התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה היום לראש לראש הממשלה בנוגע להצעת חוק – קוד אתי לחברי כנסת ושרים.

התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה היום לראש לראש הממשלה בנוגע להצעת חוק – קוד אתי לחברי כנסת ושרים.

התנועה למען איכות השלטון בישראל פנתה היום לראש לראש הממשלה בנוגע להצעת חוק – קוד אתי לחברי כנסת ושרים.
מצ"ב מכתבה של התנועה למען איכות השלטון בישראל אשר נשלח היום.

ב' תמוז, תשע"א, 4 יולי, 2011

לכבוד
מר בנימין נתניהו
ראש ממשלת ישראל
ירושלים

נכבדי שלום רב,
הנדון: הצעת קוד אתי לחברי כנסת ושרים
מכתבינו מיום 15/12/10, 24/3/11 ומיום 17/5/11
בשם התנועה למען איכות השלטון בישראל, ע"ר (להלן: "התנועה") הריני פונה אליך כדלקמן:
1. כפי שוודאי ידוע לך, נכון להיום אין כל חוק או הנחייה המסדירים באופן שלם את המישור האתי המצופה משרים ומחברי כנסת. על כן, למעט הכללים למניעת ניגוד עניינים, נותר התחום הזה פרוץ.
2. לעניין הקוד האתי של שרים, הרי שבשנת 2006 הוגשה הצעה לקוד אתי לשרים אשר גובש על ידי הועדה המקצועית בראשה עמד השופט שמגר. הצעה זו עברה אף בחינה נוספת על ידי ועדת השרים בראשותו של שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן.
3. לעניין הקוד האתי של חברי הכנסת, הועדה המקצועית בראשה עמד השופט זמיר שעמלה על הכנת הצעת קוד אתי הגישה הצעתה כבר בשנת 2006. משלא עברו המלצות הוועדה, הוקמה בשנת 2009 ועדת המשנה בראשותו של חבר הכנסת חיים אורון וגם זו האחרונה הגישה המלצותיה לפני מספר חודשים.
4. המשותף להליכי גיבושם של שני קודים אתיים אלה הינו פשוט מחד, וחמור ביותר מאידך: "מה שהיה, הוא שיהיה, ומה שנעשה, הוא שיעשה; ואין כל חדש תחת השמש" (קוהלת, פרק א' פסוק 9). חברי הכנסת והשרים לא ששים לאשר את הקודים האתיים העוסקים בעניינם. נהפוך הוא, הם מגישים הסתייגויות מרובות והתנגדויות, המונעות, בפועל, כל התקדמות באישור ההצעות האמורות.
5. יצוין כי לעניין הקוד האתי של השרים, הרי שמדובר בהצעה מרוככת של הקוד האתי שהציעה ועדת שמגר, וזאת בעקבות הבחינה המחודשת של ועדת השרים בראשות השר נאמן. יובהר כי על השינויים שערכה ועדה זו הביע כב' מבקר המדינה ביקורת חריפה, ועל כך בהרחבה ראו מכתבנו מיום 17.5.11 שבסימוכין, בו אף ביקשנו אימוץ הערות המבקר הנזכרות.
6. למיותר לציין כי חוסר הסדרה זה יוצר בעייתיות הן במניעה מראש כמו גם בהתמודדות בדיעבד עם התנהלויות "אפורות", אשר מחד אינן מגיעות לתחום הפלילי והשחור, אך מאידך אינן ראויות ו/או אתיות, בפרט כשמדובר בשרים הנושאים בתפקידים הבכירים ביותר במגזר הציבורי ועין הציבור כולו נשואה עליהם. יש לציין, כי ה"חוסר" בהסדרת המישור האתי הן בכללי הכוונה כמו גם בכלי ענישה הולמים במקרה הצורך, הביאה לעיתים למצב של "פליליזציה", קרי שימוש במשפט הפלילי כרף נורמטיבי, להתנהגויות שנמצאות בתחום האתי.
7. אנו קוראים לך, בכל הכבוד, ליתן עדיפות לקידום הנושא. פעילותם של חברי הכנסת והשרים בעניין אינה חפה מהטיות, בלשון המעטה, ונדמה שכל העת הנ"ל עסוקים בניסיון למנוע קידום ההצעות בעניין הקודים האתיים.
8. התנועה קוראת לאדוני לגלות מנהיגות ולקחת את מושכות הנושא לידיו. קביעת רף נורמטיבי ראוי לפעילותם של חברי הכנסת והשרים תבטיח אמון הציבור, שאין שני לו בחשיבות, בכנסת ובממשלה ותסיר את התחושה הקשה האופפת את הנושא, בוודאי מקום בו חברי הכנסת עוסקים בנושא הקשור בהם במישרין.
9. נודה לתגובתך בהקדם.

העתק:
כב' השופט מיכה לינדנשטראוס, מבקר המדינה