התנועה לאיכות השלטון דורשת להחיל חבות אישית על מקרים של דיווחים כוזבים בעמותות מתוקצבות וכן להגביר את הפיקוח על עמותות אלה

התנועה לאיכות השלטון דורשת להחיל חבות אישית על מקרים של דיווחים כוזבים בעמותות מתוקצבות וכן להגביר את הפיקוח על עמותות אלה
הדרישה לאור הפרסומים לפיהם חקירה סמויה של המשטרה הביאה למעצרם של שישה פעילים משלוש עמותות חינוך חרדיות, בחשד שזייפו במשך שנים מאות תעודות זהות במטרה לקבל כספי תמיכה ממשרד החינוך. היקף ההונאה לכאורה, לפי הפרסומים, מסתכם בעשרות מיליוני שקלים.
התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה לשר החינוך, שר האוצר, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה בדרישה לפעול להטלת חבות אישית על נושאי משרה אשר דיווחיהם הכוזבים גרמו לתשלום כספים לעמותות המתוקצבות מקופת המדינה, וכן להחמרת הפיקוח על עמותות כאלו, לשם מניעת מקרים של דיווחים כוזבים לשם הגדלת תקציבים.
פניית התנועה באה על רקע פרסומים בכלי התקשורת, לפיהם חקירה סמויה של המשטרה הביאה למעצרם של שישה פעילים משלוש עמותות חינוך חרדיות, בחשד שזייפו במשך שנים מאות תעודות זהות במטרה לקבל כספי תמיכה ממשרד החינוך. היקף ההונאה לכאורה, לפי הפרסומים, מסתכם בעשרות מיליוני שקלים.
בהקשר זה מציינת התנועה כי בשנים 1999 ו-2001 פורסמו דוחות של החשב הכללי בנוגע לדוחות כוזבים של עמותות תורניות. לדעת התנועה, פרסומים אלה מטעם החשב הכללי היו צריכים כבר מזמן להדליק נורות אדומות בנוגע למידת המהימנות של דיווחי העמותות.

הטלת חבות אישית על נושאי משרה בעמותות מתוקצבות:

כבר בתחילת שנת 2000, בעקבות דוח החשב הכללי, עמדה התנועה על ליקויים קשים במערך התמיכות למוסדות דת. התנועה ציינה כי גם משנחשפו ליקויים אלה על ידי דוחות החשב הכללי, ועל אף חומרתם של הדוחות, לא ננקטו שום צעדים כנגדם מצד הרשויות האמונות על כספי הציבור – לא צעדים כנגד המוסדות שדיווחו דיווחי כזב, לא פעולות להשבת הכספים, ולא צעדי ענישה כנגד האחראים על הדיווחים הכוזבים.
לאור זאת, עתרה התנועה בשנת 2001 בדרישה להשיב כספים שניתנו למוסדות דת פיקטיביים לחלוטין, אשר נרשמו כמוסדות פעילים אך כלל לא היו קיימים. בעתירתה דרשה התנועה להטיל על העומדים בראש המוסדות אחריות אישית ולחייבם להחזיר את הכספים מכיסם הפרטי. בעקבות עתירת התנועה נפתחה חקירה פלילית כנגד ראשי המוסדות.
כצעד משלים לעתירתה מ-2001, ב-2003 עתרה שוב התנועה, בהסתמך על דוחות החשב הכללי, בדרישה לפעול לאלתר להשבת כספים אשר הוענקו לישיבות בהסתמך על דיווחים כוזבים מצדן באשר למספר התלמידים בהן – מספר אשר היה קטן ממספר התלמידים המדווח והמתוקצב בפועל.
בעקבות עתירת התנועה הורתה לראשונה פרקליטות המדינה, במסגרת פירוק עמותה תורנית שדיווחה דיווחים כוזבים למשרד החינוך, על הגשת תביעת חוב כנגד העמותה במטרה להשיב את הכספים שקיבלה העמותה בגין דיווחים כוזבים אלו.
במסגרת הליך פירוק העמותה, ניתן לפני כחודש פסק דין בעל השלכות תקדימיות, שבו חויב מנהל העמותה בהשבת כל הסכומים שנלקחו שלא כדין, ובימים אלו ממש עומד להיפסק הסכום שיושב לקופת המדינה ישירות מכיסו של מנהל העמותה.
חובת כיבוד שלטון החוק, וגם השכל הבריא, מורים כי במקום שבו יצא כסף שלא כדין מקופת המדינה, מוטל על המדינה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה במטרה להשיב אליה את הכספים שיצאו מקופתה.
לשם כך, על המדינה לפעול בכלים האזרחיים העומדים לרשותה (להבדיל מנושא האחריות הפלילית, הדורשת רף ראייתי גבוה יותר), ובכללם הטלת חבות ואחריות אישית על נושאי משרה אשר דיווחו דיווחים כוזבים לשם השגת תקציבים לעמותותיהם.
לאור התקדים המוזכר התנועה דורשת שגם במקרים שעניינם פורסם בימים אלה, במידה שיימצא כי יש ממש בחשדות שהועלו, ייבדקו כיסיהם הפרטיים של החשודים במעילה בכספי המדינה, וייעשה מאמץ להחזיר את הכספים לקופת הציבורית המידלדלת.

