התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה בעניין הכוונה למנויי השגרירים בבלארוס ובגרמניה ללא מכרז

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה בעניין הכוונה למנויי השגרירים בבלארוס ובגרמניה ללא מכרז

פנית התנועה לראש הממשלה ליועץ המשפטי לממשלה ולשר החוץ היא בעניין כוונתו לכאורה של שר החוץ, מר אביגדור ליברמן, כעולה מפרסומים בתקשורת, למנות לתפקיד שגרירי ישראל בבלארוס ובגרמניה מועמדים בפטור ממכרז וזאת במסגרת הסדר פטור ממכרז ל-11 משרות של ראשי נציגויות דיפלומטיות. כמו כן, עוסקת הפניה בצורך בבחינה עקרונית של עצם ההצדקה לקיומו של הסדר זה נוכח החשש לחדירתם של שיקולים זרים, ובפרט שיקולים פוליטיים.
המועמד לתפקיד שגריר ישראל בבלארוס
לפי פרסומים בתקשורת, בכוונת שר החוץ, לכאורה, למנות לתפקיד שגריר ישראל בבלארוס את מר יוסף שאגאל, מי שנכלל בעבר ברשימת "ישראל ביתנו", בהליך ללא מכרז. כידוע, משטרת ישראל ניהלה חקירה פלילית נגד שר החוץ מר ליברמן עד לאחרונה ולמעלה מעשור, בין השאר בסיוע הרשויות בבלארוס, והמליצה על הגשת כתב אישום. על פי הפרסומים בתקשורת מן הימים האחרונים עולה כי היועץ המשפטי לממשלה החליט על הגשת כתב אישום כנגד השר ליברמן, בכפוף לשימוע.כזכור, שגריר ישראל בבלארוס דאז, זאב בן אריה, אשר על פי החשד הדליף לכאורה מידע מסווג לשר החוץ ליברמן שהגיע אליו מתוקף תפקידו הדיפלומטי, סיים את תפקידו על רקע פרשה זו.נוכח דברים אלו נדרשת זהירות יתרה במעורבותו של השר ליברמן בבילארוס, קל וחומר לעניין מינוי שגריר בה. זאת בשל חשש לניגוד עניינים אינהרנטי של השר המעורב במינוי, החשש מפני פגיעה אנושה בניראות הציבורית והחשש מפני השלכותיו של המינוי על תקינות התנהלותם של ההליכים המשפטיים כנגד מר ליברמן, ככל שיוחלט על העמדתו לדין לאחר השימוע. יצוין כי התנועה פנתה בנושא זה אל ראש הממשלה, היועמ"ש ומבקר המדינה. פנייה זו טרם נענתה לגופה.
המועמדת לתפקיד שגרירת ישראל בגרמניה
בצד הפרסומים אודות המועמד לתפקיד שגריר ישראל בבלארוס הגיע לאחרונה לתנועה מידע בדבר כוונתו, לכאורה, של שר החוץ למנות את גב' יעל מצר לתפקיד שגרירת ישראל בגרמניה, אף הפעם בהליך ללא מכרז. מהמידע אשר הגיע לתנועה עולה כי הגב' מצר שימשה בעבר כסגן נשיא אוניברסיטת חיפה לענייני קשרי ציבור ומגבית ועסקה, בין השאר, בגיוס תרומות בגרמניה למען האוניברסיטה.
ממידע שהגיע לתנועה עולה, לכאורה, כי לגב' מצר אין ניסיון דיפלומטי רלבנטי למינוי. עוד עלתה השאלה באשר לרמת שליטתה של הגב' מצר בשפה הגרמנית, כאשר לכל הדעות רמת גרמנית מצוינת מהווה דרישת סף לתפקיד זה.
יש לציין, כי תפקיד השגריר בגרמניה נתפס באופן היסטורי כמעורר רגישות מיוחדת המצדיקה מינויו של מועמד בעל כישורים יוצאי דופן בהליך ללא מכרז. זאת הן בשל היות גרמניה מדינה מרכזית באירופה והן בשל מורכבות יחסיה עם ישראל בכל התחומים. לאור כך, בנסיבות העניין קיים חשש כי נוכח היעדר ניסיונה של הגב' מצר בתחום הדיפלומטי היא נעדרת את הכישורים המקצועיים הדרושים לצורך מילוי תפקיד ראש נציגות דיפלומטית בכלל, ובגרמניה בפרט.עוד נטען בפני התנועה כי לא רק שקיים ספק רב באשר לניסיון המקצועי של הגב' מצר לתפקיד אלא כי מינויה כשגרירה ממלכתית מטעם מדינת ישראל בסמוך לאחר תפקידה כמגייסת תרומות בגרמניה עלול להתקבל בעין לא יפה ולהיחשב כבלתי מקצועי על ידי גורמי הפקידות הבכירים בגרמניה, להם, כידוע, מעמד קבוע ומרכזי. יצוין עוד, כי לידי התנועה הגיע מידע נוסף לפיו בכוונת מר ליברמן לאייש גם את תפקיד שגריר ישראל בבולגריה ושגריר ישראל בשוויץ בהליך ללא מכרז.
התנועה מציינת , כי הבעייתיות שמעוררים המקרים המתוארים לעיל מצטרפת לביקורת הקשה ששבה והועלתה בעבר מצד מבקר המדינה בדבר השימוש שנעשה מצד שרי החוץ לדורותיהם בהסדר הפטור ממכרז לצורך מינוי ראשי נציגויות דיפלומטיות. הקושי שמעורר ההסדר מעלה את הצורך לערוך בחינה עקרונית האם הסדר הפטור אכן עולה בקנה אחד עם הנורמות והעקרונות המקובלים למינויים מקצועיים בשירות הציבורי,