התנועה לאיכות השלטון מבקשת כי תוקם לאלתר ועדה חיצונית בלתי תלויה לבחירת נציב שירות המדינה, לאור ניגוד העניינים המובנה הקיים בהליך הבחירה

התנועה לאיכות השלטון מבקשת כי תוקם לאלתר ועדה חיצונית בלתי תלויה לבחירת נציב שירות המדינה, לאור ניגוד העניינים המובנה הקיים בהליך הבחירה
דרישה זו של התנועה באה על רקע הזמן הארוך ביותר בו לא מכהן נציב קבוע, ולאור הרפורמות החשובות ביותר המתוכננות להתרחש בשירות הציבורי, המחייבות כי בראש המערכת יעמוד אדם בעל שיעור קומה וללא רבב.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה, למנכ"ל משרד רה"מ, ולראש הוועדה המיוחדת למתן חוות דעת על המועמד לתפקיד נציב שירות המדינה בבקשה להקים ועדה חיצונית ובלתי תלויה לבחירת המועמד המתאים ביותר לתפקיד נציב שירות המדינה.
מאז סוף חודש אוקטובר משרת נציב המדינה אינה מאוישת באופן קבוע למרות שתפקיד הנציב הנו מהתפקידים החשובים והמשפיעים בשירות הציבורי בישראל, כשעל הפרק עומדות מספר רפורמות מהותיות בשירות המדינה וחרף הידיעה על מועד עזיבתו של הנציב הקודם.
על פי חוק, משרת הנציב פטורה ממכרז ולא חלה חובה חוקית למנות ועדת איתור לצורך בחירת המועמד. עם זאת, נקבע כי הממשלה תמנה את נציב שירות המדינה, זאת לאחר בדיקה ואישור של וועדת המינויים. למרות האמור, התנועה סבורה כי בחינת מאפייני התפקיד הנציב וחשיבותו הציבורית מחייבים שהליך האיתור והמינוי של משרת הנציב יעשו בהליך סדור תוך בחינת קריטריונים ברורים, על ידי גורמים בלתי תלויים ומתן הזדמנות הוגנת למועמדים רבים.
למיטב הבנת התנועה ועל פי מידע אשר נמסר לה, מיון המועמדים והבאתם בפני ועדת הבדיקה הינם באחריותו של מנכ"ל משרד רוה"מ, מר אייל גבאי. כן הובא לידיעת התנועה כי לכאורה לא מתנהל בעניין זה הליך סדור ושיטתי למציאת המועמד המתאים ביותר, כפי שמצופה ונדרש מהליך הנוגע לבחירת הנציב. כך למשל נמסר, כי לא מתקיים הליך מוסדר של הגשת קורות חיים, קיום ראיונות, מיון ודירוג מועמדים וקביעת אמות מידה נדרשים מן המועמדים. כן למיטב הבנת ובדיקת התנועה, לא נעשתה פניה לציבור ו/או למועמדים שונים לבוא ולהציע עצמם.
התנועה סבורה כי בהליך שכזה יש משום ניגוד עניינים אינהרנטי, באשר מי שאמון על בחירת הנציב יהיה מאוחר יותר נתון לפיקוחו מכח יחסי הגומלין בין התפקידים. מן הראוי שהאמונים על הליך איתורו של הנציב יהיו גורמים בלתי תלויים ונפרדים משירות המדינה, אשר אינם קשורים ו/או כפופים לכללים החלים על עובדי שירות המדינה, שעל אכיפתם אחראי הנציב. אין באמור כל הבעת עמדה או הטלת דופי במר גבאי, בין אם מפורשת או מרומזת. על אף זאת, התנועה אכן סבורה כי בהיבט העקרוני, יש למנוע ניגוד עניינים זה.
לכן, קוראת התנועה להקים ועדת בחירה מקצועית, אשר תפעל בהליך שקוף, מקצועי והוגן לשם איתור מועמדים ראויים, בחינת התאמתם לתפקיד והמלצה על מועמדותם להמשך הליך המינוי, הכול תוך הבנה כי יש לאייש תפקיד זה מוקדם ככל שניתן.