התנועה למען איכות השלטון פנתה לראש הממשלה ולשר השיכון להימנע מהדחתו של מנהל מינהל מקרקעי ישראל על רקע פרשת רוזן

התנועה למען איכות השלטון פנתה לראש הממשלה ולשר השיכון להימנע מהדחתו של מנהל מינהל מקרקעי ישראל על רקע פרשת רוזן

במכתבה של התנועה מהיום צויין כי מכתבת תחקיר שפורסמה הבוקר בעיתון מעריב, כתבתו של קלמן ליבסקינד, תחת הכותרת "מתאם הפעולות בשטחים", עולה לכאורה כי השר אטיאס ניסה לסייע בענייננו של חקלאי, מר גורי רוזן, שהמדינה מנהלת כנגדו הליכים פלילים מזה שנים, בגין פלישות ענק ובניה בלתי חוקית רחבת היקף.
בכלל כך, נפגש השר עם מר רוזן ואחיו, במסגרת פגישות שניהל השר בענייננו של האלוף משנה שלומי דהן, נכה צה"ל, אשר אשתו היתה שותפתו העיסקית של מר רוזן. על פי הכתבה הפגישות הללו התקיימו בסיועו של האלוף איתן דנגוט, מתאם הפעולות בשטחים.
בכתבה אוזכרו שתי פגישות, לפגישה השנייה שהתקיימה ביום 14.6.2011, אליה הגיע אחיו של מר רוזן (אך לא מר רוזן עצמו), הוזמן גם מנהל מנהל מקרקעי ישראל מר ירון ביבי. אך, לפי הכתבה מר ביבי "ככל הנראה לאחר שראה את רשימת המשתתפים ובה משפחת רוזן וידידם האלוף דגונט חשש שיש בעייתיות בפגישה מהסוג הזה הודיע לשר שלא יטול בה חלק".
בסופו של יום, הפגישה התקיימה ללא נוכחותו של מר ביבי, או נציג אחר מטעם מנהל מקרקעי ישראל או ועד מושב עמיקם (לגבי אדמותיו נוגע ענייננו של אלוף משנה דהן) הגם, שלכאורה, במסגרת פגישה זו עלו נושאי הקרקעות הנוגעים למוזמני הפגישה, כולל ענייננו של מר רוזן. עוד צוין, כי לשכת השר עסקה בענייניו האישיים של מר רוזן בהזדמנויות נוספות, סביב פגישותיו של האלוף דגונט עם השר.
במקביל, כך על פי הכתבה, זומן האלוף דגונט ללשכת השר בנוגע לקידום, לכאורה, פרוייקט בניה שיזם איש העסקים לב לבייב, המקורב לכאורה לשר, בישוב צופים שבשומרון.
עוד מציין הכתב, כי לפני כשבוע אז פנה לגורמים שונים בסדרת שאלות סביב הפרשה, פנה שר השיכון לראש הממשלה וזה זימן את מר ביבי לפגישה משולשת במטרה להתחיל בהליך הדחתו כמנהל המנהל. הפגישה אמורה להערך היום. תגובת משרד ראש הממשלה אישרה את המידע בנוגע לפגישה ומסרה כי "נושא התפקוד של מנהל מקרקעי ישראל בראשות ירון ביבי צפוי להעלות היום בדיון, אך לא ברור אם יתקבלו החלטות בנושא".
על פניו וכלל שעובדות התחקיר מדויקות, עולה תמונה מדאיגה באשר למעורבותו של השר בעניינו האישי של חקלאי כנגדו מנהלת המדינה הליכים פלילים מזה שנים, זאת בפרט נוכח הטענה כי לשכת השר עסקה בעניינו מספר פעמים, וכי בחלק מהפגישות לא נכחה כל נציגות של גורמי המקצוע.
על פניו, ועל פי תגובת המשרד לכתבה, אם העלה מר רוזן את ענייננו וקיבל את תשובה "כפי שנמסרה על ידי המנהל על פי כללי המנהל התקין" לא ברור מדוע המשיכה לכאורה לשכת השר לעסוק בעניינו והנושא לא הושאר לטיפולם המסור של אנשי המקצוע האמונים על הנושא.
חשש זה מתגבר בפרט נוכח הטענה כי מדובר לכאורה במפר חוק, נגדו כאמור מנהלת המדינה הליכים פלילים ממושכים, אשר איננו עוד "אזרח מן השורה" הנתקל בבירוקרטיה של המנהל והזקוק לעזרתו של השר. קשה שלא לשאול את השאלה מדוע שר השיכון צריך להטריח עצמו כה רבות בפגישות, הקשבה ואולי סיוע בענייננו? האם ראוי כי כך ינהג השר הממונה ועוד ללא גורמי המקצוע הרלבנטיים? האם זהו המסר הציבורי שמבקש הוא לשדר?
עוד ציינה התנועה כי קשה להשתחרר מהרושם כי ישנו קשר הדוק בין סירובו של מר ביבי להשתתף בפגישה הנזכרת והעלאת שאלות בנושא פרשה זו על ידי הכתב, לבין התחלת הליך הדחתו של מר ביבי מהתפקיד או בחינת המשך כהונתו.
ככל שכך הם פני הדברים, ואכן נפתח הליך הדחתו של מר ביב על רקע פרשה זו, ציינה התנועה כי מדובר בהליך הדחה מטעמים בלתי עניינים, הזרים לסמכות המינוי או ההדחה, שכן הגם שמנהל המינהל אמור, בין היתר, לפעול לקידום מדיניות השר הממונה, מדיניות זו אינה יכולה לכלול את חיובו להיפגש עם גורמים נגדם מתנהלים הליכים פלילים לכאורה או עיסוק אישי בעניינם שלא על פי כללי המנהל התקין.
מנהל מינהל מקרקעי ישראל הנו ביסודו תפקיד מקצועי, המרכז בידיו סמכויות וכוח רב ועל כן חייב להקפיד הקפדה יתרה על כללי מנהל תקין ואחידות התנהלות המנהל מול כלל האזרחים, מקורבים כרחוקים, זאת בפרט נוכח ניסיון העבר והפרשות שנחשפו אודות התנהלות המנהל והעומד בראשו.
לאור כל האמור קראה התנועה לה"ה להימנע מהדחתו של מנהל מינהל מקרקעי ישראל על רקע הפרשה האמורה.