התנועה לאיכות השלטון לוועדת הריכוזיות: רק ניתוק חד, מלא ומוחלט של ההחזקות הצולבות, הפיננסיות והריאליות, ימנע מבעלי השליטה לפגוע באינטרס השאת רווחי הציבור

התנועה לאיכות השלטון לוועדת הריכוזיות: רק ניתוק חד, מלא ומוחלט של ההחזקות הצולבות, הפיננסיות והריאליות, ימנע מבעלי השליטה לפגוע באינטרס השאת רווחי הציבור
התנועה פנתה לשר האוצר ולחברי וועדת הריכוזיות והמחישה את הפגיעה הקשה באינטרס הציבורי בחברות הציבוריות, באמצעות העסקה שבה רכש בנק הפועלים חלק ממניות חברת נורסטאר, שכן בהתאם למצב החוקי כיום האינטרס של השאת רווחי הציבור אינו נשקל במידה הנדרשת.
מכתבה של התנועה נוגע ללב ליבה של פעילות הוועדה להגברת התחרותיות במשק ונותן דוגמא בולטת וממשית מימים אלו, לבעיית ההחזקות הצולבות הפיננסיות והריאליות במשק.
מדובר בעסקה בה בנק הפועלים, שבשליטת שרי אריסון, עתיד להשקיע בחברת נורסטאר, חברה ציבורית בעלת נכסים ריאליים, ויהפוך, כנראה, לבעל שליטה בחברה.
העסקה ממחישה בצורה ברורה וחד משמעית כי כל עוד ניתנת בידם של בעלי השליטה האפשרות החוקית להחזקות צולבות מעין אלה, האינטרס של השאת רווחי הציבור אינו נשקל במידה הנדרשת והאינטרס העסקי הצר של בעלי ההחזקות הצולבות זוכה באופן חוקי לבכורה לא ראויה.
עסקה זו הינה אחת מיני רבות, הפוגעות באינטרס הציבורי, ללא כל יכולת בקרה אפקטיבית מצד הגורמים הרגולטוריים. עסקה זו רק מחזקת שוב את עמדת התנועה כפי שהוצגה בפני הוועדה, לפיה, מחובתה של הוועדה וחבריה לפעול בצורה נחרצת לניתוק חד מלא ומוחלט של ההחזקות הצולבות הפיננסיות והריאליות, שאינו מותיר מקום למניפולציות מסוג כזה או אחר. הדבר נדרש כדי להבטיח את הממשק הראוי בין אינטרס בעלי השליטה לאינטרס הציבור.
בהמשך לנייר העמדה שהוצג על ידי התנועה בפני הוועדה להגברת התחרותיות במשק והשימוע שנערך לאחריו, מסבה התנועה את תשומת לב הוועדה לדוגמא קונקרטית, המעידה על הבעייתיות ברגולציה הקיימת היום, המאפשרת את קיום ההחזקות הצולבות בנכסים פיננסים וריאליים.
מפרסומים באמצעי התקשורת עולה כי, בנק הפועלים, שבשליטת שרי אריסון, ישקיע בחברה הציבורית נורסטאר כ-95.4 מיליון שקל, תמורת הקצאת מניות שיהוו 4.88% מהון החברה, עם אופציה שמימושה יעלה את הבנק להחזקה של 9.73% ויהפוך אותו, כנראה, לבעל שליטה בחברה.
במקביל לעסקה זו, לפי הפרסומים, בני הזוג ברוניצקי, בעלי השליטה בחברת אורמת תעשיות, חברת בת של נורסטאר, על רקע סכסוך על השליטה באורמת תעשיות בינם לבין חיים כצמן, בעל השליטה בחברת נורסטאר, רכשו מניות אורמת תעשיות בהיקף של 600 מיליון שקלים, במימון של בנק הפועלים.
אולם, לפי הפרסומים, בני הזוג ברוניצקי מתקשים לעמוד בהלוואה מהבנק, ולכן החלו לנהל מו"מ למכירת חלק ממניותיהם באורמת תעשיות לידי שיכון ובנוי שבשליטתה של שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים.
נראה כי, לכל מארג העסקאות שתואר לעיל, אין מטרה כלכלית המשרתת את האינטרס של הציבור, שכספו מושקע בחברות הציבוריות, אלא שכל מטרתן לשרת את האינטרס העסקי והצר של בעלי השליטה בחברות השונות.
עם זאת, אין לבוא בטענות אל בעלי השליטה, שכן, פעולותיהם הן רציונאליות וחוקיות לחלוטין, וזאת לאור העובדה שהרגולציה הקיימת מאפשרת לבעלי השליטה להחזיק בהחזקה צולבת החזקות ריאליות ופיננסיות.
בכתבה שפורסמה היום, בעיתון "גלובס", מאת עירן פאר, בכותרת "גילוי עריות פיננסי", מתואר כיצד כל צד במארג העסקות הסבוך עושה את הצעד הנכון עבורו מתוך שיקול רציונאלי: "חברת שיכון ובנוי מנסה להגדיל את החזקותיה בתחום האנרגיה הירוקה, דרך אורמת, הפועלים רק רוצה השקעה טובה, והברוניצקים לווים מבנק הבית שלהם. אבל כשהכל מתערבב ביחד, כבר לא ברור מי נגד מי ומה האינטרסים של כל צד".
העסקה המתוארת ממחישה בצורה ברורה וחד משמעית כי כל עוד ניתנת בידם של בעלי השליטה האפשרות החוקית להחזקות צולבות מעין אלה, האינטרס של השאת רווחי הציבור אינו נשקל במידה הנדרשת והאינטרס העסקי הצר של בעלי ההחזקות הצולבות זוכה בצורה חוקית לבכורה לא ראויה.
עסקה זו הינה אחת מיני רבות, הפוגעות באינטרס הציבורי, ללא כל יכולת בקרה אפקטיבית מצד הגורמים הרגולטוריים. עסקה זו רק מחזקת שוב את עמדת התנועה כפי שהוצגה בפניכם, לפיה, מחובתה של הוועדה וחבריה לפעול בצורה נחרצת לניתוק חד מלא ומוחלט של ההחזקות הצולבות הפיננסיות והריאליות, שאינו מותיר מקום למניפולציות מסוג כזה או אחר. הדבר נדרש כדי להבטיח את הממשק הראוי בין אינטרס בעלי השליטה לאינטרס הציבור.