התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, שר החוץ וליועץ המשפטי לממשלה לבטל את מינוי יוסף שאגאל לשגריר ישראל בבלארוס.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, שר החוץ וליועץ המשפטי לממשלה לבטל את מינוי יוסף שאגאל לשגריר ישראל בבלארוס.
זאת נוכח ניגוד עניינים של שר החוץ במינוי השגריר בבלארוס, בפטור ממכרז, שם נערכו הליכי חקירה של משטרת ישראל בעניינו של השר. עוד בקשה התנועה לבחון האם וכיצד עונה בלארוס לקריטריונים שבהחלטת הממשלה שפוטרת שגרירים ממכרז.
במכתבה מציינת התנועה כי במרץ ואפריל השנה פנתה בעניין כוונתו של שר החוץ, מר אביגדור ליברמן, למנות לתפקיד שגרירי ישראל בבלארוס ובגרמניה מועמדים בפטור ממכרז, וזאת במסגרת הסדר פטור ממכרז ל-11 משרות של ראשי נציגויות דיפלומטיות. במכתבים אלה אף ביקשה התנועה לבחון בחינה עקרונית את עצם ההצדקה לקיומו של הסדר הפטור, וזאת נוכח החשש לחדירתם של שיקולים זרים, ובפרט שיקולים פוליטיים, בגדרו.
חרף החשיבות הציבורית הרבה של הנושא, ומשך הזמן שחלף, לא התקבל כל מענה ענייני לגופן של הטענות.
והנה פורסם אמש כי ועדת המינויים אישרה את מינויו של מר יוסף שאגאל לתפקיד שגריר ישראל במינסק בירת בלארוס, על פי המלצתו של שר החוץ וזאת כאמור ללא מכרז.
התנועה מציינת שוב כי מעורבותו של שר החוץ במינוי שגריר, בפרט כזה המקורב לו, דווקא בבלארוס אשר על פי הפרסומים חלק מהליכי החקירה של משטרת ישראל בעניינו של שר החוץ התבצעו ו/או מבוצעים בה, מציבה אותו במצב של ניגוד עניינים פוטנציאלי אשר מביא לפגיעה באמון הציבור, בנראות הציבורית התקינה ועשויה אף להשפיע על עצמאות משטרת ישראל. במיוחד נכונים הדברים, על רקע סיום תפקידו בבלארוס של השגריר הקודם נוכח החשד כי הדליף לשר החוץ מידע מסווג שהגיע אליו מתוקף תפקידו. נראה כי די בכך כדי להציב רף זהיר במיוחד בכל הנוגע למעורבותו של שר החוץ במינוי שגריר בבלארוס.
זאת בפרט כשמדובר במינוי שנעשה כחלק מהסדר הפטור למינוי שגרירים, שעל הבעייתיות הגלומה בהסדר, הפיקוח והיישום נכתב בדוח מבקר מדינה.
לענייננו, מתחדדת הבעייתיות נוכח השאלה המטרידה האם כיצד ומדוע עונה מדינת בלארוס לקריטריונים שבהחלטות הממשלה 4990 ו – 2127 אשר קבעו לפטור ממכרז "11 משרות של ראשי נציגויות דיפלומטיות במדינות אשר לדעת שר החוץ, רגישות ונסיבות מערכת היחסים המדיניים או נסיבות הקשורות בגיוון הייצוג הישראלי בחו"ל, מצדיקות מינוי אדם מתאים אף אם אינו מבין הסגל הדיפלומטי והמקצועי הקבוע של משרד החוץ". וכן, האם שאלה זו בכלל נבחנה או נבקשה על ידי מישהו בטרם הוחלט למנות כאמור את מר שאגאל בפטור ממכרז.
נוכח העובדה כי בחלוף 5 חודשים לא קיבלה התנועה כל מענה ענייני לפנייתה, ונוכח הפרסומים אודות אישור מינויו של מר שאגאל, כאמור חרף ניגוד העניינים של שר החוץ בכל הנוגע למינוי שגריר בבלארוס, מבקשת התנועה לקבל את התייחסותם הדחופה של ראש הממשלה, היועץ המשפטי ושר החוץ לטענות התנועה ובכלל כך ביקשה לדעת מתי המינוי נכנס לתוקף; האם ועדת המינויים (או כל גורם רלבנטי אחר) בחנה האם נדרש מינוי שגריר בבלארוס בפטור ממכרז לאור הקריטריונים הקבועים בהחלטות הממשלה הנזכרות לעיל? אם לא – מבקשת התנועה לדעת מדוע לא, ואם כן נבקש לקבל את נימוקיה. וכן, האם היועץ המשפטי לממשלה בחן את טענות התנועה בדבר ניגוד העניינים הפוטנציאלי של מר ליברמן בכל הנוגע למינוי שגריר בבלארוס לאור מעורבותה של המדינה בחקירות משטרת ישראל בעניינו של השר? אם כן – מבקשת התנועה לקבל את עמדתו, ואם לא – מדוע הנושא לא נבחן והאם בכוונתו לבחון זאת כעת.

נוכח דחיפות הדברים וחשיבותם הציבורית, מבקשת התנועה לקבל את עמדתם בהקדם האפשרי כדי שתוכל התנועה לשקול את המשך צעדיה המשפטיים .