לא על הדיוטי לבדו- דן רוזנטל

לא על הדיוטי לבדו- דן רוזנטל
יש לי בן דוד בן 5, קוראים לו רוני. השבוע אמי סיפרה לי שילד בגן של רוני נתפס בעודו לוקח טופי מהארון הפתוח במטבח. מרגע שנתפס, תגובתו הראשונה הייתה "לא רק אני לקחתי טופי!" אחרי שצרח מעט, שאלה הגננת את שאר הילדים בגן, וגם הם הודו שהם לקחו.
אותו מאורע גרם לי להיזכר מיידית בראש ממשלתנו הישר וההגון, בנימין נתניהו. נדמה לי שלאחרונה בעקבות איזה תחקיר, התגלו עובדות על מימוני נסיעות של בנימין לחו"ל.
לאחר שמבקר המדינה החליט שהוא מעוניין לחקור את הפרשה, הגיבה הלשכה של בנימין כי יש גם לחקור את שאר השרים ואף החכי"ם שאינם בממשלה. תרשו לי להסיר את הכובע הציני לפני לשכת ראש הממשלה. זהו דבר נהדר לעקוב אחרי החכי"ם והשרים בממשלה, כי אז דברים כמו למשל העובדה שח"כים הצליחו לגרום לכך שהם יקבעו את השכר של עצמם, לא יקרה. בואו נניח שהאדם רע מנעוריו, ולא יהיה יותר תקציב לחינוך בארץ, כי הוא יישב אצל שניים שלושה חברי כנסת.
אבל בואו נחזור לבני שלנו, סליחה, בנימין. מראש ממשלה שמואשם (כבר פעם שנייה שראש ממשלה מואשם בזה. כל הכבוד, הפרס מהאו"ם על שחיתות יגיע יחד עם השלום שנכפה עלינו) בעבירה שכזו, הייתי מצפה לשמוע לפחות הכחשה כנה שתסביר הכיצד הכספים האלו הגיעו (הרי מדובר במסמכים אמיתיים, ולווידוי והתפטרות אני לא מצפה כבר כמה שנים).
מבקר המדינה הוא לא השטינקר של הגן, ראש הממשלה איננו טהור ונקי כפיים בגלל שהוא ראש ממשלה, ונדמה שלשכת ראש הממשלה מתבססת על פופוליזם, ולא על דוברות דוברת אמת. אם נשלב את כל המרכיבים האלה, ונראה את הכל בעיניים פחות כואבות מזעקות של האשמות, נגלה שמבקר המדינה הוא תפקיד חשוב, ויש לתת לו את חופש הפעולה אותו הוא ביקש במקרה הזה, ויותר מכך, בכל שאר המקרים אותם הוא חקר ותקף. לינדנשטראוס הוא ללא ספק מבקר המדינה הכי חשוב מאז קום המדינה, שכן הוא מעז להרים אצבע מאשימה, וחוקר כל מוסד ללא יוצא מן הכלל. רעיון ועידת החקירה הוא נהדר, אבל גם מוסר נשמע לא רע, כאשר מצמידים אותו לנציג ציבור. טעות, ויותר נכון להגיד פשיעה, של נציג ציבור גוררת התפטרות, או לפחות עד שיוכיחו אחרת, את השהיית האדם מתפקידו.
שחיתות איננה ניתנת לחיסול, אבל המיזעור אפשרי ועוד איך. מרגע שאנו נותנים לאותם נציגי ציבור את הפריווילגיה להמשיך לכהן אחרי שנתפסו, הם רואים זאת כאור ירוק להמשיך ולהשחית את המערכת, ברמה החוקית, הערכית והמוסרית. מבקר המדינה פעל כראוי, וגם המדיה התקשורתית. תקיפות כאלה נגד הגופים המבקרים, היא פגיעה בלגיטימציה של דמוקטירה פעילה ומתפקדת. הביקורת היא הכרח, ובלעדיה אבדנו.
אם קשה לכם להצביע על הראש הממשלה ולהגיד אשם, תנסו להיזכר בבן דודי רוני ובילד מהגן, שרק רצה טופי, ותצמידו לו שם- בני, ילד רע. אנחנו אוהבים אותו כל כך נורא, אבל גם הממתק המתוק והנוראי הזה שהוא לקח, יכול להוביל להתמוטטות של המערכת כולה.