היעדר פיקוח ראוי על דיווחי העמותות:
הפרסומים האחרונים, כמו גם דוחות החשב הכללי שצוינו לעיל, מעידים לכאורה על כשל של משרד החינוך בתחום הפיקוח על מוסדות דת המקבלים כספי תמיכה מהמשרד בהתאם למספר התלמידים. ממעורבות התנועה בנושאים הקשורים למשרד החינוך עולה חשש כי היעדר הפיקוח והבקרה של המשרד הינם שערורייתיים ובאים לידי ביטוי בתחומי פעילות רבים, דבר המחייב בדק בית יסודי במשרד ובאגפיו השונים.
התנועה מבקשת לציין כי היעדר הפיקוח הוא שורש כל הרע, שכן הוא המאפשר בסופו של דבר התרחשותם של מקרים שדוגמתם נחשפו בפרסומים האחרונים.
בהקשר זה יצוין כי גם מבקר המדינה, בדוח משנת 2002, מצא כי לא נעשות בדיקות שיטתיות ומעקב מספק אחרי דיווחים בנוגע למספר תלמידי ישיבות המתוקצבים מקופת המדינה.
יצוין כי בתגובה לפניית התנועה בנושא חובת הפיקוח של משרד החינוך על מוסדות שבתחום אחריותו, הודה משרד החינוך בפה מלא כי הוא אינו בודק בדרך כלל מיוזמתו את נושא ה"רישום האינטגרטיבי" בבתי ספר יסודיים (אשר היעדרו אמור להפחית מתקציב בתי הספר), אלא רק כאשר מופנית אליו תלונה בנדון.
התנועה מבקשת לציין שדומה כי כך הוא המצב גם בכל הקשור לנושא הפיקוח על יישום חובת לימודי הליבה במוסדות המתוקצבים על ידי המשרד החינוך.
לאור כל זאת, דורשת התנועה כי:
תוטל חבות אישית על נושאי משרה אשר עמותות שבניהולם מערימות על רשויות המדינה ומקבלות תקציבים שלא כדין.
יוגבר ויוחמר הפיקוח המוטל מצד משרד החינוך על העמותות והמוסדות שבתחומי אחריותו, באופן שימנע נטילת כספים מקופת המדינה שלא כדין.
בנוגע למקרים שנחשפו בתקשורת בימים אלו – אם וכאשר יוכח כי יש ממש בחשדות אשר פורסמו, התנועה דורשת כי מלבד ההליכים הפליליים, ימוצו גם כל ההליכים האזרחיים האפשריים כנגד נושאי המשרה בעמותות אלה, במטרה להשיב את הכספים שלכאורה נלקחו על ידן שלא כדין מקופת המדינה.