התנועה לאיכות השלטון: דבריו של פרופ' זוהר גושן בעניין הריכוזיות במשק הישראלי מנוגדים למטרות הוועדה להגברת התחרותיות במשק ופוגעים בפעילותה התקינה

התנועה לאיכות השלטון: דבריו של פרופ' זוהר גושן בעניין הריכוזיות במשק הישראלי מנוגדים למטרות הוועדה להגברת התחרותיות במשק ופוגעים בפעילותה התקינה

התנועה פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר יובל שטייניץ ולבכירים רבים נוספים במשק, בעניין התבטאויותיו הפומביות של פרופ' זוהר גושן בנוגע לריכוזיות במשק הישראלי, בעת היותו חבר בוועדה להגברת התחרותיות במשק.
התנועה ביקשה להדגיש כי ישנן שתי בעיות מרכזיות בהתבטאויותיו של פרופ' גושן. הראשונה נוגעת לעובדה כי כחבר בוועדה, שעדיין לא סיימה את עבודתה, הוטל על פרופ' גושן לבחון את הגישות השונות לסוגיית הריכוזיות במשק הישראלי, ולהמתין לסיום עבודת הוועדה בטרם יגבש ויצהיר על עמדתו בסוגיה. עם זאת, בראיון שנתן פרופ' גושן לפני כמה ימים, מיהר להביע את עמדתו בעניין הריכוזיות, בלי שהמתין לסיום עבודת הוועדה ולגיבוש מסקנותיה. לדברי התנועה, הדבר מנוגד לעקרונות המנהל התקין ופוגע בעבודת הוועדה. פעולה כזו יוצרת דה-לגיטימציה לפעולת הוועדה ומאיינת את יכולתה לפעול בצורה אובייקטיבית ואפקטיבית. בנוסף, הבעת עמדה זו בטרם סיימה הוועדה את עבודתה הינה בעייתית, בלתי ראויה, ועלולה לפגוע באמון הציבור ובאובייקטיביות של התנהלות הוועדה.
הבעיה השנייה בהתבטאויותיו של פרופ' גושן נוגעת לתוכן דבריו. מעמדותיו משתמע באופן ברור כי פירמידות השליטה אינן מהוות בעיה חמורה למשק הישראלי וכי בכוח הרגולציה להתגבר על הכשלים הנובעים מקיומן. לדברי התנועה, דברים אלו הינם בעיתיים היות והם אינם עולים בקנה אחד עם מטרותיה הרשמיות של הוועדה, הלוא הן מניעת ריכוזיות במשק ובעלות צולבת, הגבלת השליטה בחברה הציבורית באמצעות מבנה החזקות פירמידאלי, ועידוד התחרותיות במשק. מדבריו של גושן עולה כי כלל לא קיימת בעיית ריכוזיות אשר הרגולציה הקיימת אינה יכולה להתמודד עימה. לדעת התנועה, אין זה ראוי שפרופ' גושן יביע בפומבי את העמדה לפיה "הכל בסדר" ואין בעיה אמיתית שדורשת טיפול מעבר להפעלת כלי הרגולציה הרגילים הפועלים במשק, שכן זו המטרה לשמה הוקמה הוועדה.
לדברי התנועה, התנהלות זו מדגישה את הצורך לבצע את פעילותה של הוועדה בצורה מקצועית ונטולת פניות ואת החובה הציבורית המוטלת על חבריה לגבש חוות דעת מקצועית ומנומקת על בסיס כלל העמדות שיובאו בפניה במהלך פעילותה.