התנועה לאיכות השלטון במכתב לשרים וחברי הכנסת: פעלו להחלת קוד אתי לשרים וחברי כנסת עכשיו!

התנועה לאיכות השלטון במכתב לשרים וחברי הכנסת: פעלו להחלת קוד אתי לשרים וחברי כנסת עכשיו!
התנועה: הפרסומים על טיסותיו של רה"מ במימון גורמים פרטיים מחדדים את הצורך בהגדרת הואקום הנוגע למישור האתי של חכ"ים ושרים.
מכתבה של התנועה לשרי הממשלה ולחברי הכנסת בעקבות הפרסומים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, פעל בתקופת כהונתו כחבר כנסת וכשר אוצר, באופן העומד בניגוד לכללי האתיקה החלים על חברי הכנסת.
מבלי להתייחס לגופם של דברים ולנכונות הפרסומים, אשר התנועה סבורה כי עליהם להיבחן על ידי ועדת האתיקה של הכנסת, הרי שהסוגיה העולה מהפרסומים שבה ומחדדת את הצורך והחיוניות בקביעת קוד אתי ברור ומוקפד לשרים ולחברי כנסת, אשר יהווה עוגן ומצפן להתנהלותם השוטפת.
אמנם, במצב הנוכחי, ישנם כללים המסדירים היבטים מסוימים בפעילותם של השרים וחברי הכנסת אולם אין בנמצא קוד אתי אחד שלם, קוהרנטי וסדור, אשר נותן מענה ערכי ברור ומוגדר להתנהגות המצופה, ציבורית ומוסרית, מהשרים ומחברי הכנסת.
במצב דברים זה, בחינת ההתנהלות לאחר מעשה נתונה תמיד למחלוקות ולאי בהירות, וחמור מכך, נמנעת הסדרה מראש אשר עשויה למנוע התנהלות בעייתית.
לאור נחיצות זו, הוקמו ועדות בראשות כבוד הנשיא (בדימוס) מאיר שמגר ובראשות כבוד השופט העליון (בדימוס) יצחק זמיר, לשם גיבוש כללי אתיקה לחברי ממשלה ולחברי כנסת בהתאמה.
ועדות אלו פעלו באופן מקצועי ויסודי במשך מספר שנים לשם הכנת הקודים האתיים הנדרשים.
מאז הוגשו המלצות שתי הועדות, חלפו למעלה משלוש שנים, והלכה למעשה המלצותיהן טרם נתקבלו על ידי הממשלה והכנסת. יתרה מזאת, דיונים מאוחרים שעסקו בהמלצות הועדות, אף ביקשו להנמיך את הרף האתי שנקבע בהמלצות, ולמעשה לחזור לאחור מבחינת קיומן של מגבלות אתיות על נבחרי הציבור. במצב הנוכחי, סבורה התנועה כי דווקא הוואקום במישור האתי ובכלי ההתמודדות הקיימים, יוצר שימוש עודף במשפט הפלילי, וזאת גם במקרים שאינם מתאימים או הולמים זאת.

מצב זה יוצר נזק אדיר הן למשפט הפלילי עצמו והן לנורמות המוחלות על נבחרי הציבור, בבחינת אם אינו "שחור" במובן הפלילי משמע שהוא כשיר לכהן בתפקיד. לא זו הנורמה הראויה לנבחרי ציבור במדינה מתוקנת, אשר מצפה מנבחריה לנהוג כראש לראשונים, לשמש דוגמא ומופת ולהקפיד "בקלה כבחמורה". לשם כך דרוש קוד אתי אשר יגדיר מראש נורמות התנהגות ראויות ומחייבות.
דווקא על רקע הפרסומים האחרונים, עולה הצורך הדחוף לחזק את אמון הציבור בנבחריו. לפיכך, אנו סבורים כי זו העת לגלות מנהיגות, וקוראים לנכבדיי לפעול לשם אימוץ המלצות ועדות שמגר וזמיר, ולקדם בהקדם האפשרי את כינונו של קוד אתי מוקפד וראוי.