התנועה לאיכות השלטון לשר איתן: לא לקשרי הון שלטון בנושא ישראכרט

התנועה לאיכות השלטון לשר איתן: לא לקשרי הון שלטון בנושא ישראכרט

מכתבה של התנועה לאיכות השלטון לשר מיקי איתן השר הממונה על שיפור השירות הממשלתי בעקבות פרסומים בתקשורת לפיהן נדחה הדיון בהצעת החוק העוסקת בשוק כרטיסי האשראי אשר היה אמור להיערך אמש במליאת ועדת השרים לענייני חקיקה.

במרכזה של הצעת חוק זו שינויים מבניים בשוק האשראי שיגדילו את התחרות בשוק, ויפחיתו את מידת הריכוזיות בשוק. זאת להבדיל מן המצב היום בו נהנית חברת ישראכרט לכאורה מבלעדיות בסליקת חלק מכרטיסי האשראי מה שמקנה לה מעמד של מונופול בנישה זו, ופוגע בתחרותיות ובכושר המיקוח של בתי העסק.
לפי הפרסומים יצר מנכ"ל חברת ישראכרט קשר עם כבוד השר איתן וביקש את דחיית הדיון בעניין ובקשתו זו, כאמור, נענתה בחיוב, כאשר השר ציין כי הדחייה נדרשת לצורך לימוד הנושא.
לדעת התנועה היה לשר איתן וליתר חברי וועדת השרים לענייני חקיקה, די זמן והותר לבחינה ולימוד של הצעת החוק, שהוגשה לפני כארבעה חודשים, ביולי 2010.
התנועה מציינת כי לצערה נדמה כי התנהלות זו מהווה המחשה לקשרי "הון-שלטון" המטיבים עם בעלי הממון ומקנים להם משקל עודף בזירה הדמוקרטית. האם לאזרח מן המניין קיימת היכולת לפנות לשר במדינת ישראל ולבקש "בחינה מחודשת" או "דחיית דיון" או "שינוי חקיקתי", כפי שעשתה ישראכרט לכאורה לפי הפרסומים?!
מצב העניינים בו בעל הממון מנצל את המשאבים שלו לקידום האינטרסים שלו הינו טבעי וצפוי. מנגד, מצב העניינים בו שר במדינת ישראל משתף פעולה עם ניסיונות אלה הינו בעייתי ביותר, שלא לומר בלתי ראוי.
ככל שהאמור מדויק, הרי שמדובר בפגיעה בוטה בשלטון החוק, בהזדמנויות השוות של אזרחי המדינה להשפיע על החלטות הממשל ותהליכי החקיקה, ולמצב עניינים בו המשאבים הכלכליים מתורגמים לכוח פוליטי, הרחק מזירת הבחירות והפוליטיקה ותוך פגיעה בערכי היסוד של השיטה הדמוקרטית.