התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה בבקשה לבדיקת התחלופה הרבה של חברי הוועדה להגברת התחרותיות במשק (ועדת הרכוזיות)

התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה בבקשה לבדיקת התחלופה הרבה של חברי הוועדה להגברת התחרותיות במשק (ועדת הרכוזיות)

מכתבה של התנועה למבקר המדינה וליו"ר וועדת ביקורת המדינה בעקבות העובדה המדאיגה כי 70% מחברי ועדת התחרותיות (ריכוזיות), עזבו או עומדים לעזוב לפני סיום פרסום מסקנותיה הסופיות של הועדה.
התנועה מבקשת כי תיבדק השאלה הכיצד מספר כה רב של חברי הוועדה החליטו לסיים תפקידם בה עוד בטרם הסתיימה עבודת הוועדה. כן תבקש התנועה כי תוענק לחברי ועדת הריכוזיות "חומת מגן", אשר תאפשר להם לפעול באופן חופשי וללא מורא.
הרקע לפנייה
מדובר בוועדה היסטורית שהעזה לראשונה מאז קום המדינה לדון בתוצאות הבעייתיות של מבנה השוק הישראלי ובמיוחד בחלקם ובהשפעתם של משפחות ההון בו. בעת הקמתה מנה צוות הועדה את כל שדרת הרגולטורים במשרדי הממשלה השונים הקשורים לנושאים המקצועיים הנדונים במסגרת המנדט שניתן לוועדה:
מאז הקמת הועדה התקיימו בה דיונים רבים, כמו גם הגשת ניירות עמדה מצד גורמים שונים וכן שימועים של אנשי מקצוע, ארגונים שונים, ראשי המשק ואנשים נוספים. כמו כן הוקמו צוותי עבודה בנושאים השונים הנמצאים במסגרת מנדט הטיפול של הועדה.
בהקשר זה ראוי להדגיש את מורכבות עבודת הוועדה, הן באספקט המקצועי של הבנת המאטריה המורכבת, על שלל היבטיה, כמו גם את השפעותיה המרחיקות לכת על מבנה המשק ובכללן ההשלכות הקשות שיכולות להיות עם פרסום מסקנותיה על משפחות ההון בישראל.

במרוצת כתשעת החודשים בהם פועלת ועדת הריכוזיות הוחלפו בה ועומדים להתחלף בה לא פחות מאשר 70% מחבריה –
מר רוני חזקיהו עזב את תפקידו ובמקומו נכנס מר דוד זקן; גב' רונית קן התחלפה בפרופ' דויד גילה, ופרופ' זוהר גושן התחלף בפרופ' שמואל האוזר.
בימים אלו התבשרנו כי שלושה חברים נוספים בועדת הריכוזיות עלולים לעזבה אף הם, משעה שהתפטרו מתפקידיהם: מר אייל גבאי, מנכ"ל משרד רוה"מ המתפטר; חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר המתפטר וד"ר אודי ניסן, הממונה על אגף התקציבים המתפטר.
כמו כן צוין במצגת שפרסמה הוועדה כי לד"ר קרנית פלוג ימונה מחליף מחטיבת המחקר.
מעבר לעובדה כי בהחלפה של מספר כה רב של חברים בועדת הריכוזיות, יש כדי לפגוע בעבודת הוועדה באופן מהותי, הרי שעולה מהדברים תמונה המעוררת שאלות מטרידות.
נוכח העובדה כי מדובר בדפוס התנהלות ולא באירוע חד פעמי נראה כי ראוי שיבחנו הטעמים לעזיבה של חברי הוועדה שעזבו; עוד נראה כי יש מקום לבחון האם העזיבה נעשתה נוכח לחצים, חששות, הצעות יוצאות דופן או בשל סיבות אחרות; בהמשך לכך נראה כי מן הראוי לבדוק גם האם ישנם אי אילו, אשר מושכים בחוטים או איזו יד מכוונת, בהקשר זה. זאת, משעה שמבחינות רבות נזכיר כי מדובר בוועדה היסטורית שהעזה לראשונה מאז קום המדינה לדון בתוצאות הבעייתיות של מבנה השוק הישראלי ובמיוחד בחלקם ובהשפעתם של משפחות ההון בו.
לו היה עוזב חבר אחד או שניים מתוך עשרת חברי הוועדה – הדברים לא היו מעוררים תהיות. אולם, משעה שעסקינן בהחלפתם של מספר רב וקריטי של חברי הוועדה – העובדות עלולות להצביע על מגמה שבשל חשיבות הדברים נראה כי יש לתהות על מקורותיה ועל המניעים העומדים בבסיסה.