התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין פנו בקריאה לשרי האוצר והתשתיות הלאומיות ולחברי ועדת שישנסקי לפרסם את השיקולים המקצועיים והענייניים העומדים בבסיס כל שינוי מדו"ח הביניים של הוועדה שעומד להיות מוצג בימים אלה ממש.

התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין פנו בקריאה לשרי האוצר והתשתיות הלאומיות ולחברי ועדת שישנסקי לפרסם את השיקולים המקצועיים והענייניים העומדים בבסיס כל שינוי מדו"ח הביניים של הוועדה שעומד להיות מוצג בימים אלה ממש.
זאת, נוכח התבטאותו של פרופ' ששינסקי על כך שהוועדה פועלת בצורה מקצועית ועניינית בלבד, וכי המלצותיה בדוח הביניים לא יהוו בסיס למשא ומתן ואינן בעלות היבט פוליטי של שיג ושיח. ולאור הפרסומים בעיתונות מהם עולה לכאורה כי ההמלצות בדוח הסופי של הוועדה ייטו יותר להקל עם המשקיעים, תוך הפחתת גובה מיסוי הגז שהוצג במסגרת דוח הביניים שלה.
מכתבם של התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין עניינו עמידה על חובת פרסום של השיקולים המקצועיים והענייניים העומדים בבסיס כל שינוי מדו"ח הביניים של הוועדה כפי שהוצג. זאת, נוכח החשיבות הציבורית של הוועדה והחלטותיה, רמת המיסוי הנמוכה הקיימת כיום בישראל וכן התבטאותו של פרופ' ששינסקי על כך שהוועדה פועלת בצורה מקצועית ועניינית בלבד, והכל כפי שיפורט להלן:
מפרסומים בעיתונות עולה לכאורה כי ההמלצות בדוח הסופי של הוועדה ייטו יותר להקל עם המשקיעים, תוך הפחתת גובה מיסוי הגז שהוצג במסגרת דוח הביניים שלה.
ביום שלישי, ה- 23.11.2010, במסגרת הצגת דוח הביניים של הוועדה במכון ון-ליר בירושלים המסר שהעביר פרופ' ששינסקי הוא כי החלטות הוועדה התקבלו משיקולים מקצועיים בלבד והמלצותיה בדוח הביניים לא יהוו בסיס למשא ומתן ואינן בעלות היבט פוליטי של שיג ושיח.
בנוסף נאמר כי כל שינוי בהחלטותיה של הוועדה בין דוח הביניים לדוח הסופי יהיה משיקולים מקצועיים; מקרים בהם נפלה טעות בשיקול הדעת המקצועי של הוועדה, מקרים בהם לא היה המידע המלא בידיה בשעת כתיבת דוח הביניים, וכן אם ישתכנעו חברי הוועדה במהלך השימועים כי עליה לבצע שינויים במסקנותיה.
על אף הפרסומים על מערכת לחצים שהופעלה על הועדה, ומסע הדה-לגיטימציה שנערך לחבריה, סבורים התנועה לאיכות השלטון ואדם טבע ודין כי שומה על הוועדה שלא להיכנע ולא להיות מושפעת בשום דרך שהיא משיקולים חוץ-מערכתיים, ועליה לשים את טובת הציבור לנגד עיניה.
הכותבים מדגישים כי השינוי המוצע בדוח הביניים של הוועדה מעלה את חלקה של המדינה ברווחי הגז מ- 31% בלבד הקיים היום, אחוז הנחשב נמוך מאוד ביחס למדינות אחרות בעולם לפי דוח של מרכז המחקר והמידע בכנסת (ראה: תמיר אגמון, עמי צדיק ניתוח חלק הממשלה מהכנסות נפט וגז בישראל ובמדינות שונות 36-35 (18.7.2010)).
לכן וככל שיש אמת בפרסום לפיו יורדו שיעורי המיסוי מהשיעור שהוצג במסגרת דוח הביניים של הוועדה, החלטה שכזו צריכה ויכולה להתבסס אך על שיקולים מקצועיים וענייניים ועל הועדה חובת ההנמקה ופירוט ענייני מדוע שינתה המלצותיה.
חובת ההנמקה וחשיבות בפרסום השיקולים המקצועיים והעניינים שהביאו להמלצות הסופיות, ככל שהן שונות מהמלצות הביניים הכרחיות ומהוות חלק מחובת השקיפות החלה על הועדה וזאת גם לנוכח רוח דבריו של פרופ' ששינסקי הנזכרים לעיל והחשיבות והמשמעות הציבורית שיש להחלטות הוועדה.
לסיום מבקשות התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין להדגיש כי על חברי הוועדה להמשיך במלאכתם המקצועית ולעמוד בפני מסכת הלחצים שלכאורה מופעלת עליהם ולהעמיד את האינטרס הציבורי לנגד עיניה כאינטרס עליון. על המלצות הוועדה להביא לכדי הסדרה מהירה ונאותה של אופן השימוש במשאבי הנפט והגז באופן אשר יבטא את ציבוריות המשאב ואל לה להיכנע ללחצים שונים ולאינטרסים הסותרים את טובת הציבור בגיבוש ההמלצות הסופיות.