התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר, היועמ"ש, פרקליט המדינה וגורמים במשרד החינוך בדרישה כי מנהלי עמותות ומוסדות אשר פעלו להגדלת תקצובם מהמדינה באמצעי הונאה וזיוף, יחויבו באופן אישי להשיב מכיסם את הכספים שהושגו שלא כדין

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר האוצר, היועמ"ש, פרקליט המדינה וגורמים במשרד החינוך בדרישה כי מנהלי עמותות ומוסדות אשר פעלו להגדלת תקצובם מהמדינה באמצעי הונאה וזיוף, יחויבו באופן אישי להשיב מכיסם את הכספים שהושגו שלא כדין
הפניה בעקבות מס' פרשות בנושא זה מהעת האחרונה, שבעקבותיהן הוקשחו נהלי הפיקוח של האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך.
בחודשים האחרונים התפרסמו מספר כתבות על זיופים והונאה שבהם נוקטים לכאורה מוסדות תורניים המתוקצבים על ידי המדינה, כאשר הנתונים שמועברים למשרד החינוך בנוגע למספר התלמידים הלומדים במוסד גדול למעשה ממספר התלמידים אשר לומדים בו בפועל.
התנועה פנתה לפני מס' חודשים לשר החינוך, שר האוצר, היועמ"ש ופרקליט המדינה, בדרישה לפיה יש למצות את הדין במישור האזרחי מול ראשי ומנהלי העמותות, ובמידה שיימצא כי דיווחו דיווחים כוזבים – יש לחייב אותם באופן אישי לשלם מכיסם את הסכומים שהועברו שלא כדין ליד העמותות.
פנייה זו התבססה על פסק דין תקדימי שניתן בחודש אוקטובר האחרון כנגד מנהל עמותה שדיווח דיווחים כוזבים. פסק הדין ניתן בעקבות עתירה שהוגשה ב-2003 על ידי התנועה בעקבות דו"ח החשב הכללי, אשר הצביע על ליקויים קשים במערך התמיכה למוסדות דת ועל דיווחים כוזבים בהיקף גדול. בעתירה דרשה התנועה להטיל על העומדים בראש המוסדות אחריות אישית ולחייבם להחזיר את הכספים מכיסם הפרטי.
בעקבות עתירת התנועה הורתה לראשונה פרקליטות המדינה, במסגרת פירוק עמותה תורנית שדיווחה דיווחים כוזבים למשרד החינוך, על הגשת תביעת חוב כנגד העמותה במטרה להשיב את הכספים שקיבלה העמותה בגין דיווחים כוזבים אלו.
במסגרת הליך פירוק העמותה, ניתן באוקטובר האחרון פסק דין בעל השלכות תקדימיות, שבו חויב מנהל העמותה בהשבת כל הסכומים שנלקחו שלא כדין, ובימים אלו ממש עומד להיפסק הסכום שיושב לקופת המדינה ישירות מכיסו של מנהל העמותה.
התנועה פנתה היום שוב למשרדי הממשלה בדרישה לחייב באופן אישי מנהלי עמותות ומוסדות אשר פעלו להגדלת תקצובם מהמדינה באמצעיות דיווחים כוזבים, זיופים, הונאה ומרמה.
התנועה מברכת על הקשחת הפיקוח על מוסדות אשר נחשדו בדיווחים כוזבים, אך מבקשת להדגיש כי גם כספים שכבר הגיעו למוסדות כאלה כתוצאה מזיופים והונאה, עדיין לא אבדו לחלוטין לקופה הציבורית. יש לעשות הכול במטרה להשיב כספים אלה, ובכלל זה לחייב את מנהלי המוסדות באופן אישי, במסגרת הליכים אזרחיים, לשלם מכיסם הפרטי את הכספים שהושגו שלא כדין.