התנועה למען איכות השלטון פנתה לרשות החברות הממשלתיות: לבדוק את המחדלים לכאורה שנחשפו בדו"ח הביקורת הפנימי בנוגע לאיוש משרות בכירות ברכבת

התנועה למען איכות השלטון פנתה לרשות החברות הממשלתיות: לבדוק את המחדלים לכאורה שנחשפו בדו"ח הביקורת הפנימי בנוגע לאיוש משרות בכירות ברכבת

התנועה למען איכות השלטון פנתה לרשות החברות הממשלתיות: לבדוק את המחדלים לכאורה שנחשפו בדו"ח הביקורת הפנימי בנוגע לאיוש משרות בכירות ברכבת. זאת כפי שנחשף בכתבה שפורסמה הבוקר, 11.7.2011, בעיתון כלכליסט תחת הכותרת "רכבת העסק: משרות למקורבים בלבד", כתבתו של ליאור גוטמן.
במכתבה מהיום ציינה התנועה כי בכתבה נחשף דו"ח של המבקר הפנימי של הרכבת שמואל זומר, שמגלה שורת מחדלים לכאורה באיוש משרות כוח אדם בכירות ברכבת ישראל, שנערכו בשלוש השנים האחרונות. מדובר בעובדים בכירים שקודמו או שובצו בתפקידם לכאורה ללא כל סיבה מוצדקת – לרבות עקיפת מועמדים אחרים בעלי כישורים מקדמיים גבוהים יותר, וזאת בעיקר באגף משאבי אנוש..

בכתבה צויין כי, בחלק מהמקרים לוו השיבוצים במעקב שוטף של בכירים ברכבת ששאפו לכאורה לקדם את מכריהם, וביקשו לקבל אינפורמציה מעודכנת לגבי התקדמות המועמדים בהליך הגיוס. במקרים נוספים מדובר במינויים שקשורים לכאורה בקשרים פוליטיים, ובחלקם בקידומי שכר ודרגה שאין להם כל הסבר מניח את הדעת.

את הכתבה ניתן לראות במלואה באתר האינטרנט:
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3523894,00.html

בסיום הכתבה, מצויין כי הדו"ח החמור הוגש למנכ"ל הרכבת היוצא יצחק (חקי) הראל בתחילת 2010, והוגש שנית לעיון דירקטוריון החברה לפני כחודשיים וחצי, אז נערך דיון סגור בוועדת הביקורת. תגובת רכבת ישראל: "ועדת הביקורת של הדירקטוריון דנה בדו"ח בהרחבה, ומצאה כי הנהלים שעליהם הצביע המבקר כזקוקים לשינוי כבר יושמו בטרם נכתב הדו"ח, וכי התזה המרכזית בדו"ח הטוענת כי היכרות מוקדמת יש בה כדי להביא לפסילת מועמד, אינה במקומה".

התנועה ציינה במכתבה כי ככל שהדברים המפורסמים מדוייקים ועומדים בקנה אחד עם ממצאי דוח הביקורת, מדובר בדו"ח חמור אשר חושף לכאורה דפוס פעולה בעייתי להעדפה לכאורה של מקושרים על פני המוכשרים בגוף ציבורי כרכבת ישראל.

אכן, על פי הכתבה נדון דו"ח הביקורת על ידי ועדת הביקורת, אך מתגובת רכבת ישראל לא ברור האם וכיצד בוררו ממצאי הדו"ח ויותר מכך האם וכיצד מוצה הדין עם האחראים לסטיות המהותיות לכאורה שנתגלו במינויים.

לאור כמות המינויים בהן נתגלו חריגות לכאורה מההליך התקין; דפוס הפעולה השיטתי והדומה; כמו גם החשש לכאורה כי מינויים אלה או שיטת המינויים נעשתה בידיעת גורמי ההנהלה הבכירים ברכבת – סבורה התנועה, כי זהו מתפקידה של רשות החברות הממשלתיות, שומר הסף של התקינות הציבורית בחברות ממשלתיות, לבחון את ממצאי הדו"ח ויותר מכך את אופן הטיפול של רכבת ישראל בממצאיו.

בכלל כך יש לבחון האם אכן הרכבת בחנה את כלל ממצאי הדו"ח באופן ענייני, אובייקטיבי ומקצועי ונתנה מענה הן מערכתי והן אישי ביחס לכל הליקויים שהתגלו. כמו גם, האם הרכבת בחנה את מעורבותם האישית של נושאי התפקיד שהיו אחראים לכאורה על ביצוע המינויים וככל שאחריות שכזו נבחנה ונמצאה אכן מיצו עמם את הדין.