על שהוי תיקים של נבחרי ציבור בפרקליטות-תומר קרמרמן

על שהוי תיקים של נבחרי ציבור בפרקליטות-תומר קרמרמן
קל לי לשים את האצבע על הרגע שגרם לי לתחושת ההלם הרבה ביותר במהלך השנה: כשפתחתי את הקלסר של תיק 5075, שיהוי תיקים של נבחרי ציבור בפרקליטות. קלסר שמן, מתפקע אל מחוץ לכריכה; ועדיין, למרבית התיקים שנכללו בתוכו לא היה חוצץ, ובגלל חוסר מקום – המסמכים בנוגע לראש מועצת גבעת שמואל הועברו לקופסת נעליים משל עצמם, מעל הארונית.
* תומר קרמרמן סטודנט למשפטים הפועל בתנועה במסגרת הקליניקה לקידום איכות השלטון- האוניברסיטה העברית. מתוך עלון סמסטר א פברואר 2011

התיק הועבר אלי במסגרת נושא אחר שטיפלתי בו, בנוגע לשיבוש הבחירות המקומיות בעיריית מודיעין-עלית. המשטרה החליטה להמליץ על הגשת כתב אישום נגד ראש העיר וסגנו בגין איומים ושיבוש הליכי בחירות; היות ועברה כבר חצי שנה שלמה מאז עברה ההמלצה, והפרקליטות טרם פעלה, חשבתי שאולי יש מקום לשלוח מכתב תזכורת ולשאול מה העניינים. הרי לא הגיוני ששישה חודשים שלמים התיק ישכב בפרקליטות בזמן שהשניים ממשיכים לכהן בתפקידם.
פחחח.
עו"ד דפנה קירו כהן דווקא הצליחה לשמור על ארשת פנים רצינית נוכח התמימות שלי כשהעבירה לי את קלסר 5075 הידוע לשמצה. הזמן הקצר ביותר שתיק שכב בפרקליטות – שנתיים וחצי. התיקים הוותיקים מעלים אבק כבר שש ושבע שנים. ואלו רק המקרים שהתנועה טיפלה בהם ושמצאו את דרכם לתיק הרוחב, בערך עשרה או שניים-עשר בסך-הכל. חיפוש מהיר בגוגל העלה עוד מקרים רבים – הבולט שבהם הוא של אביגדור ליברמן, שמחכה להכרעת הפרקליטות לגביו כבר שנה וחצי (אחרי שנים של חקירות).
אמנם קצת קשה לרחם על ליברמן ספציפית, אבל במקרים אחרים – התוצאות של עינוי הדין הזה ברורות: פגיעה בשלטון החוק, בקורבנות העבירות שתוקפיהם ממשיכים להסתובב חופשי, בציבור שממשיך לסבול מנבחרי ציבור מושחתים (ולעתים, לא נעים להודות, בוחר בהם מחדש למרות ההמלצה להגיש כתב אישום), וגם בנבחרי הציבור עצמם, שסובלים מהחשדות כלפיהם במשך שנים.
המסקנה המתבקשת היא שהפרקליטות כושלת בטיפול בתיקים של נבחרי ציבור, אבל ראוי לסייג זאת פעמיים: ראשית, כשלון של הפרקליטות הוא בראש ובראשונה כשלון של הממשלה, שלא מעמידה לרשותה את כח האדם הדרוש; ושנית, מצב בו יש כל-כך הרבה תיקי שחיתות הממתינים להכרעה – אומר דרשני.