התנועה לאיכות השלטון פנתה לראשי מועצת הרשות השנייה בבקשה לבדוק חשש להתערבות פסולה של בעלי מניות ערוץ 10 בתכני השידור בערוץ 10

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראשי מועצת הרשות השנייה בבקשה לבדוק חשש להתערבות פסולה של בעלי מניות ערוץ 10 בתכני השידור בערוץ 10
הפניה בעקבות הפרסומים כי בעלי מניות ערוץ 10 התערבו בנוסחה של התנצלות, אשר תשודר ביום שישי הקרוב בערוץ 10 , מטעם חברת החדשות. התנועה:" ככל שהפרסומים מדויקים הם מהווים פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש העיתונאי לפעול באופן עצמאי. חופש העיתונות והביטוי הוא ערך עליון אשר בלעדיו לא נוכל לשמור ולקיים דמוקרטיה מתפקדת.
מכתבה של התנועה ליו"ר מועצת הרשות השניה מנכ"ל הרשות השניה ומבקר המדינה בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת כי בעלי מניות ערוץ 10 התערבו בנוסחה של התנצלות, אשר תשודר ביום שישי הקרוב בערוץ 10 , מטעם חברת החדשות.
הדברים נוגעים לכתבה לא מחמיאה ששודרה לפני מספר חודשים במסגרת תוכנית היומן של יום שישי, על המיליארדר שלדון אדלסון; בעקבות התוכנית פנו עורכי דינו לחברת החדשות ובאו עימה בדין ודברים באשר לכתבה. מהפרסומים עולה החשד לכאורה כי, הופעלו לחצים לא מבוטלים כנגד חברת החדשות, אשר כללו אף איומים על סגירת הערוץ. עוד עולה מהפרסומים, כי במהלך מו"מ שנוהל בהקשר זה בין הצדדים (עורכי הדין של מר אדלסון ונציגי חברת החדשות)- הוחלט לפרסם התנצלות. אנשי חברת החדשות ניסחו התנצלות, כך על פי הפרסומים, אשר לכאורה נדחתה על ידי אדלסון.
בפרסומים היום נטען, כי מי שלמעשה הכתיב את ההתנצלות בנוסחה החדש, כנגד דעתם של אנשי המקצוע בחברה החדשות, היו לכאורה בעלי המניות של הערוץ, ביניהם יוסי מימן, ארנון מילצ'ן ורון לאודר.
ככל שהפרסומים מדוייקים הם מהווים פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש העיתונאי לפעול באופן עצמאי. חופש העיתונות והביטוי הוא ערך עליון אשר בלעדיו לא נוכל לשמור ולקיים דמוקרטיה מתפקדת. בהקשר זה מציינת התנועה כי הרשות השניה אמונה לא רק על פיקוח על בעלי הזיכיונות והסדרת השידור הציבורי, אלא אף על חיזוק ערכי הדמוקרטיה בחברה הישראלית.
ההתנהלות הזו אף מהווה פעולה בניגוד להוראות סעיף 46 לחוק הרשות השניה לטלוויזה ורדיו, התש"ן-1990 ולפיו "מורשה לשידורים לא יתן בשידוריו, בין במישרין ובין בעקיפין, בין בכתב ובין בדרך הבעה אחרת, כל ביטוי לדעותיו האישיות, ואם הוא תאגיד – לדעות מנהליו או לדעות בעלי הענין בו.".
העובדה כי חופש העיתונות ועצמאותה נעצר למרגלותיהם של בעלי הממון אינה יכולה להתרחש במדינה מתוקנת. העובדה כי מניות הערוץ מוחזקות בידי מספר מצומצם של בעלי הון המנסים, וככל הנראה אף מצליחים, להשפיע על תכנים ואף להכתיבם – מסוכנת, כך ממש, לחברה הישראלית ולדמוקרטיה הישראלית.
התנועה מבקשת לבחון את המתואר בפרסומים הנ"ל, ככל שהדברים אכן מדוייקים, מדובר בהתערבות בוטה, גסה ופסולה של בעלי ממון בעבודתם המקצועית של אנשי חברת החדשות של ערוץ 10- פעולה אשר אין לעבור עליה לסדר היום ואסור כי תתאפשר במחוזותינו.
מן הראוי כי הרשות השניה תבצע לא רק בדיקה מקיפה בנושא, אלא אף תבהיר מה הם הגבולות והמרחק שחייב להתקיים בין בעלי המניות של גוף שהינו בעל זיכיון שידורים ובין אנשי המקצוע המפעילים אותו ומייצרים את תכניו.