התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה ולשר החוץ: על ליברמן להימנע מהתערבות בנושא מינוי שגריר ישראל בבילארוס

התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה ולשר החוץ: על ליברמן להימנע מהתערבות בנושא מינוי שגריר ישראל בבילארוס
זאת לאור הפרסומים כי חלק מהליכי החקירה של משטרת ישראל בעניין ליברמן התנהלו בבילארוס
פנית התנועה בעקבות הפרסומים כי שר החוץ אביגדור ליברמן מינה את מר יוסף שאגאל, עיתונאי בעברו, בעל תוכנית ראיונות בערוץ 9 ופעיל במפלגת ישראל ביתנו, לשגריר ישראל במינסק.
על פי הפרסומים ועל פי התגובה אשר נמסרה ממר ליברמן, עולה כי מר שאגאל מונה במסגרת 11 התקנים של המינויים הפוליטיים להם זכאי מר ליברמן.
התנועה פועלת מזה זמן רב בניסיון לברר לעומק את מנגנון המינויים הפוליטיים לראשי נציגויות ישראל בעולם, בין היתר על רקע הביקורת על מינויים וקידום עובדים במשרד החוץ בדו"חות מבקר המדינה בעבר.
מעבר לבעייתיות שהתנועה רואה בעצם קיומו של מנגנון מינויים פוליטיים – בכלל ובעידן בו נפסק כי מינויים פוליטיים בשירות הציבורי יכולים להגיע כדי עבירה פלילית – בפרט,סבורה התנועה כי ישנה בעייתיות אינהרנטית וקשה עם המינוי הפוליטי הספציפי הזה, וזאת בנסיבות הבאות:
1. כידוע, משטרת ישראל ניהלה חקירה פלילית כנגד שר החוץ מר ליברמן עד לאחרונה ומעלה מעשור. על פי הודעת היועץ המשפטי לממשלה מיום 17.2.11, הוחלט כי כנגד מר ליברמן יוגשו כתבי אישום בכפוף לשימוע, בשל ביצוע עבירות לכאורה של מרמה, הפרת אמונים, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט.
2. בנוסף ועל פי הפרסומים, חלק מהליכי החקירה של משטרת ישראל בעניין מר ליברמן התבצעו בבילארוס, ודרשו כמובן שיתוף פעולה של משטרת ישראל עם כוחות מקומיים שם. זכורה לנכבדיי בוודאי הפרשה בעניין זה עם השגריר דאז זאב בן אריה, אשר על פי החשד הדליף לכאורה מידע מסווג לשר החוץ ליברמן אשר הגיע אליו מתוקף תפקידו הדיפלומטי. על רקע פרשה זו וזמן קצר מאוד לאחר מכן סיים בן אריה את תפקידו כשגריר ישראל בבילארוס. לאור כל זאת ובשל הרגישות האדירה בעניינו של מר ליברמן, סבורה התנועה כי מן הראוי שמר ליברמן יימנע מלהתערב ממינוי שגריר בבילארוס, בין אם כמינוי פוליטי ובין אם בכל דרך אחרת, זאת המטעמים הבאים:ראשית, התערבותו של מר ליברמן במינויים בכירים של דיפלומטים בבילארוס, מציבה אותו במצב של ניגוד עניינים פוטנציאלי. זאת משום שכאמור, טרם נתקבלה החלטה סופית בעניין העמדתו לדין, ותהא החלטה זו אשר תהא, עדיין יתכן כי יהיה צורך בעתיד להתנהל אל מול גורמים רשמיים בבילארוס בעניין המשפט ו/או החקירה. כאשר מר ליברמן, על פי הפרסומים, ממנה מקורב לו ובדרך של מינוי פוליטי את הנציג הדיפלומאטי הבכיר ביותר שם, הרי שאין ספק כי עלולה להיות לכך השפעה בלתי רצויה ובלתי הוגנת על התנהלות ההליכים שם, ככל שאלו עוד ידרשו בעתיד. כמו כן, סיטואציה זו עלולה אף להציב את עובד הציבור במצב של ניגוד עניינים ו/או ניגוד אינטרסים בין טובתו של השר אשר מינה אותו לבין שליחותו הציבורית והאינטרס הציבורי. לא זה המקום שראוי כי ימנה שר החוץ מינוי פוליטי מטעמו. שנית, התנועה סבורה כי הנראות הציבורית מחייבת את שר החוץ, ובייחוד בתקופה זו בא נושא חקירתו ומשפטו תופסים את כותרות העיתונים מדי יום, להימנע באופן מוחלט מכל טיפול בנושאים של מינויים דיפלומטים בבילארוס, וזאת לכל לפחות עד תם כל ההליכים בעניינו.שלישית, פעולותיו על פי הפרסומים של מר ליברמן והתערבותו הפוליטית בעניינים אשר יש לו נגיעה אישית אליהם ואשר עשויים להשפיע על הליכים המתנהלים בעניינו, קל וחומר כשמדובר בעניינים בעלי היבטים פליליים לכאורה, פוגעת באופן קשה באמון הציבור, בעצמאות פעולתה של משטרת ישראל ובעיקרון הפרדת הרשויות.בשל כל האמור, מבקשת התנועה לחקור ולבדוק נושא זה בכובד ראש, וככל שהדברים האמורים נכונים למנוע את מינויו של מר שאגאל לתפקיד על ידי מר ליברמן, ושמר ליברמן יימנע מלהתערב במינויים דיפלומטים בבילארוס כמו גם בכל מדינה בעלת זיקה לחקירה המתנהלת כנגדו.