כבוד ראש הממשלה, אנא הקם ממשלה צרה במקום צוות רחב !!-יומנה של מתמחה – שולה פוקס

כבוד ראש הממשלה, אנא הקם ממשלה צרה במקום צוות רחב !!-יומנה של מתמחה – שולה פוקס
ראש הממשלה הקים צוות של 18 שרים, כן כן 18 שרים!! לא פחות… כדי להידבר עם מנהיגי המחאה האזרחית והחברתית המרשימה

מבלי להיכנס מה עומד מאחורי ההחלטה להקים צוות כ"כ רחב להידבר עם המפגינים – צוות שנועד להחליט איפה ניתן לקצץ ואיפה להעביר – מעניין באמת האם זה הרצון להתייחס לנושא ברצינות או שמא דווקא למרוח את המפגינים בוועדות על גבי וועדות וצוותים על גבי צוותים ולמסמס את המחאה.

בכל אופן, ההחלטה על הקמת הצוות של 18 שרים הביאה את מנכ"ל התנועה לאיכות השלטון לפנות שוב לראש הממשלה ולדרוש ממנו כי יש לצמצם את הממשלה כולה ל 18 שרים בלבד – וכך הוא כתב : " היום, יותר מתמיד מחויבים שרי הממשלה לשמוע את קולו של הציבור אשר בחר בהם ולנקוט במעשה של דוגמא אישית וחסכון כספי הציבור – וההנהגה תחילה: צמצום שרי הממשלה הוא המעשה האחראי וההכרחי לעשות, הוא צו השעה. "´

במקביל, פנתה התנועה ליו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני לקדם הצעת חוק להחזיר את המגבלה ל- 18 שרים בלבד בממשלה.
הפנייה הזו היא ראויה ונכונה – זאת קריאה ציבורית חברתית ומוסרית חשובה במעלה: בימים אלה של מחאה חברתית מהצודקת והרחבה ביותר שהתרחשה במחוזותינו, אשר במרכזה הקריאה לחלוקה מחודשת של התקציבים לטובת עיקר הציבור המממן אותם, הממשלה תעשה את הצעד המתבקש מנבחרי אותו ציבור – צמצום שורותיה המנופחות והפחתת מספר שרי הממשלה וסגניה ל18 שרים בלבד. מעשה זה, יוביל באופן מיידי לחסכון של עשרות מיליוני שקלים מן הקופה הציבורית שיוכלו להיות מופנים לטובת מטרות ציבוריות, כמו גם יחזק את אמון הציבור בנבחריו.
חשוב לציין כי עוד בטרם הורכבה הממשלה הנוכחית פנתה התנועה לראש הממשלה וראשי הסיעות בבקשה כי ינהגו באחריות אישית וציבורית וכי יחתרו להקמתה של ממשלה מצומצמת בסדר גודל של 18 חברי ממשלה בלבד – הבקשה כמובן לא נענתה והממשלה שהוקמה היא מן הממשלות הגדולות בהיסטוריה של מדינת ישראל ומספרה מגיע לכדי 40 שרים וסגני שרים. מדובר במספר שרים גדול ורחב בכל קנה מידה שהוא – החל מהשוואה למספר השרים בממשלות ישראל בעבר, וכלה בהשוואה למדינות מערביות אחרות בעלות ממשלה קואליציונית בהן מספר השרים נע בין 13 ל-20, כשברובן גודל הפרלמנט גדול בהרבה מ 120 חברי כנסת כנהוג בישראל.
ממשלה שהיא מרובת שרים גוררת עלויות גבוהות ביותר ובזבוז כספי ציבור למימון לשכות, צוות עוזרים וכל הכרוך בכך, המגיע כדי עשרות מיליוני שקלים בשנה.
גם כאן, הדרישה להקים ממשלה צרה לא נשענת על חלל ריק – יש לציין כי בשנים האחרונות, שתי וועדות שונות בחנו את סוגיית מספר השרים ומשרדי הממשלה הנדרשים, והמליצו על צמצום מספר המשרדים. וועדת גבאי המליצה לצמצם את מספרם ל-15 והוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, אביגדור יצחקי, המליצה לצמצם את מספרם ל-18, תוך הצעה מפורטת למבנה הממשלה. את המלצותיה של וועדה זו אף אישרה ממשלת ישראל בינואר 2003.
אני מקווה, שראש הממשלה ייענה לקריאה לצמצם את הממשלה ומתוך ים השיקולים הפוליטיים הצרים יתעלה ויראה מעשה של מנהיגות לצמצום הממשלה לגוף חסכוני ומקצועי יותר ויחזיר את אמון העם בממשלת ישראל ובמנהיגיו.