התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בבקשה לפעול להחלת קוד אתי ראוי ומלא על שרים, בדומה לזה שגובש על ידי ועדת שמגר

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בבקשה לפעול להחלת קוד אתי ראוי ומלא על שרים, בדומה לזה שגובש על ידי ועדת שמגר
זאת חלף, הקוד האתי אשר מוצע על ידי ועדת נאמן, ועל פי הפרסומים עולה לכאורה כי חסרים בו סעיפים מהותיים, החיוניים להתנהלות אתית ראויה של שרי הממשלה, בפרט בהיותו העוגן המכוון הכמעט יחיד להתנהגות האתית המצופה משרים.
במכתבה מציינת התנועה כי נכון להיום אין כל חוק או הנחייה המסדירים באופן שלם את המישור האתי המצופה משרים. חוסר הסדרה זה יוצר בעייתיות הן במניעה מראש כמו גם בהתמודדות בדיעבד, אם התנהלויות "אפורות" אשר מחד אינן מגיעות לתחום הפלילי והשחור, אך מאידך אינן ראויות ו/או אתיות, בפרט כשמדובר בשרים הנושאים בתפקידים הבכירים ביותר במגזר הציבורי ועין הציבור כולו נשואה עליהם.
על כן, חשובה וראויה מעין כמותה הייתה החלטת הממשלה להקים ועדה הציבורית לעניין גיבוש כללי אתיקה לחברי הממשלה. ועדה זו, כאמור "ועדת שמגר", פעלה באופן מקצועי ויסודי, והגישה וגיבשה את כללי אתיקה כאמור, מה שנדמה היה כצעד ראוי וחשוב לקביעת נורמות ההתנהגות המצופה משרי ישראל. כידוע ולמצער, מסקנותיה של ועדת שמגר מעולם לא קיבלו תוקף באופן רשמי.
לפני כשנה, מינה ראש הממשלה את השר יעקב נאמן, לעמוד בראש ועדה אשר תפקידה לבדוק את המלצות ועדת שמגר, כאמור "ועדת נאמן". לצערה של התנועה, עולה מן הפרסומים כי, לכאורה, הקוד האתי אותו גיבשה ועדת נאמן הינו מקל הרבה יותר ממסקנות ועדת שמגר, ואינו מציב רף אתי התנהגותי שמצופה וראוי לשרים.
ביחד עם כל האמור לעיל, עולה כי מסקנות ועדת נאמן עומדות בניגוד למדיניות הממשלה, ונראה כי אלו רק תפגענה במשילות ובאמון הציבור בתקינות פעילותה. על שום כך, פנה עו"ד אורי אפלבום מהתנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לוודא כי הקוד האתי אשר יחול על שרים, יהיה ברוח ועדת שמגר או לכל הפחות לאחר התייעצות עמה , וישקף את הרף הנורמטיבי המצופה משרים אשר אמורים בהתנהגותם לשמש דוגמא ומופת לציבור כולו.