שופט בג"ץ קבע כי על מרכז ההשקעות לדווח לבג"ץ על כל החלטה שיש בה ויתור חלקי או מלא על השבה של מענקים שהיו אמורים לחזור לקופת המדינה

שופט בג"ץ קבע כי על מרכז ההשקעות לדווח לבג"ץ על כל החלטה שיש בה ויתור חלקי או מלא על השבה של מענקים שהיו אמורים לחזור לקופת המדינה
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ במטרה להשיב כספים אשר ניתנו על ידי מרכז ההשקעות לחברות שלא עמדו בהתחייבויותיהן. שופט בג"ץ קבע כי על המרכז להגיש החלטותיו בנוגע לויתור על השבת המענקים.
בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון, החליט השופט א. גרוניס כי על משרד התמ"ת ומרכז ההשקעות להגיש החל מיום ההחלטה עד עשרה ימים לפני הדיון שייערך בעתירה הודעה שבה תפורטנה החלטותיו של מרכז ההשקעות בדבר ויתור מלא או חלקי על השבה של המענקים.
תזכורת: התנועה באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, מיקה קונר-קרטן ,צרויה מידד-לוזון ונילי אבן-חן עתרה לבג"ץ ביולי 2010 להוצאת צווים על תנאי המורים למשרד התמ"ת ולמרכז ההשקעות שבתמ"ת לפעול לאלתר לביטול כתבי האישור ולהחזרת מענקים מחברות, אשר קיבלו מענקים ואשר לא עמדו בהתחייבויותיהן.
כמו כן עתרה התנועה להשבת מענקים לקופת המדינה מחברות אשר בוטלו להם כתבי האישור ואשר לא השיבו את המענקים. בנוסף עתרה התנועה לקביעת נהלים ואמות מידה ברורות ושקופות בכל הנוגע לוויתור על מענקים ולניהול מידע ממוחשב, אשר ישקף את מצבן האמיתי של החברות ויאפשר בקרה הולמת.
התנועה אף ביקשה צו ביניים המורה למשיבים להימנע לפי שעה מלקבל החלטות על ויתור על מענקים לחברות אשר לא עמדו בהתחייבויותיהן וזאת עד בירור העתירה או עד קביעת אמות מידה ברורות לקבלת ההחלטות.
עניינה של עתירה זו הוא בכ- 2.5 מילארד שקלים (!!) מכספי משלם המסים ש"התאדו" להם מהקופה הציבורית, ללא הצדקה חוקית ועניינית, חלקם במסגרת החלטות בלתי שקופות שהתקבלו על ידי המשיבים, אשר בבסיסן אין כל אמת מידה מנחה או נהלים מחייבים, אלא שיקול דעת פרוץ ומבלי שלמשיבים יש יכולת אמיתית לפקח על השבת הכספים הללו, במידת הצורך, לקופה הציבורית. את מחדליו הכספיים של מרכז ההשקעות, אשר מתוארים במסגרת העתירה, מן הראוי לבחון כשברקע לכך ההבנה כי השחיתות אפשרית רק מקום בו נשתרשו נורמות של בזבוז כספי ציבור, אי-אמינות בדיווח לציבור והימנעות בוטה מקיום החובה החלה על גופים שלטוניים להתנהל בשקיפות.
*העתירה מבוססת על תוצאות מחקר של המחלקה לכלכלה ומחקר בתנועה לאיכות השלטון – ראה באתר התנועה www.mqg.org.il