מועמדותו של פרופ' דיויד גילה לתפקיד הממונה על הגבלים עסקיים

מועמדותו של פרופ' דיויד גילה לתפקיד הממונה על הגבלים עסקיים

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר יובל שטייניץ, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, שר התמ"ת שלום שמחון, מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, המשנה ליועץ המשפטי למשלה אבי ליכט ונציגת האקדמיה בוועדת האיתור שלומית יניסקי-רביד בנוגע למועמדותו של פרופ' דיויד גילה לתפקיד הממונה על הגבלים עסקיים.
למיטב ידיעת התנועה וכפי שפורסם באמצעי התקשורת, וועדת האיתור לתפקיד הממונה על הגבלים עסקיים המליצה לשר התמ"ת על פרופ' גילה כאחד מהמועמדים הראויים למשרה.

נוכח מומחיותו הידועה בתחום ההגבלים העסקיים היה פרופ' גילה פעיל רבות בתחום ואף נתן חוות דעת עבור תאגידים גדולים במשק הישראלי מהמגזר העסקי, שהובאו בפני רשות ההגבלים העסקיים, על מנת שרשות ההגבלים תקבל את עמדת התאגידים בנושא חוות הדעת, בין היתר החברות בזק מליסרון. עוד מונה פרופ' גילה כחבר בבית הדין להגבלים עסקיים.

במסגרת תפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים, נושאים בהם טיפל פרופ' גילה בכובעו הפרטי יגיעו לשולחנו כסוגיות מהותיות ומרכזיות, לצורך הכרעה בשאלות הנוגעות לתאגידים מהמגזר העסקי. כפועל יוצא, עלולים להיווצר מצבים של ניגודי עניינים אשר יימנעו מפרופ' גילה להיות חלק מקבלת ההחלטות בנושאים שיבואו בפני רשות ההגבלים העסקיים.

התנועה סבורה כי, יש לבחון מהי כמות הנושאים בהם יהיה פרופ' גילה מנוע מלטפל, מהי כמות הגורמים והיקף עסקיהם במשק הישראלי עבורם הכין חוות דעת, והאם אין בכך כדי לעקר את יכולתו האופרטיבית לשמש כממונה על ההגבלים העסקיים.

מדובר בשיקול רלבנטי, מהותי ומרכזי למינוי לתפקיד זה, אשר על הגורמים הממנים לבדוק היטב, לדעת ולהתחשב בו טרם המינוי, גם אם בסיכומו של דבר יתברר כי מדובר בניגודי עניינים ממוקדים ושוליים שאין בהם כדי למנוע ממנו לכהן בתפקיד זה.

בנוסף לכך, התנועה סבורה כי נוכח היות התפקיד כה מרכזי ומהותי במשק הכלכלי בישראל, מן הראוי כי כלל המועמדים הסופיים לתפקיד יצהירו בפומבי על עמדותיהם ביחס לסוגיות העומדות במרכז סדר היום הציבורי, ובמיוחד בכל הנוגע לסוגית הריכוזיות במשק הישראלי, פירמידות השליטה, הבעלויות הצולבות כולל בין נכסים פיננסים לריאליים ועוד, ועל האופן בו הם מתכוונים לפעול ולקדם סוגיות אלו ועל ניגודי העניינים הצפויים להתעורר עם מינוים לתפקיד.