התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרי הממשלה בקריאה לבקש מהמועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים להצהיר טרם מינוים על עמדתם בנושא הריכוזיות ועל הפוטנציאל הקיים לניגודי עניינים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרי הממשלה בקריאה לבקש מהמועמדים הסופיים לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים להצהיר טרם מינוים על עמדתם בנושא הריכוזיות ועל הפוטנציאל הקיים לניגודי עניינים.

מכתבה של התנועה עניינו קריאה לשרי הממשלה לשקול בכובד ראש את ההחלטה על מינוי הממונה על ההגבלים העסקיים אשר עומדת להיות מובאת בקרוב לאישור הממשלה, זאת לאור חשיבותו העצומה של התפקיד לכלל המשק ולכל משרדי הממשלה. לשם קבלת החלטה מושכלת בהצבעה על אישור המינוי, מן הראוי כי טרם החלטת הממשלה בנושא יהיו מודעים השרים למלוא הנתונים בדבר המועמדים הסופיים לתפקיד.
לאור זאת,טוענת התנועה כי מן הראוי כי השרים יבקשו מן המועמדים הסופיים לתפקיד להצהיר על המדיניות אותה הם רואים לנכון ליישם במסגרת התפקיד בסוגיות המרכזיות אשר עתידות להיות מונחות על שולחנו של הממונה, לרבות בנושא הריכוזיות העומד כיום במרכז סדר היום הציבורי. בנוסף, יש לבקש מהם להצהיר על ההקשרים בהם קיימת אפשרות של ניגודי עניינים בשל קשריהם עם גורמי הון.
הממונה על ההגבלים העסקיים הוא תפקיד בעל חשיבות עליונה. להחלטות שיקבל המועמד שיאייש תפקיד זה תהיינה השלכות רבות ועקרוניות על המשק הישראלי – החל מרמות המחירים, דרך שיעורי התחרות וכלה במדדי העוני. להחלטות אלה ולמדיניות שיוביל הממונה עתידה להיות השפעה על כל משרדי הממשלה, ללא יוצא מן הכלל.
בנוסף, נושא הריכוזיות, ובעיקר פירמידות השליטה והבעלויות הצולבות בין נכסים פיננסיים לנכסים ריאליים, נמצא כיום בנקודה קריטית ובמרכז סדר היום הציבורי, ועתיד להיות מוכרע בפעילותה של הוועדה לנושא הריכוזיות במשק – דבר המדגיש שוב את עקרוניות הנושאים אשר עתידים להגיע לשולחנו של הממונה הבא.
לאור העובדה שהמועמדים כולם מעורבים מזה שנים במשק הישראלי, המצומצם ממילא, אין ספק כי לכולם יש ניגודי עניינים ברמות שונות ביחס לגורמי הון שונים. לאור זאת, טיבו של התפקיד – אשר נוגע לרגולציה, פיקוח והגבלה של גורמי מפתח במשק – מחייב לוודא כי המועמד שימונה לתפקיד יוכל להניח את דעתם של מקבלי ההחלטות כי לא יהיה בניגודי עניינים פוטנציאליים אלה כדי לסכל את פעילותו לטובת האינטרסים של המדינה, כפי שהגורמים הממנים רואים אותם.
לעניין זה יש להזכיר כי נושא הליכי מינויָים של מועמדים לתפקידי מפתח עמד לאחרונה במוקד תשומת הלב הציבורית (למשל בפרשת מינוי הרמטכ"ל, או מינוי נציב שירות המדינה). אם ניתן ללמוד לקח כלשהו מפרשות אלה, הרי זה שיש להקדיש את מירב המאמצים ותשומת הלב כבר בשלב בדיקת המועמדים ולעשות מאמץ להגיע לרמת השקיפות המקסימאלית בנוגע לכל מועמד ומועמד, על מנת שתתקבל ההחלטה הטובה ביותר.
כל ניסיון לשנות מינוי בשלבים מאוחרים יותר גובה מחירים קשים, ברמה הציבורית והמקצועית, ועל כן אין חולק כי מן הראוי להימנע ממצבים אלה ע"י בדיקה מדוקדקת כבר בשלב המועמדות.
התנועה מציינת כי אין במכתב זה להביע עמדה לגבי הגישה המקצועית, הציבורית או כלכלית שמן הראוי שהממונה ינקוט; אולם יש בו להדגיש את הצורך הציבורי בחשיפת תפיסת עולמו המקצועית, הכיוונים, הפעולות והמדיניות שהמועמד מתכוון להוביל, וזאת על מנת לייצר קורלציה בין הציפיות של המועמד לציפיותיה של הממשלה בנושא.
לאור כל זאת, התנועה סבורה כי מן הראוי שבטרם יקבלו הגורמים הממונים את ההחלטה בדבר זהותו של הממונה הבא, הם יהיו מודעים לכלל השיקולים הרלוונטיים הנוגעים למינוי, ויוכלו לקבל החלטה מושכלת, מקצועית וראויה.
לשם כך ראוי כי השרים יזמנו את המועמדים הסופיים לתפקיד, בכדי שיצהירו בפני הממשלה, בין בדרך של הופעת המועמדים בפניה ובין בדרך של כתיבת נייר עמדה, על המדיניות אותה הם רואים לנכון ליישם במסגרת התפקיד – זאת, לרבות בנושא פירמידות השליטה והבעלויות הצולבות בין נכסים פיננסיים ונכסים ריאליים, נושא העומד כיום במרכז סדר היום הציבורי. כמו כן, יש לוודא כי יצהירו גם על ניגודי העניינים האפשריים שעתידים לעמוד בדרכם במילוי תפקידם לאור מעורבותם במשק הישראלי.