זה לא כל כך נורא לשחד מדינה בתנאי שתהיה זרה- עו"ד מיכאל פרתם סיו"ר התנועה

זה לא כל כך נורא לשחד מדינה בתנאי שתהיה זרה- עו"ד מיכאל פרתם סיו"ר התנועה
ניתן להניח כי הרוב יסכימו שכאשר ישראלי נותן שוחד לחברה ממשלתית כדי לזכות בחוזה זהו מעשה נפשע ומקומם. אך האם זה גם נכון כאשר אותו מעשה נעשה בחו"ל? לכאורה ישראל אימצה את הכללים המחמירים של המדינות המתקדמות בהצטרפותה לארגון ה – OECD ובאישור האמנה הבינלאומית נגד שחיתות אך בפועל ישראל נמצאת בפיגור רב בהפנמה ובהפעלה של הנורמות המתחייבות. נדמה אף כי קיימת אדישות מסויימות כלפי מעשיהם הלא כשרים של חברות ישראליות בחו"ל. לא כך המצב בארה"ב .
לא נראה שמישהו בירושלים שם לב כאשר הועלו חשדות שחברה ישראלית מעורבת במתן שוחד לחברת תקשורת יוונית, אך בארה"ב שמו לב. באפריל השנה הרשות לניירות ערך אמריקאית (SEC) הגישה תביעה הטוענת כי חברה ישראלית הזרימה תשלומי שוחד לחברה יוונית שלה קשרים הדוקים עם ממשלת יוון.
על פי כתב התביעה חברת קומברס בע"מ הקימה חברת קש בקפריסין בשם "פלינטרון" שמטרתה הייתה לשמש כצינור לתשלומי שוחד לחברת תקשורת היוונית גדולה הידועה בראשי התיבות כ- OTE Hellenic Telecommunications Organisation) S.A ) שהיא חברה שממשלת יוון הייתה בעלת המניות הגדולה ביותר בה ושרוב חוזיה היו עם ממשלת יוון.
להלן קטע מתורגם מכתב התביעה:-
"כאשר החטיבה של חברת קומברס בע"מ הייתה משיגה חוזה דרך הלקוח [חברת התקשורת היוונית], מנהל בחטיבה היה נותן הוראה לסוכן לבקש מחברת פלינטרון להמציא חשבונית לקומברס בע"מ בגין "עמלה"….חברת קומברס הייתה מעבירה תשלום ישירות לחשבון של חברת פלינטרון. חברת פלינטרון הייתה לוקחת לעצמה 15% ואת 85% הנותרים הייתה מעבירה כתשלום השוחד של חברת קומברס בע"מ ללקוח…"
בעקבות הגשת כתב התביעה, חברת קומברס והרשויות האמריקאיות הגיעו להסדר לפיו החברה תחזיר את כל הרווחים מן העסקים הלא כשרים בתוספת ריבית, תשלם קנס פלילי בסך 1.2$ מיליון דולר ותאמץ סטנדרטים פנימיים מחמירים יותר של שקיפות ודיווח בחברה.
אומרים שצדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים. השאלה היא מתי הצדיקים במשרד המשפטים יתעוררו לעובדה שמעשי שוחד של ישראלים בחו"ל הם עבירות חמורות כמו מעשי שוחד בארץ ואם אין אני לי מי לי?