התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה : מצוות של 18 שרים לממשלה של 18 שרים – צו השעה ודרישה לדוגמא אישית

התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה : מצוות של 18 שרים לממשלה של 18 שרים – צו השעה ודרישה לדוגמא אישית
כן פנתה התנועה ליו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני לקדם הצעת חוק להחזיר את המגבלה ל- 18 שרים בלבד בממשלה.
בעקבות גל המחאה השוטף התבשרנו בימים אלה על הקמת צוותים של 18 שרים שיחשבו איפה ניתן לקצץ ולמי להעביר, לאור זאת קורא מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון- אלי סולם, לראש הממשלה ושרי הממשלה להכריז על צמצום הממשלה ל – 18 שרים. "היום, יותר מתמיד מחויבים שרי הממשלה לשמוע את קולו של הציבור אשר בחר בהם ולנקוט במעשה של דוגמא אישית וחסכון כספי הציבור – וההנהגה תחילה: צמצום שרי הממשלה הוא המעשה האחראי וההכרחי לעשות, הוא צו השעה. "´כותב סולם.

עניינה של הפנייה היא קריאה ציבורית חברתית ומוסרית כי בימים אלה של מחאה חברתית מהצודקת והרחבה ביותר שהתרחשה במחוזותינו, אשר במרכזה הקריאה לחלוקה מחודשת של התקציבים לטובת עיקר הציבור המממן אותם, תעשה הממשלה את הצעד המתבקש מנבחרי אותו ציבור – צמצום שורותיה המנופחות והפחתת מספר שרי הממשלה וסגניה ל18 שרים בלבד. מעשה זה, יוביל באופן מיידי לחסכון של עשרות מיליוני שקלים מן הקופה הציבורית שיוכלו להיות מופנים לטובת מטרות ציבוריות, כמו גם יחזק את אמון הציבור בנבחריו.
עוד בטרם הורכבה הממשלה הנוכחית פנתה התנועה לראש הממשלה וראשי הסיעות בבקשה כי ינהגו באחריות אישית וציבורית ובשם החיסכון לקופה הציבורית, יחתרו להקמתה של ממשלה מצומצמת בסדר גודל של 18 חברי ממשלה בלבד.
בקשה זו לא נענתה, והממשלה שהוקמה היא מן הממשלות הגדולות בהיסטוריה של מדינת ישראל ומספרה מגיע לכדי 40 שרים וסגני שרים. מדובר במספר שרים גדול ורחב בכל קנה מידה שהוא – החל מהשוואה למספר השרים בממשלות ישראל בעבר, וכלה בהשוואה למדינות מערביות אחרות בעלות ממשלה קואליציונית בהן מספר השרים נע בין 13 ל-20, כשברובן גודל הפרלמנט גדול בהרבה מ 120 חברי כנסת כנהוג בישראל.
זאת בעקר נוכח השיקול של העלות הכלכלית – אשר מקבל משנה תוקף וחיזוק דווקא בימים אלה של מחאה ציבורית על יוקר המחייה וקריסתו של מעמד הביניים בישראל.
שכן, ממשלות מרובות שרים, גוררות עלויות גבוהות ביותר ובזבוז כספי ציבור למימון לשכות, צוות עוזרים וכל הכרוך בכך, המגיע כדי עשרות מיליוני שקלים בשנה.
יש לציין כי בשנים האחרונות, שתי וועדות שונות בחנו את סוגיית מספר השרים ומשרדי הממשלה הנדרשים, והמליצו על צמצום מספר המשרדים. וועדת גבאי המליצה לצמצם את מספרם ל-15 והוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, אביגדור יצחקי, המליצה לצמצם את מספרם ל-18, תוך הצעה מפורטת למבנה הממשלה. את המלצותיה של וועדה זו אף אישרה ממשלת ישראל בינואר 2003.