סכנה – וועדת הריכוזיות מתפוררת!! התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ: להורות לראש הממשלה ולשר האוצר למנוע התפטרות חברים מוועדת הריכוזיות עד תום עבודת הוועדה

סכנה – וועדת הריכוזיות מתפוררת!! התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ: להורות לראש הממשלה ולשר האוצר למנוע התפטרות חברים מוועדת הריכוזיות עד תום עבודת הוועדה

התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"צ באמצעות עוה"ד אליעד שרגא, צרויה מידד- לוזון ודפנה קירו – כהן במטרה להשאיר את הרכב הוועדה להגברת התחרותיות במשק הישראלי – "וועדת הריכוזיות" על כנה ולמנוע התפטרות חבריה עד סיום עבודתה.
וועדת הריכוזיות מונתה במטרה לגבש המלצות להתמודדות עם הכשל הגדול של המשק הישראלי – הכשל המאפשר לקבוצה קטנה של משפחות לשלוט על ההון של הציבור וליהנות מפירותיו באמצעות פירמידות שליטה, אחזקות צולבות בגופים ריאלים ופיננסים וגרעיני שליטה במוסדות פיננסיים.
על-אף חשיבות הוועדה וההשלכות הצפויות מהמלצותיה על החברה בכללותה, במהלך כתשעת החודשים בהם פועלת הוועדה, הוחלפו ועתידים להתחלף כ- 70% מחבריה.עד כה, 3 מחברי הוועדה סיימו את תפקידם ברשויות הרגולטוריות השונות, וכפועל יוצא מכך, סיימו גם את חברותם בוועדה בתקופה האחרונה התבשרנו כי לא רק שהוחלפו חברים תוך כדי פעילות הוועדה כי אם כעת – רגע אחד ממש לפני הגשת המלצות הביניים ומרחק חודש-חודשיים מהגשת ההמלצות הסופיות מבקשים 3 (וככל-הנראה 4) חברי וועדה נוספים לנטוש את הספינה ולסיים את תפקידם בה. חברי הועדה הינם – אייל גבאי ראש הוועדה, עתיד לסיים את תפקידו ב-1 לספטמבר 2011. חיים שני ראש הוועדה, סיים את תפקידו כמנכ"ל משרד האוצר, ולא ברור האם ועד מתי בכוונתו להישאר כראש ו/או חבר בועדת הריכוזיות. אודי ניסן סיים את תפקידו כממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר, ולא ברור האם ועד מתי בכוונתו להישאר כחבר בוועדת הריכוזיות. בהתאם לפרסומי הוועדה גם קרנית פולג מסיימת את תפקידה בראש חטיבת המחקר בבנק ישראל ותתמנה לתפקיד משנה נגיד בנק ישראל, ועל כן עתידה לסיים את תפקידה בוועדת הריכוזיות.
בעתירתה מבקשת התנועה למנוע הכשלת עבודתה של "ועדת הריכוזיות" באמצעות המשך החלפת רוב חבריה ובהם יושבי הראש שלה.
נוכח חשיבות עבודת העבודה וחיוניותה ולאור השפעות ארוכת הטווח של עבודת הוועדה על המשק הישראלי ועל גופים עתירי ממון וכוח – נדרש, כי הוועדה לא תוחלש ותפורר וכי תוכל לעמוד מול האתגרים שנכונו לה. ברי לכל, כי כהונה רציפה של חברי הוועדה הינה תנאי יסודי וחיוני להגשמת יעודה.
הדבר מחייב, כי המשיבים יפעלו להסדרת המשך עבודת חברי וועדה, אף אם מסיימים הם את תפקידים בשירות הציבורי.
עמדת התנועה היא, כי כהונה בשירות הציבורי הינה זכות גדולה, שגוררת עמה חובות ומחויבויות ואינה מאפשרת לעובד ציבור, להשיל מעליו באחת את חובותיו, אך בהתאם לרצונו ולאינטרסים האישיים שלו, מבלי להתחשב כלל במחויבויות שלקח על עצמו, בפרט במקום בו הדבר פוגע פגיעה קשה ועמוקה באינטרסים ציבוריים. כאשר מנגד, רק שבועות ספורים נותרו להשלמת משימה שנטל על עצמו.
בידי ראש הממשלה ושר האוצר להגיע להסדר מידתי שיאזן בין האינטרסים השונים וימזער את הפגיעה בעבודת הוועדה – מחד וברצונות חבריה המבקשים לפרוש – מאידך.
התנועה מבקשת צווים על תנאי המורים לראש הממשלה ולשר האוצר לנמק ולנמק מדוע לא יסדירו ו/או יורו ו/או יפעלו להשארת גבאי, שני ניסן ופלוג כחברים בוועדה להגברת התחרותיות במשק הישראלי וימנעו כל שינוי נוסף בהרכב הוועדה, וזאת עד לגיבוש, כתיבת ופרסום המסקנות הסופיות של הוועדה, אשר צפויות להיות מוגשות תוך חודשיים–שלושה. זאת, נוכח חוסר הסבירות הקיצוני כמו גם החשש לפגיעה באמון הציבור, בכך ששלושה/ארבעה מ- 11 חברי הוועדה, ובניהם אחד/שני יושבי ראש הוועדה, יעזבו את הוועדה בשלב זה, זמן קצר לפני סיום עבודת הוועדה. צו על תנאי כנגד ראש הממשלה ושר האוצר המורה להם לנמק מדוע לא יערכו בירור מעמיק הכיצד רוב חברי הוועדה להגברת תחרותיות במשק הישראלי נמנעים מלהישאר חברים בוועדה עד לפרסום המסקנות הסופיות, ובכלל כך יבררו האם הסיבה לעזיבתם את הוועדה קשורה במישרין ו/או בעקיפין ללחצים החיצוניים וההשפעות הקשורות לנושא בו עוסקת הוועדה.
כן מבקשת התנועה צו ביניים המורה להם להימנע מכל שינוי בהרכב הוועדה להגברת התחרותיות במשק הישראלי, הן באישור פרישת חברי וועדה ו/או אישור מחליפים, וזאת עד לדיון והכרעה סופית בעתירה ;