כבוד… והתעמרות בהם רבה .

נדרשת לנו היום מערכת החינוך בה מורות הן סמל וערך מקודש , בה מורות שומרות על קוד לבוש וקוד התנהגותי שישמש דורות של תלמידים לחקות אותן, בה דרכי השיח ושפת הגוף משדרות כבוד לעבודתן,למשרתן להיותן עובדות בשירות המדינה –לא רק כ"שליחות" חינוך אלא כמנהיגות התלמידים והוריהם , כמובילות הדור לערכים שיובילו מעשים טובים למען עצמם ולמען אחרים והחברה הישראלית כולה.

להלן מעט מרשימת עמודי הפייסבוק- ומספר החברים בקבוצות שם:

המורה:"אתה כאן כדי ללמוד?!"…לא אני כאן בגלל החוק 670

לא המורה, לא נולדתי באוטובוס, אבל בבית חולים היו גם דלתות אוטומטיות 13,300

ציון טוב-תלמיד טוב, ציון גרוע-מורה גרוע's 27,900

"שאף אחד לא יוציא הגה מהפה" – מישהו פעם הוציא הגה מהפה? 26,780

של תרשום תרשום: "חכה חכה אחרי בצפר" —> שיעורי בית 16,000

"…הכנת שיעורים?" "כן" "אתה יכול להראות לי" "בעצם אני יבדוק רגע" 20,900

גמאני בלילה לא רוצה להירדם אבל בבוקר אני לא רוצה להיתעורר 5,300

שאלתי אותך ? לא אז שתוק 16,500

להרים את הראש ולבדוק שאני לא בצרות כשהמורה מפסיק לדבר 16,700

המורה : גם אני רוצה ללכת הביתה . התלמיד : לכי ותני לנו ללכת . 6,500

גם אני מת על שישי בערב ושונא את שבת בערב ! 10,200

?…עד שלא יהיה שקט אני לא מלמדת"-זה אמור להיות איום." 28,800

איכסטוריה, מתמטיכסה, מדעיכס, איכסוגרפיה, ערביכס, צרפתיכס.. זה מתלבש על הכול 38,800

באיזו מהירות נגיע ל10,000 שפשוט לא סובלים שיעורי בית ?

המורים קוראים לזה להבריז, אנחנו קוראים לזה להירגע בחוץ ! 10,700

כן המורה ! אני מחכה להזמנה מיוחדת!! 4.300

חבל שאי אפשר לעשות העתק הדבק מהלוח למחברת : 15,400

גם לי בא למות כשלחברים שלי מתבטל שיעור ואני נישאר 8,500

גם אני שונא כשמורות עוזרות למישהו שיושב מולי ותוקעות את התחת בפרצוף שלי !! 16,600

גמלי בא לבעוט בראש לילדים שמזכירים למורה שהיו שיעורי בית 35,700

המורה: "תראו איך הכתה שלכם נראית!!…" 32,208

כן המורה, גם בבית אני שם רגליים על השולחן" 10,747