התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים בקריאה: כי יפעל על פי התיקון לחוק עידוד טוהר המידות מ2007 ויפעל לאיתור מועמדים לקבלת תעודות הוקרה לחושפי שחיתויות

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר המשפטים בקריאה: כי יפעל על פי התיקון לחוק עידוד טוהר המידות מ2007 ויפעל לאיתור מועמדים לקבלת תעודות הוקרה לחושפי שחיתויות
זאת היות ו – 3 שנים מאז התיקון לחוק טרם מימש השר את הסמכות כפי שנקבעה בתיקון לחוק, ולא חולקו תעודות הוקרה.
בפנייתה לשר המשפטים מציינת התנועה כי על אף שביולי 2007 תוקן החוק לעידוד טוהר המידות העוסק בהוצאת תעודות ממצאים ותעודות הוקרה לעובדים אשר התלוננו על מעשה שחיתות או על פגיעה אחרת בטוהר המידות שבוצעו במקום עבודתם, ותלונתם נמצאה מבוססת, הרי ככל הידוע לתנועה, מאז התיקון לחוק טרם יצא שר המשפטים בפנייה לציבור להמליץ על מועמדים לקבלת תעודות הוקרה, ועל כן טרם חולקו תעודות.

לפי התיקון, חלה על שר המשפטים חובה לפרסם פעם בשנה קריאה לציבור להמליץ על מועמדים לקבל תעודות הוקרה, וכן לפנות אל מפקד אגף החקירות במשטר ישראל, מבקרי הפנים בגופים המבוקרים, נציב שירות המדינה, ונציבות תלונות הציבור, ולהזמינם להמליץ גם כן על מועמדים כאמור.
התנועה פעלה לקידום מימוש התיקון לחוק, ופנתה לגורמים הרלבנטיים כבר לפני למעלה משנתיים בבקשה כי יפעלו כקבוע בחוק. ביום 19.8.08 השיבה עוה"ד איה דביר, ממחלקת ייעוץ וחקיקה, במשרד המשפטים, כי הוחלט "לפעול לתיקון הוראות התקנות שעניינן מתן תעודות ממצאים". כמו כן, נמסר כי "אנו בוחנים אם יש צורך לקבוע הוראות נוספות בדבר דרך ההמלצה על מתן תעודות הוקרה, על אף שגם היום קיימים כללים המסדירים זאת בתקנה 4 לתקנות עידוד טוהר המידות בשירות הציבורי". עמדת התנועה היא שאכן אין צורך בהתקנת תקנות, שכן החוק הנו פשוט וקולע, והוראותיו ואופן מימושן הנם ברורים. אולם, ציינה כי גם אם לשיטת משרד המשפטים דרושה התקנת התקנות כאמור, הרי ששלוש שנים הנן זמן די והותר להתקנתן וליישום החובות המוטלות בחוק.
התנועה מזכירה גם את דברי ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, שאמר בדיון על מצבם של חושפי שחיתות כי "רשויות המדינה…הן בעצמן לא עומדות בחוק. כאשר החוק אומר להתקין תקנות ולא מתקינים תקנות במשך עשרות שנים, זאת עבירה על החוק".
לאור כל זאת קוראת התנועה לשר לפעול ליישום החובה המוטלת עליו על פי חוק, ולפעול לאיתור מועמדים לקבלת תעודות הוקרה לחושפי שחיתות.