התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה שינחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התמ"ת הנכנס ח"כ שלום שמחון, כי ועדת האיתור למשרת הממונה על ההגבלים העסקיים תמשיך את פעילותה ולא תבוטל

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי לממשלה שינחה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התמ"ת הנכנס ח"כ שלום שמחון, כי ועדת האיתור למשרת הממונה על ההגבלים העסקיים תמשיך את פעילותה ולא תבוטל
זאת לנוכח החשש שבעקבות סעיף שהוכנס להסכם הקואליציוני בין סיעת הליכוד לסיעת העצמאות, המתייחס לסמכותו של שר התמ"ת במינוי המועמד למשרה זו, יפזר שר התמ"ת המיועד שמחון את הוועדה, אשר נמצאת בעיצומה של פעולת איתור המועמדים
במידה ולא תעתור התנועה לבג"ץ.

במכתבה ליועץ המשפטי לממשלה ציינה התנועה כי תפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, מהווה את אחת מהמשרות המשפיעות במשק. באחריותו להבטיח כי יישמרו כללי התחרות החופשית, השוויוניות בין מתמודדים בשוק וההוגנות. חשיבותו של התפקיד מודגשת בציבוריות הישראלית שוב ושוב, לנוכח עלייתו לכותרות של נושא הריכוזיות במשק באופן כמעט יומיומי.

כידוע, לאחר ההודעה על פרישתה של הגב' רונית קן מתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים בנובמבר האחרון, מינתה הממשלה ועדת איתור לבחירת הממונה החדש/ה, בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת מר שרון קדמי. הודעה הקוראת לאנשים להגיש את מועמדותם לתפקיד פורסמה ע"י משרד התמ"ת ונציבות שירות המדינה כבר לפני יותר מחודש, ביום 7.12.2010.
לפי פרסומים, הוועדה כבר הספיקה לקבל עשרות פניות של מועמדים לתפקיד, והייתה אמורה בתוך מס' ימים להתחיל בסבב ראיונות בין המועמדים ובתוך כמה שבועות להכריז על המועמד/ת הנבחר/ת לתפקיד. ועדת האיתור מצויה בימים אלה, אם כן, בעיצומה של פעילותה.

לפי פרסומים, בהסכם הקואליציוני שנחתם בימים האחרונים בין סיעת 'העצמאות' לבין סיעת 'הליכוד', הוסכם כי ח"כ שלום שמחון ימונה למשרת שר התמ"ת. והנה, בהסכם הקואליציוני הוסכם עוד כי "מינוי הממונה על ההגבלים העסקיים יבוצע ע"י שר התעשייה המסחר והתעסוקה בתיאום עם ראש הממשלה".

התנועה ביקשה להדגיש כי לאור העובדה שוועדת האיתור לתפקיד זה כבר נמצאת בעיצומו של תהליך מיון המועמדים, הבחירה לציין סעיף זה באופן מיוחד בהסכם הקואליציוני, במיוחד לאור העובדה שהסכם זה כלל 7 סעיפים בלבד, מעלה סימני שאלה.

התנועה סבורה כי דומה שעם הקמתה של מפלגה חדשה, אשר לדברי ראשיה חורתת על דגלה סדר עדיפויות שבו טובת המדינה מוצבת מעל לטובת חברי המפלגה, היה ניתן לצפות כי בהסכם הקואליציוני תמצא המפלגה החדשה לנכון להדגיש נושאים מהותיים וערכיים יותר, ולא להקפיד ולכלול בו דווקא נושאים הקשורים במינויים לתפקידי מפתח ציבוריים.

בהמשך לפרסומים על הכנסתו של סעיף זה להסכם הקואליציוני, פורסם כי גורמים במשרד התמ"ת הביעו חשש שהסעיף המפורש נועד לקדם מינוי פוליטי לתפקיד.

התנועה הדגישה כי מינוי פוליטי למשרה כה מרכזית ורבת השפעה כגון זו הינו דבר פסול, וכי השיקולים העומדים בבסיס בחירת המועמד לתפקיד זה חייבים להיות מקצועיים וענייניים ככל שניתן. לתפקיד כה חשוב יש לבחור אדם על סמך כישוריו, ולא על סמך קשריו.

התנועה ציינה כי נוסף על כך, הכנסת הסעיף המדובר להסכם הקואליציוני, בשעה שבימים אלה פועלת ועדת האיתור לתפקיד זה עצמו, מעלה את החשש כי מטרתה הינה לסכל ו/או לפזר את ועדת האיתור – אשר היא הדרך הראויה למינוי של תפקיד בכיר זה, ואשר מצויה כאמור בעיצומו של בחירת המועמדים.

לאור זאת ביקשה התנועה מהיועץ המשפטי לממשלה שינחה את ראש הממשלה ושר התמ"ת הנכנס כי יורו על המשך פעילותה של ועדת האיתור שהוקמה, עד לסיום תפקידה וההכרזה על המועמד או המועמדים המתאימים בעיניה. על סמך המלצות הוועדה, יוכלו ראש הממשלה והשר לבחור, בהתייעצות ביניהם, את הממונה הבא שיכנס לתפקיד.

בנוסף, פנתה התנועה ישירות גם לראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ברק ושר התמ"ת הנכנס שמחון, בבקשה כי ימשיכו את פעילותה של ועדת האיתור ולא יפעלו לביטולה.