איש טוב במעלה הר הזבל-עו"ד מיכאל פרתם סיו"ר התנועה

איש טוב במעלה הר הזבל-עו"ד מיכאל פרתם סיו"ר התנועה
מאחורי התנועה עומדים אנשים רבים ונפלאים. חלקם פועלים בשקט ובצנעה. אחד מתומכי התנועה המשמעותיים והענווים הוא ידידינו ד"ר מרטין וייל; אדם הבא מתחום האמנות והניהול שבקריירה הארוכה שלו הפנים את חשיבותם של ערכי איכות השלטון לחיינו בארץ הזאת.

מרטין וייל הוא האיש העומד מאחורי אחד הפרוייקטים היפים והשאפתניים ביותר במדינת ישראל היום: הפיכת הר הזבל בחירייה לפארק איילון ע"ש אריאל שרון. האמן שבד"ר וייל הצית את ניצוץ הרעיון להפוך את הצחנה ליופי, אך נדמה כי פרוייקט זה לא היה קורם אור וגידים מבלי שהכיר ד"ר וייל בחיבורים הממשלתיים הקושרים את כל המרכיבים הנחוצים להצלחת הפרוייקט לרבות המדע, האמנות, הנדל"ן ואיכות הסביבה.
עד כמה שהשקפת עולמו של ד"ר וייל תואמת את ערכי התנועה אנו למדים מספר שהוא פרסם בשנה האחרונה שנקרא "חירייה: על צחנה ויופי – יומן אישי" (הוצאת "עם עובד"). ספר זה מהווה יומן מסע המתחיל עם לידת הרעיון בשנת 1999 דרך קבלת ההחלטות הממשלתיות הנחוצות ועד לתהליך יישומו שהגיע לשלבים מתקדמים לקראת פתיחת עוד ועוד חלקים של הפארק.
בלי חזון יפרע העם, תיוותר הצחנה, והר הזבל ליד תל אביב הייתה ממשיכה להיות מפגע סביבתי ובכיה לדורות. חזונו של ד"ר וייל – ותרומותם של אנשים טובים אחרים – הופכת את חירייה לדוגמה ומופת של חברה החפצה בחיים ובשפיות. המאבק למען פארק איילון עוד לא הסתיים, אך הוא נימצא במעלה ההר. הפרוייקט עבר שלבים רבים ונדמה כי התנופה לקראת פתיחת הפרוייקט על כל שלביו, מעבר למרכז המבקרים המרשים ובארות גז המתאן המספקים אנרגיה, לא ניתן לעצירה.
קיבלנו את רשותו של ד"ר וייל לצטט מתוך ספרו המרתק. הספר מתאר התמודדות מסובכת ומייגעת מול רבים ממנגנוני השלטון השולטים בחיינו, ומבחינה זו מעניק הספר לקורא חומר ללימוד ולמחשבה. אך הכל מתחיל בבן אדם והאני מאמין שלו. בפתיחת הספר כותב ד"ר וייל:
"אני חושב שחיפשתי גם דרך להעביר מסרים מסויימים לארץ שהפכה להיות יותר ויותר סקפטית וביקורתית כלפי עצמה. רציתי להוכיח שהציונות חיה וקיימת, שניתן עוד לשנות דברים, שדברים שנראים רע יכולים להפוך ליפים אם עושים מאמץ, שהזדהמות הארץ אינה עובדה בלתי הפיכה, ושבמאבק ציבורי אפשר להחזיר לה את יופיה הטבעי."

ושינתתם לבניך.